Mikä lohduttaisi opettajia?

MIELIPIDE

Opettaminen on ollut yksi ihmiskunnan keskeisimmistä instituutioista jo tuhansien vuosien ajan. Varhaisessa historiassa tieto ja taidot siirtyivät mestareilta oppipojille tai heimon vanhimmilta nuoremmille. Antiikin Kreikassa opetus kehittyi filosofian, retoriikan ja matematiikan ympärille, kun taas keskiajalla koulutus oli pitkälti kirkon käsissä. Teollistumisen myötä koulutusjärjestelmät muuttuivat, ja 1800-luvulla syntyi modernin kansakoulun idea – tavoitteena oli antaa perustiedot kaikille kansalaisille.

Nykyisin opettamisen voidaan katsoa olevan haastavaa monestakin syystä. Digitalisaatio, oppilaiden tuen tarpeen kasvu, älypuhelinten vaikutus ja kurinpidolliset ongelmat luokkahuoneissa haastavat perinteisen opetuksen rakenteita. Uutta pohdittavaa syntyy myös uudenaikaisista opetustiloista. Valitettavasti kouluista on lähiaikoina keskusteltu ikävän poliittisesti, kuten väite ”pervoilusta kouluissa” osoittaa. Tämä loukkaa laadukkaita, tunnollisesti työtätekeviä opettajiamme ja rakentava keskustelu koulujen kehittämisestä jää tekemättä.

Koulun ongelmia on jokaisen helppo luetella. On helppo syyllistää nuoria, heidän vanhempiaan ja opettajia. Koulujen henkilökunnalle ongelmat ovat kaikille tiedossa olevaa arkipäivää. Monet ammattilaiset ovatkin jo valmiiksi turhautuneita ja väsyneitä tärkeässä työssään.

Mikä sitten lohduttaisi opettajia? Millä keinoilla edellämainittuja nykypäivän opetuksen ongelmia voitaisiin ratkaista? Sosiaali- ja terveystoimen siirryttyä aluetasolle kuntien suurimmaksi palvelualueeksi jäi kasvatus- ja opetustoimi. Tämän palvelualueen sisällä on mahdollista tehdä onnistuneita valintoja lasten ja nuorten hyväksi kohdistamalla resurssia koulujen ja opetuksen tukemiseen. Käytännössä tämä tarkoittaisi pienempiä opetusryhmiä ja lisää henkilökuntaa. Tällä voitaisiin osaltaan vastata tuen tarpeen kasvuun ja sen myötä myös kurinpidollisiin vaikeuksiin. Ohjattiinpa erityisopetuksen oppilaita joko pienryhmiin tai integraatioon, kumpaakaan ei tehdä menestyksellä ilman riittävää resurssia. Tulevissa kunnallisvaaleissa valittavat päättäjät ovat toden edessä. Sivistyksen puolustaminen kunnissa on aina arvovalinta!

Koulun resurssin lisääminen ei kuitenkaan vielä ainoastaan riitä, vaan on tuettava koulujen selviämistä laajemmalla skaalalla. Koulun ja poliisin kiinteä yhteistyö, nuorten harrastustoiminnan tukeminen ja maahanmuuttajien kotouttaminen ovat tärkeässä osassa koulujen onnistumisessa. Yhteistyön kuntien ja aluehallinnon välillä on oltava katkeamatonta. Alueen hallinnoiman perhetuen ja oppilashuollon on toimittava koulujen arjessa. Uusia kouluja rakennettaessa on kiinnitettävä huomiota muunneltavien tilojen toimivuuteen ja opiskelurauhaan.

Entäpä sitten digitaalisuus ja älykännykät? Opetusministeriö lisäsi äskettäin lakiin kännyköiden häiritsevän käytön kieltämisen koulupäivän aikana. Mielestäni tämä on hyvä asia. Oppitunnilla kuitenkin älylaitteiden käyttöä on jatkettava opettajan johdolla ja käytön vastuullisuutta on samalla korostettava. Vaikka kiellämme lailla kännyköiden käytön, muu maailma ympärillämme jatkaa kulkuaan. Digitaalisuus lisääntyy ja tekoäly tulee tulevaisuudessa muuttamaan sekä jopa lopettamaan ammatteja. Koulun on kasvatettava tulevaisuuden työntekijöitä.

Koulujen johtamista on vahvistettava. Sivistysviraston tuki rehtoreille on tärkeää. Tasapuolisesti johdetussa koulussa opettajat ja henkilökunta voivat hyvin. Omassa yläkoulussani opettajat perustivat erityisen työhyvinvointiryhmän, joka suunnitteli koko vuoden ajalle sekä pienempiä että suurempia yhteisöllisiä tapahtumia oppilaille ja henkilökunnalle. Tapahtumiin osallistuttiin aktiivisesti. Henkilökunnan hyvinvointi heijastui myös oppilaisiin koulun hyvänä henkenä. Rehtorina iloitsin siitä kovasti.

Uskon, että näillä edeltävillä toimenpiteillä voisimme työssään lohduttaa opettajia sekä koko koulun henkilökuntaa. Samalla lapsista ja nuorista kasvatettaisiin vastuuntuntoisia, yhdenvertaisia ja tulevaisuudessa meistä aikuisista sitten aikanaan hyvin huolehtivia kansalaisia.

Arto Jokinen (sd.)

Rehtori 

Eläkeläinen

Kunnallisvaaliehdokas

Raisio