Turun Seutusanomat lehden julkaiseminen on 7.3.2025 tehdyllä liiketoimintakaupalla siirtynyt ML-Mediat Oy:ltä Letterbox Media Oy:n tytäryhtiölle Turun Lähitieto Oy:lle. Turun Seutusanomat ilmestyy painettuna kahden viikon välein ja lehden jakelu vuonna 2023 oli 126 222 kappaletta tehden siitä maamme toiseksi suurimman kaupunkilehden. Lehden liikevaihto vuonna 2023 oli 800.000 euroa ja sen palveluksessa on kuusi työntekijää, jotka siirtyivät kaupan myötä vanhoina työntekijöinä uudelle kustantajalle.
Kaikuja yli kolmenkymmenen vuoden takaa
Turun Seutusanomien historia ulottuu viime vuosituhannen puolelle. Vuonna 1994 julkaisutoiminta aloitettiin Kaupunkiuutiset-lehdellä, joka vuoden 2016 alusta alkaen jatkoi nimellä Turun Seutusanomat länsi. Toinen lehti, Turun Seutusanomat itä, oli nimeltään Kaarinan Uutiset vuosina 2009–2015. Lisäksi vuoden 2020 alussa perustettiin kolmas aluepainos Turun Seutusanomat keskusta.
Turun Seutusanomat -lehden tavoitteena on tuottaa alueen asukkaita kiinnostavia uutisia ajankohtaisista ja paikallisista asioista ja toimia samalla alueen eri toimijoille tarpeellisena ilmoituskanavana. Lehden vapaaehtoisina avustajina on kotiseuturakkaita ihmisiä, joille on tärkeää, että alueella on oma paikallislehti. Lehden kokonaistavoittavuus on lähes 200.000 lukijaa. Lehti on lukijalleen maksuton.
Yli kolmenkymmenen vuoden toiminnan jälkeen viestikapula siirrettiin nyt tehdyllä liiketoimintakaupalla ML-Mediat Oy:ltä useita kymmeniä lähilehtiä pk-seudulla julkaisevalle Letterbox Media Oy:lle.
Kaupunkilehdet uuden vakavan haasteen edessä
Vuosikausia kaupunkilehtikentän suurimpina haasteina on pidetty lukutottumusten siirtymistä digitaalisille alustoille ja painopaperin hinnan epäsuotuisaa kehitystä. Viime vuonna ala koki kuitenkin suurimman iskunsa. Postin lopetettua ilmaisjakelun jäi kotiin jaettavien kaupunkilehtien jakelumarkkinoille vain yksi valtakunnallinen toimija ja monopoliasema näkyy. ”Meillä on konsernissa kaupunkilehti, jonka jakeluhintaa jakeluyhtiö nosti yhdellä ilmoituksella 200 prosentilla. Pelin henki oli ota tai jätä. Me emme ottaneet, mikä oli hyvä ratkaisu. Itsenäisten kaupunkilehtien onkin nopeasti toimittava uusien jakeluratkaisujen järjestämiseksi, muuten hukka perii”, toteaa Letterbox Media Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jukka Kuusanmäki. ”Optimaalisten jakeluratkaisujen osalta olemme Letterboxilla onnistuneet hyvin, meillä kun onneksi on talossa myös omaa jakeluosaamista.”
”Painetun median ilmoitusmyynti toimii monessa lehtitalossa viime vuosituhannen metodeilla. Ajat ovat muuttuneet ja niin ovat myyntiväittämätkin. Tähän paneudumme nyt Turun Seutusanomien osaavan myyntitiimin kanssa”, kertoo Kuusanmäki, joka on vaikuttanut useissa medioissa mm. Kaupunkilehti Turkulaisessa, City-lehdessä, Uutislehti 100:ssa, Nykypäivä-lehdessä, Sävelradiossa, sekä Suomen Suoramainonta Oy:ssä.
”Toimiessani 2000-luvun alussa Janton Oyj viestintäkonsernin kehitysjohtajana tatuoitui kannattavuuden merkitys Kai Mäkelän toimesta selkäytimeeni, eikä yhtään vähempää talouslukujen merkitystä kustannustoiminnassa korostanut pääkonsuli Heikki Tavela, joka Nykypäivä-lehden toimitusjohtajakaudellani toimi yhtiön hallituksen puheenjohtajana”, kertoo Kuusanmäki. ”Tuloksekkaaksi todettuja metodeja tässä nyt viedään eteenpäin.”
Letterbox Median lehtiperheessä nyt 50 lehteä
Letterbox Media on yksi maamme suurimmista kaupunkilehtitaloista. Yli 50 lähilehden mm. Itis-lehti, Tapiola-lehti, Myyrmäki-lehti, Järvenpää-lehti ja Uusi Kirkkonummi -lehti. Vuonna 2020 lehtiperheeseen liitettiin yli 30-vuotias Puoli Kaupunkia -lehti, vuonna 2022 Wheelmedian lähes valtakunnalliset Kaasujalka-lehdet ja vuonna 2023 perinteikäs Koillis-Helsingin Lähitieto -lehti. Kaikki Letterbox Median julkaistu ovat lukijalleen maksuttomia.