Tiesitkö?
Velkuan saaristotalo Sinervo -hanke on kaksivuotinen (2016–2017) Pro Sinervo ry:n toteuttama Leader-hanke.
Hankkeen päämääränä on tehdä näkyväksi Velkuan-Livonsaaren alueen saaristolaiskulttuuria, vahvistaa saaristolaisidentiteettiä ja toteuttaa tähän pohjautuvia kaikenikäisille suunnattuja toimintoja.
Yhteistyössä eri toimijoiden kanssa laaditaan tulevaisuuden toimintastrategia Sinervon saaristotalolle. Hankkeessa työstetään alueen rikkaasta kulttuurista ideoita kulttuuri-ja luontomatkailua edistämään.
Hanke luo saaristolais-kasvatusmateriaalia lasten ja nuorten käyttöön, mikä myös pilotoidaan Velkuan koulun kanssa. Saavutetut tulokset ja tuotetut materiaalit ovat hankkeen päätyttyäkin kaikkien saatavilla muun muassa netissä.
Ilmiöpohjaisen oppimisen viikko huipentui Velkuan yhtenäiskoululla perjantaina 22. syyskuuta yhdistettyyn messutapahtumaan ja kodin ja koulun päivään.
NAANTALI. Peruskoulujen uuden opetussuunnitelman mukaisesti Velkuan koulussa toteutettiin 18–22. syyskuuta teema- ja ilmiöpohjaisen oppimisen viikko, jonka kuluessa normaalin lukujärjestyksen sijaan koko koulu opiskeli kotiseututietoa. Saaristomme 100 vuotta -teemaviikkoa oli mukana järjestämässä Pro Sinervo ry:n Saaristotalohanke.
– Halusimme yhdessä koulun kanssa juhlistaa 100-vuotiasta Suomea perehtymällä kotiseudun saarien historiaan ja nykyelämään. Saaristokulttuurin tuntemusta tehtiin näin retkien kautta osaksi koulussa annettavaa kasvatustyötä, sanoo hankevetäjä Tiina Saaresranta.
– Teemaviikon kuten koko hankkeen avulla herättelemme keskustelua siitä, mitä tämän päivän saaristolaisuus on tallentamalla perinnetietoa haastattelujen ja tarinankerronnan avulla, jatkaa Saaresranta.
Pääsaaret tutuksi
Koululaiset vierailivat viikon aikana Velkuan pääsaarilla tutustuen niiden elinkeinoihin, historiaan ja luontoon. Lisäksi koululla vieraili eri-ikäisiä velkualaisia kertomassa koulunkäynnistä ja elämästä yleensä alueen saarilla eri vuosikymmeninä.
– Koululaiset tekivät ryhmissä tutkimustyötä ja haastattelivat paikallisia. Esikoululaiset sekä ykkös- ja kakkosluokkalaiset matkasivat Salavaisten saarelle, 3.–5. -luokkalaiset kävivät Teersalo–Palvan alueella ja koulun vanhimmat eli 6.–8. -luokkalaiset tutkivat Velkuanmaata, Velkuan koulun johtaja Päivi Soukka kertoo.
– Nuorin vieras oli 1970-luvulla ja vanhin 1920-luvulla syntynyt pitkän linjan velkualainen. Myös nuorimman vieraan sukujuuret ulottuvat pitkälle saaristossa, lisää Soukka.
Ensimmäisen luokan oppilas Hilla Lipasti muistelee heinäseipäiden hakureissua jännittävänä kokemuksena.
– Koristelimme heinäseipäät eri vuosikymmeniltä olevin kuvin. Salavaisten retkelle lähdimme tiistaina traktorin kyydissä. Koululla maalasimme lähisaaret kankaalle, joiden päälle saimme rakentaa legoista kotimme, iloitsee Lipasti.
Messuhulinaa koululla
Perjantaina järjestetyillä Saaristomme 100 vuotta -messuilla oppilaat esittelivät tutkimustyönsä tuloksia. Viidennen luokan oppilaat olivat tehneet yritysesittelyjä paikallisista maatilayrittäjistä.
– Haastattelimme yritysesittelyjä varten esimerkiksi Henttulan luomutilan Elina Henttulaa, kertoo viidesluokkalainen Elise Aura.
– Eri sukupolvien saaristolaisuutta käsittelevään tutkimukseen haastattelimme Elisen mummia, äitiä ja pikkuveljeä, niin ikään viidesluokkalainen Hanna Suomalainen sanoo.
Esillä oli myös Velkuanmaalla sijaitsevan Lepolan kotimuseon esineitä, joiden käyttötarkoituksia sai arvuutella kahdeksasluokkalaisten Ukko Aro-Heinilän ja Lauri Lehtimaan johdolla.
– Kukaan ei osannut arvata kaikkia esineitä oikein, toteavat pojat esitellen kenkiin kiinnitettäviä jääpiikkejä.
Yläkoulun yhteisprojektista kertoivat kasiluokkalaiset Iida Lahtinen ja Aada Nordman.
– Olemme tehneet Velkuanmaalla sijaitsevalle uudistetulle Vaihelan luontopolulle ohjekylttejä, jotka tullaan julkaisemaan sähköisessä muodossa tai vihkosena, he sanovat.
Tänä vuonna Velkuan yhtenäiskoulu juhlistaa myös ennätyssuurta oppilasmääräänsä. Lukuvuonna 2017–2018 koulussa opiskelee 53 oppilasta.
Katariina Mäkinen-Önsoy