
Raision Tahvion koulun 3.–6.-luokkalaiset harjoittelevat valinnaisaineessaan lehdentekoa. Koululehti on perinne, joka on elänyt oppilaitoksissa vuosikymmenten ajan. Tahvion koulussa perinne elvytettiin uudelleen käyntiin vuosien tauon jälkeen.
Lehtiä valmistuu lukuvuoden aikana useampia. Ensimmäinen valinnaisryhmä valmisti syyssanomat ja toinen jouluiset talvisanomat. Kolmannen valinnaisainejakson ryhmä kokoontuu tekemään koululehden keväisissä merkeissä.
– Toimimme lehdessä kuvittajina. Mietimme, mitä valokuvia käytetään, ja myös piirretään esimerkiksi sarjakuvaa, Angelika ja Kira Tahvion koulusta kertovat.
– Kirjoitamme lisäksi tekstin heijastinratsiasta, joka pidettiin Lapsen oikeuksien viikon perjantaina. Se oli erityisen kiva juttu. Heijastimen sai, jos ei sellaista vielä ollut, ja heijastimen jo omaaville jaettiin karkkia, Kira ja Angelika lisäävät.
Kirja-arvosteluja koululehteen toimitti heidän ryhmässään oleva Veikka.
Hän sai projektissa yhdistää kaksi lempiasiaansa, lukemisen ja kirjasuositusten kirjoittamisen.
– Arvostelussani on esimerkiksi Artemis Fowlin kirja. Sen lisäksi valmistan vielä neljä muuta arvostelua, joihin merkitsen tähdellä teoksen vaikeustason, sekä sen, kenelle sitä suosittelen, Veikka sanoo ja miettii kuinka kivaa olisi, jos joku saa joululahjaideoita hänen arvostelemistaan kirjoista.
– Luen ihan tosi paljon. Tänäänkin menen vielä kirjastoon lainaamaan muutaman teoksen kotiin, Veikka jatkaa.
Valinnaisaineet ovat olleet osa alakoulujen opetussuunnitelmaa vuodesta 2016 alkaen. Lukutaitotyö on tärkeässä roolissa monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.
Opetuksen mediakasvatussisällöt ovat tänä päivänä hyvin monipuolisia, ja kriittinen medialukutaito ja lähdekritiikki kuuluvat tärkeisiin taitoihin. Hyvään medialukutaitoon tarvitaan kunnollinen peruslukutaito, johon niin ikään kiinnitetään huomiota opetussuunnitelmassa kautta linjan.
Katariina Mäkinen-Önsoy


Tiesitkö?
- Uutismedian liitto järjestää osana mediakasvatustoimintaansa Uutisjahdin, joka pyrkii nostamaan uutiset aiempaa vahvemmin lukutaitokeskustelun keskiöön. Sen viesti on, että uutisilla voi olla merkittävä rooli lasten ja nuorten lukutaidon tukijana.
- MLL:n ja Suomen Kulttuurirahaston Digitutkijat on kouluille maksuton oppilaita osallistava työpaja. MLL:n kouluttaja tulee luokkaan toteuttamaan 90 minuutin mittaisen työpajan ja tuo mukanaan tarvittavat materiaalit. Työpajat ovat nyt varattavissa kevätlukukaudelle.
- Mediataitoviikko on 9.–15.2.2026 vietettävä mediakasvatuksen oma teemaviikko, joka tarjoaa tietoa ja uusia ideoita mediataitojen vahvistamiseen. Vuosittaista Mediataitoviikkoa koordinoi Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI.




