Liikenneteema | Katse tuulilasin kuntoon

Valtakunnallisella Liikenneturvallisuusviikolla Aistit avoinna liikenteessä -teema

0
123
Carglass® -tuulilasiasentaja Sami Harjula työssään. Kuva: Ragip Önsoy.
Carglass® -tuulilasiasentaja Sami Harjula työssään. Kuva: Ragip Önsoy.

Tuulilasi toimii yhä enemmän turvallisuus- ja tiedonvälityspintana.

Tuulilasien korjaamiseen ja vaihtamiseen erikoistunut, kansainvälinen Carglass®-ketju on kasvattanut tänä vuonna palvelupisteverkostoaan ympäri maan. Uusi toimipiste avattiin myös keväällä Turun Kuralaan, johon tulee myös koulutuskeskus.

Kulunut ja täynnä pieniä kiveniskemiä oleva tuulilasi voi olla turvallisuusriski. Vahingoittunut tuulilasi ja puutteellinen näkyvyys ovat vaaratekijöitä liikenteessä.

– Erityisesti nyt on ajankohtaista tarkistaa tuulilasin kunto, kun aurinko paistaa matalammalta ja heijastukset voivat sokaista kuljettajan. Syksyyn mentäessä pimeys ja sateet vaikeuttavat tilannetta entisestään. Siksi on hyvä tarkistaa sekä tuulilasin että lasinpyyhkimien kunto, Carglassin kaupallinen johtaja Risto Miettinen toteaa.

Tuulilasi on osa auton kantavaa rakennetta. Vaurioitunut tuulilasi ei tarjoa enää yhtä tehokasta suojaa esimerkiksi törmäystilanteessa. Turvatyynykin lauetessaan ottaa tuen nimenomaan tuulilasista.

– Se vaikuttaa merkittävästi myös turvavarusteiden toimintaan, huomauttaa Miettinen.

Tuulilasi kuuluu auton turvalaitteisiin.

Nykyautojen tuulilasit sisältävät niin paljon tekniikkaa, että ammattilaisuuden ylläpitämiseksi asentajien tulee olla aina ajan tasalla. Jokainen asentaja käy läpi tarkan koulutusohjelman.

– Avaamme Kuralan toimipisteeseen oman koulutuskeskuksen ensi vuoden puolella. Tähän mennessä koulutukset on pidetty Tampereella, mutta nyt uusien palvelupisteiden myötä tarjoutui mahdollisuus hajauttaa koulutuspaikkoja eri puolille maata, Carglassin operatiivinen johtaja Juho Sipilä sanoo.

Samalla kun tuulilasien korjaamisesta on tullut monimutkaisempaa, niitä myös hajoaa useammin. Siihen vaikuttaa esimerkiksi lasin pinta-ala, joka on suurentunut. Kestävyyteen on myös muun muassa vaikuttanut EU:n direktiivin myötä lasista poistettu lyijy.

– Autonvalmistajat myös tavoittelevat kevyempiä autoja – kustannustehokkuus on johtanut siihen, että lasitkin ovat entistä ohuempia ja näin ollen herkempiä kiveniskemille, Sipilä jatkaa.

Kiveniskemä tulee korjata heti, koska silloin on parempi todennäköisyys saada korjattua se piiloon. Ainakin tuulilasilaastari kannattaa laittaa heti iskemän päälle, jos ei juuri silloin pääse korjauttamaan.

– Aina korjataan, mikäli se vain on mahdollista. Nyrkkisääntönä on, että alle kahden euron kolikon kokoinen iskemä voidaan korjata. Lasissa on tietysti sellaisia alueita, esimerkiksi jos osuma on kameran näkökentässä, niin sitä ei voida korjata, koska se vaikuttaa turvallisuuteen, Juho Sipilä kertoo esimerkiksi.

Lasinvaihdon jälkeen auton turvalaitteet tulee kalibroida uudestaan.
Tuulilasin vaihdon ohjeaika on 3–4 tuntia, ja lyhyin osuus siitä on varsinaista lasin irrotusta ja asennusta. Eniten aikaa vaativat turvajärjestelmiin kytkettyjen kameroiden ja suojien purkaminen. Lopuksi tehdään vielä kalibrointi, jossa menee ammattilaisella yleensä enintään puoli tuntia. Jos tekniikkaa on enemmän, kalibrointi tulee tehdä useammalle järjestelmälle. Kuva: Ragip Önsoy.
Tuulilasin vaihdon ohjeaika on 3–4 tuntia, ja lyhyin osuus siitä on varsinaista lasin irrotusta ja asennusta. Eniten aikaa vaativat turvajärjestelmiin kytkettyjen kameroiden ja suojien purkaminen. Lopuksi tehdään vielä kalibrointi, jossa menee ammattilaisella yleensä enintään puoli tuntia. Jos tekniikkaa on enemmän, kalibrointi tulee tehdä useammalle järjestelmälle. Kuva: Ragip Önsoy.

Muuten ajoavustinjärjestelmät, kuten kamerat ja niitä käyttävät hätäjarrutusavustin ja kaistavahti, eivät toimi kunnolla.

– Tekniikka kehittyy vauhdilla. Sadetutkat ja lämmitys tuulilaseissa on ollut jo pitkän aikaa, mutta esimerkiksi lämmitystekniikka muuttuu koko ajan enemmän läpinäkyväksi, Risto Miettinen Carglassilta sanoo.

Nykypäivänä tuulilasi ei ole vain läpikatsottava elementti, vaan hyvin tärkeä osa ajoneuvon kokonaisteknologiaa.

– Tuulilasi on kehys, johon asennetaan paljon turvallisuutta edistävää tekniikkaa. Kameratekniikka tunnistaa liikennemerkkejä ja tienkäyttäjiä. Tuulilaseihin voidaan asentaa myös tutkajärjestelmiä. Optiikan täytyy olla siis ehdottomasti kunnossa, Miettinen lisää.

Lasivalikoima on valtava.

Yhdellä vuosimallilla voi olla olemassa kymmeniä erilaisia laseja ja useita erilaisia tuulilasivaihtoehtoja varustelusta riippuen.

– Vahvuutemme on erittäin kattava varasto Suomessa. Jos käy niin, että tiettyä lasia ei täällä ole, niin saamme sen Belgiasta parissa päivässä. Euroopan keskusvarastomme on maailman suurin lasivarasto, jossa on yli 500.000 lasivaihtoehtoa, Juho Sipilä toteaa.

Carglass Finland Oy:n toimitusjohtaja Samuel Alanderin mukaan haasteena on kalibrointiohjelman saaminen. Siihen menee usein enemmän aikaa kuin uuden lasin tuotannon aloittamiseen.

– Meillä on suuria sopimusvalmistajia eri puolilla maailmaa. Niiden ansiosta olemme onnistuneet tuottamaan myöskin uusiin automalleihin laseja, joita vakuutusyhtiöt suosittelevat asennettavaksi, Alander kertoo.

– Autonlasialallakin muutos on jatkuvaa. Asentajamme eivät käy kursseilla, vaan jokainen on koulutuspolullaan, johon kuuluu tärkeänä osana ammattitaidon auditointi. Näin pystymme tarjoamaan asiakkaillemme aina ajantasaisen tietotaidon, Alander jatkaa.

Tuulilasinpyyhkijät tulisi uusia kerran vuodessa.

Carglass-ketjun vuosittain teettämästä suomalaisten liikenneturvallisuutta ja ajamisen asenteita mittaavasta barometritutkimuksesta selviää, että noin joka kolmas suomalainen (38 %) vaihtaa sulat harvemmin kuin kerran vuodessa. Pyyhkijänsulan kunnon lisäksi kannattaa tarkistaa sen kanssa käytettävä lasinpesuneste.

– Ei kannata kuluttaa tuulilasia huonoilla sulilla, vaan mieluummin hankkia säännöllisesti uudet hyvälaatuiset. Isossa kuvassa siitä on todella hyötyä – varsinkin, kun tuulilasin käyttöikä on nykyisin entistä lyhyempi, muistuttaa toimitusjohtaja Samuel Alander.

Kyselytutkimuksen toteutti tammi-helmikuussa 2025 tutkimusyhtiö Bilendi. Tutkimukseen vastasi tuhat 18–75 -vuotiasta auton omistavaa suomalaista ympäri maan. Tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Paneelissa. Otanta on kansallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Katariina Mäkinen-Önsoy

 

 

Tiesitkö?

  • Pelkästään tämän vuoden aikana Carglass® avasi juhannukseen mennessä 10 uutta palvelupistettä ympäri maan, joista yksi myös Turkuun. Pääkonttori sijaitsee Raisiossa.
  • Carglass® on maailman suurin autolasien ostaja mukaan luettuna autonvalmistajat.
Carglass Finland Oy:n toimitusjohtaja Samuel Alander (vas.), kaupallinen johtaja Risto Miettinen, asentajat Sami Harjula ja Vili sekä operatiivinen johtaja Juho Sipilä uudistuneessa Turun Kuralan toimipisteessä. Kuva: Ragip Önsoy.
Carglass Finland Oy:n toimitusjohtaja Samuel Alander (vas.), kaupallinen johtaja Risto Miettinen, asentajat Sami Harjula ja Vili sekä operatiivinen johtaja Juho Sipilä uudistuneessa Turun Kuralan toimipisteessä. Kuva: Ragip Önsoy.
Tuulilasi on yhä enemmän kuin iso näyttöruutu ja sen parissa työskentelevät ovat ikään kuin optikkoja, jotka optimoivat auton turvavarusteet suojaamaan sekä matkustajia että muita tienkäyttäjiä. Kuva: Ragip Önsoy.
Tuulilasi on yhä enemmän kuin iso näyttöruutu ja sen parissa työskentelevät ovat ikään kuin optikkoja, jotka optimoivat auton turvavarusteet suojaamaan sekä matkustajia että muita tienkäyttäjiä. Kuva: Ragip Önsoy.