Suuren mylläyksen E18-asukastilaisuus Raision kirjastotalolla

E18 Raision keskustan kohta -hankkeen merkittävimpiin uudistuksiin kuuluvat kehätien tunneli ja eritasoliittymät.

0
113

Kuokka isketään maahan 2026. Suomi on sitoutunut toteuttamaan TEN-T ydinverkkoon kuuluvat väylät, kuten Turun kehätien, EU:n vaatimaan laatutasoon vuoteen 2030 mennessä. 

E18 Raision keskustan kohta -hankkeen asukastilaisuus pidetään Raision kirjastotalon Martinsalissa torstaina 13. marraskuuta kello 17–19. Hanke perustuu lainvoimaiseen vuonna 2022 hyväksyttyyn tiesuunnitelmaan.

Parhaillaan käynnissä olevassa kehitysvaiheessa suunnitellaan hankkeen toteutusta ja valmistellaan rakentamista. Hankkeen toteutusvaihe eli tunnelin ja eritasoliittymien varsinainen rakentaminen käynnistetään suunnitelman mukaan kesän 2026 kynnyksellä.

Hankkeessa parannetaan Turun kehätietä noin 1,7 kilometrin matkalla. Tie viedään Raision keskustan kohdalla noin 450 metrin matkalla betonitunneliin katutason alapuolelle, ja tasoristeyksiä muutetaan eritasoliittymiksi.

Raision kaupungin osuus sisältää katujen, rinnakkaisväylien sekä melusuojauksien rakentamista. Kaupunki myös vastaa tunnelin kannen suunnittelusta ja rakentamisesta.

Hankkeen tiesuunnitelman mukainen kokonaiskustannusarvio on 235 miljoonaa euroa. Turun kaupunkiseudun MAL-sopimuksen mukaisesti kustannukset jakautuvat seuraavasti: valtio 190 miljoonaa euroa, Raision kaupunki 16,5 miljoonaa euroa (enintään 20 miljoonaa euroa) ja Fintraffic Tie Oy 15 miljoonaa euroa.

Työt näkyvät jo nyt Martinkadulla. Siellä Raision Vesi Oy:n toimesta vesijohtoja siirretään pois tunnelihankkeen alta. Hankealueella on merkittävä määrä johto- ja laiteomistajien siirtoja, joiden kokonaiskustannusarvio on noin 10 miljoonaa euroa.

Rahoitus vahvistui MAL-sopimusten kautta vuonna 2024.

Hankeosa E18 Raision keskusta käsittää Juhaninkuja–Vesilaitoksentien välisen osuuden.

Tälle osuudelle kuuluvat muun muassa keskustatunnelin rakentaminen, E18 Kehätien / valtatie 8:n eritasoliittymäjärjestelyt sekä rinnakkaistiejärjestelyt. Keskustahankkeen johdosta väylältä poistuu seitsemän liikennevaloliittymää.

– Tunneli rakennetaan, koska osuus poikkeaa huomattavasti muista E18-tieosuuksista. Keskustassa kaupunkiliikenne ja päätien liikenne sekoittuvat. Tällaisenaan se ei täytä turvallisuudeltaan EU:n laatuvaatimuksia. Siksi tarvitaan eritasoliittymiä, kaupunginarkkitehti Emma Kaitaa tiivisti Raision Omakotiyhdistyksen ja kaupungin pitämässä asukasillassa 28. lokakuuta.

Osuuden arvioitu toteuttamisaika on vuosina 2026–2029. Kaupunkikeskustan kehittämisestä voi lukea kaupungin verkkosivuston E18 Raision keskusta -osuudesta.

E18 Turun kehätie -hanke toteutetaan allianssiurakkana.

Valitut allianssikumppanit Destia Oy ja WSP Finland Oy aloittavat työnsä yhdessä Väyläviraston, Raision kaupungin ja Fintraffic Tie Oy:n kanssa. Hankkeen rakennuttajana ja tilaajana toimiva Väylävirasto on perustanut E18 Raision keskusta -sivun Facebookiin. Uutiskirjeen voi tilata Väyläviraston verkkosivuilta.

Tiedotus hankkeeseen liittyen kiihtyy kehitysvaiheen edetessä. Raision kaupungin yrityspalvelujen aamukahveilla kuultiin E18 Raision keskustan kohdan parantaminen -hankkeesta torstaina 13. marraskuuta. Paikalla olivat Väylävirastosta vastaava projektipäällikkö Mauri Mäkiaho sekä projektipäällikkö Mervi Kulha. Tilaisuudessa pääsi tapaamaan myös Raision kaupungilla aloittavan E18-projektipäällikkö Heikki Voutilaisen.

Allianssin edustajat kertovat Raision kirjastolla 13.11. illalla järjestettävässä asukastilaisuudessa hankkeen toteutuksesta ja rakentamisen alustavasta aikataulusta. Yleisöllä on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja keskustella hankkeen asiantuntijoiden kanssa.

Katariina Mäkinen-Önsoy

 

 

Tiesitkö?

  • E18 Raision keskustan kohta -hankkeessa käynnistyi kehitysvaihe, kun allianssisopimus allekirjoitettiin heinäkuussa 2025. Kehitysvaiheessa innovoidaan hankkeen toteutukseen erilaisia vaihtoehtoja ja laaditaan suunnittelun ja rakentamisen aikataulu.
  • Tavoitteena on kehittää paitsi teknisiä ratkaisuja, myös esimerkiksi rakentamisen logistiikkaa, aikataulua, organisointia ja ympäristöratkaisuja. Lisäksi tavoitekustannuksen määrittäminen, riskienhallinta sekä etenkin innovaatioiden ja ideoiden työstäminen ovat tärkeä osa kehitystyötä.
  • Allianssin yhteinen työtila, Big Room, toimii kehitystyön sydämenä. Siellä eri osa-alueiden asiantuntijat ja kumppanit ideoivat ja ratkaisevat asioita yhdessä, periaatteella ”hankkeen parhaaksi”.
  • Raision kaupungin Ihan Raisiosta! -podcastissa on käsitelty E18 Turun kehätie -hanketta. Podcastit löytyvät kaupungin YouTube-kanavalta ja Spotify-alustalta.
  • E18 Turun kehätie -hankkeen toinen osa, hankeosa Naantali–Raisio, käsittää Raisiossa tieosuuden Naantalin ja Raision rajalta Juhaninkujalle. Tälle osuudelle kuuluvat muun muassa Kaanaan, Krookilan ja Raisionkaaren eritasoliittymät sekä rinnakkaistiejärjestelyt. Tämän hankeosan tiesuunnitelman laatiminen on aloitettu elokuussa 2021. Osuuden arvioitu toteuttamisaika on vuosina 2027–2029. Lue lisää Naantali–Raision välisen osuuden kehittämisestä.