Sanoma- ja kaupunkilehdet merkittävässä roolissa kevään kunta- ja aluevaaleissa

Sanomalehdet ovat tärkeimmät mediat, kun suomalaiset hakevat tietoa äänestyspäätöksensä tueksi huhtikuun kunta- ja aluevaaleihin.

VAALIT

Sanomalehdet ovat tärkeimmät mediat, kun suomalaiset hakevat tietoa äänestyspäätöksensä tueksi huhtikuun kunta- ja aluevaaleihin. Tämä selviää Iro Researchin tammikuussa Uutismedian liiton toimeksiannosta tekemästä Kunta- ja aluevaalimediat 2025 -tutkimuksesta.

Kuntavaaleissa äänestämään aikovista 58 prosenttia hakee äänestyspäätöksensä tueksi tietoa painetuista tai digitaalisista sanomalehdistä.

Kuntavaaliehdokkaiden verkkosivuilta ja televisiosta sekä kaupunkilehdistä tukea äänestyspäätökseen hakee 35 prosenttia tutkimukseen vastanneista. Sosiaalinen media ja puolueiden verkkosivut eivät ole yhtä suosittuja, sillä niistä tietoa hakee alle kolmannes kyselyyn vastanneista.

Aluevaaleissa, jotka nyt järjestetään samanaikaisesti kuntavaalien kanssa, lukemat ovat parin prosenttiyksikön tarkkuudella samat – eli myös aluevaalien äänestyspäätökseen ihmiset hakevat tukea eniten sanomalehdistä.

Myös ihmisten äänestyshalukkuus korreloituu lehtien lukemiseen. Mitä varmemmin aikoo äänestää kunta- ja aluevaaleissa, sitä enemmän tukea haetaan sanomalehdistä, kaupunkilehdistä ja myös televisiosta.

Sanomalehtien ja kaupunkilehtien suuri merkitys äänestystukena sekä kuntavaaleissa että aluevaaleissa on varsin loogista. Omaa asuinkuntaa koskevia asioita, kuten rakentamista ja koulutusta, suomalaiset kertovat seuraavansa säännöllisesti nimenomaan sanomalehdistä ja kaupunkilehdistä.

Hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluita käsittelevien uutisten seurannassa tilanne on sama. Tutkimuksessa paljastui myös, että nuoremmat ikäryhmät eivät seuraa sote-uutisointia juuri lainkaan – koska he seuraavat enemmän muun muassa sosiaalista mediaa.

Kun äänestysaikeita verrataan ennen edellisiä kunta- ja aluevaaleja tehtyihin tutkimuksiin, kuntavaalien äänestysprosentin voidaan odottaa olevan jokseenkin sama tai aavistuksen korkeampi kuin viime kerralla. Neljä vuotta sitten äänestysaktiivisuus oli kuntavaalien historian alhaisin 55,1 prosenttia.

Aluevaaleissa on kuitenkin odotettavissa korkeampi äänestysprosentti kuin edellisissä vaaleissa toteutunut 47,5 prosenttia. Aluevaalien tilannetta parantaa se, että nyt ne järjestetään samanaikaisesti kuntavaalien kanssa, ja sosiaali- ja terveydenhuollosta on viime aikoina uutisoitu paljon.

Kolme neljästä suomalaisesta uskoo olevansa erittäin tai melko hyvin perillä siitä, mistä kuntavaaleissa on kysymys. Aluevaalien osalta näin vastaa vain reilu puolet äänioikeutetuista.

Turun Seutusanomat avaa tänään 19. helmikuuta nettilehdessä omat vaalisivut. Julkaisemme toimituksen tekemien uutisten lisäksi tuleviin vaaleihin liittyviä mielipidekirjoituksia.

Mielipidekirjoituksiaan voivat tarjota julkaistavaksi myös ehdokkaat. Julkaisusta päättää lehden toimitus, ja kirjoituksia voidaan valikoidusti julkaista netin lisäksi myös paperisessa lehdessämme.

Ehdokkaat, jotka haluavat omia mielipiteitään julkaistavaksi, voivat lähettää kirjoituksensa päätoimittaja Marko Vuosjoelle: marko.vuosjoki@turunseutusanomat.fi.

Kirjoituksen mitta mielellään noin 2000-2500 merkkiä välilyönnit mukaan lukien, eli toivomme ensisijaisesti ytimekkäitä tekstejä. Kirjoituksissa on myös muistettava asiallisuus – vaikka politiikkaan kuuluukin myös tiukat sanankäänteet, me haluamme tekstejä, joissa pureudutaan asiaan ja ratkaisuihin, ei toisten puolueiden suuntaan räksyttämiseen.

Kirjoituksissa olisi syytä myös mainita, että kirjoittaja on kunta- ja/tai aluevaaliehdokas, sekä minkä puolueen listalla on ehdokkaana.

Marko Vuosjoki