Ely-keskuksen ja Paraisten kaupungin neuvotteluyritykset eivät tuottaneet haluttua lopputulosta. Jumon laituri on nyt pysyvästi pois yhteysaluksen käytöstä.

PARAINEN. Viime kesänä alkaneeseen ongelmaan yhteysalus M/S Satavan saaristoliikenteessä ei saatu ratkaisua. Ely-keskus ja maanomistaja eivät saaneet aikaan sopimusta Jumon apulaiturin käytöstä, joten yhteysalus Satava ei enää pysähdy Jumon laiturilla.

Laituri jäi pois käytöstä viime kesänä, kun maanomistaja halusi laiturin käytöstä vastiketta. Ely-keskus ei vuokraa suostunut maksamaan, eivätkä lukuisat neuvottelut johtaneet ratkaisuun laiturin käytöstä, näinollen yhteysalus ohittaa jatkossakin Jumon laiturin pysähtymättä.

Laituria käytettiin itseasiassa useat vuodet ilman voimassaolevaa sopimusta.

– Sopimus oli peräisin 1970–1980 -lukujen vaihteesta ja se päättyi vuonna 2011, kertoo Ely-keskuksen saaristoliikenteen palvelutasovastaava Sirpa Vanhala.

Ely-keskus ei maksa vuokraa laiturien käytöstä

Laituri jäi pois käytöstä, kun maanomistaja halusi vastiketta laiturinsa käytöstä.

– Meillä on vastaavia käyttöoikeussopimuksen alaisia laitureita lähes sata. Jos olisimme aloittaneet vuokranmaksun tästä laiturista, olisimme joutuneet maksamaan vuokraa muistakin laitureista, kertoo Vanhala ratkaisun taustasta.

Ely-keskus ei siis maksa käytössä olevista laitureista vuokraa.

– Ely-keskuksella ei ole mahdollisuutta alkaa maksamaan vuokraa laitureista, siitäkin syystä, että laiturivuokria ei ole meidän budjetissamme, jatkaa Vanhala.

Asiasta käytiin useita neuvotteluja, mutta ne eivät johtaneet yhteistyöhön. Asiaa mutkistivat muutokset Jumon laiturin maanomistuksessa ja vanhan sopimuksen aikaisten kuntien ja valtion hallinnon uudistukset.

– Kaikkia alkuperäisen sopimuksen papereita ei edes löytynyt, ja osa löytyi pitkän salapoliisityön jälkeen. Tämä oli kaikkiaan todella erikoinen ja mutkikas tapaus. Itse en ole urallani koskaan aiemmin törmännyt vastaavaan, päivitteli Vanhala.

Kaupungilla harmiteltiin lopputulosta

Paraisten kaupunki oli myös aktiivinen, jotta yhteysaluksen liikennöinti olisi saatu toimimaan vanhaan malliin. Kuntaliiton esille tuomaa pakkolunastusvaihtoehtoa ei kuitenkaan mietitty – ei kaupungilla eikä Ely-keskuksessa.

– Tällaiset laiturien käyttöoikeussopimukset perustuvat vapaaehtoisuuteen. Pakkolunastuslinjalle ei haluttu lähteä, kertoo Paraisten kaupunginjohtaja Patrik Nygrén.

Paraisten saaristossa on ympärivuotisia asukkaita, jotka ovat aiemmin käyttäneet yhteysalus Satavaa Jumon laiturilta. Nyt heidän pitää vaihtaa pysäkkiään.

– Harmi tämä tietenkin on asukkaiden kannalta. Kaupungin kädet ovat tässä tilanteessa kuitenkin sidotut. Meidän pitää kunnioittaa myös maanomistajan tahtoa, muistuttaa Nygrén.

Nygrén myös muisti mainita, että laituria käytettiin monta vuotta ilman voimassaolevaa sopimusta.

– Asiaan olisi pitänyt reagoida aiemmin, kun vanha sopimus meni umpeen.

Marko Vuosjoki