Ratikka lisäisi joukkoliikenteen käyttöä huomattavasti

Ratikan on arvioitu lisäävän merkittävästi joukkoliikennematkojen määrää, sekä tuovan positiivista kehitystä Turun kiinteistötalouteen ja vetovoimaan.

TURKU

Kolme uutta Turun raitiotien vaikutusarviointia on valmistunut. Ne ovat liikenne-ennuste, kiinteistötalousarviointi sekä elinvoimaa, veto- ja pitovoimaa arvioiva raportti. Raitiotien arvioidaan lisäävän joukkoliikenteen käyttöä ja maankäytöstä kaupungille muodostuvia tuloja sekä olevan myönteinen Turun elinvoimalle ja vetovoimalle. Arvioiden mukaan kymmenen vuoden päästä raitiovaunulla tehtäisiin lähes 25.000 matkaa vuorokaudessa.

Raitiotien toteutussuunnittelun aikana vuosina 2024–2025 Turun kaupunki arvioi raitiotien vaikutuksia laajasti, muun muassa maankäyttöön, kuntatalouteen sekä yrityksiin. Vaikutusarvioinneista, toteutussuunnitelmasta ja kustannusarvioista pyydetään lausunnot kesällä 2025. Kaupunginvaltuuston päätettäväksi asia tuodaan loppuvuodesta 2025, eli huhtikuussa valittava uusi valtuusto tekee päätöksen ratikasta.

Turun kaupungin ja seudun ennakoidun suuren väestönkasvun myötä henkilöliikenteen matkamäärät Turussa kasvavat 17–22 prosenttia vuoteen 2035 ja 31–42 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Raitiotie lisäisi turkulaisten joukkoliikenteen käyttöä noin 12.600 matkalla vuorokaudessa vuonna 2050 ja vähentäisi liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä seudun asukasta kohden laskettuna noin 2–3 prosenttia.

Tavallisesti kaupungeissa, joissa on raitiotie, joukkoliikennettä ylipäätään käytetään enemmän.

– Turussa raitiotien arvioidaan lisäävän kaikkien joukkoliikennematkustajien määrää raitiotien reitillä 24 prosenttia vuonna 2050 verrattuna bussivaihtoehtoon. Kaikkien turkulaisten joukkoliikennematkojen määrä lisääntyisi 12 prosenttia ja Turun seudulla yhdeksän prosenttia, kertoo Turun kaupungin kehittämispäällikkö Juha Jokela.

Arvion mukaan vuonna 2035 raitiotiellä tehtäisiin vuorokaudessa 24.500 matkaa ja vuonna 2050 vuorokaudessa 30.200 matkaa. Vuonna 2050 satamasta keskustan ja Kupittaan kautta Varissuolle kulkevan raitiotien vaikutusalueella asuu kolmannes turkulaisista ja työskentelee reilu puolet työntekijöistä.

Vuonna 2024 Fölin busseilla tehtiin keskimäärin 73.000 matkaa vuorokaudessa. Nykyään Turkuun pendelöi päivittäin yhteensä noin 24.000 työllistä kaupunkiseudun muista kunnista. Noin joka toinen Kaarinassa, Liedossa, Naantalissa, Raisiossa tai Ruskossa asuva työllinen pendelöi Turkuun.

Tuoreen kiinteistötalousarvion mukaan raitiotien ennakoidaan vaikuttavan kiinteistöjen arvoon positiivisesti ja tuovan siten kaupungille selvästi korkeammat tulot tonttivuokrista tai myyntituloina verrattuna busseihin perustuvaan liikennejärjestelmään. Raitiotien myötä myös rakennettaisiin enemmän erityisesti raitiotiereitin lähellä.

– Kiinteistötulojen nousu olisi yksi merkittävä hyöty ja samalla tärkeä tekijä raitiotien kustannusten kattamiselle pitkällä aikajänteellä. Esimerkiksi Tampereella vastaavat ennusteet on ylitetty, sanoo Turun kaupungin kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen.

Raitiotien arvioidaan myös parantavan kaupungin vetovoimaa ja imagoa.

– Raitiotie on merkittävä liikenne- ja kaupunkikehityshanke, jolla on runsaasti myönteisiä heijastusvaikutuksia kaupungin kehitykseen. Tämä rohkaisee yrityksiä sijoittamaan ja sijoittumaan raitiotien solmupisteisiin ja vaikutusalueelle, toteaa Turun kaupungin strategiajohtaja Timo Aro.