Rengasralli on pian alkamassa

Renkaiden vaihtoaika alkaa taas olla lähellä.

LIIKENNE

Uusi tieliikennelaki on ollut voimassa jo nelisen vuotta, mutta talvi- ja nimenomaan nastarenkaita koskevat säännöt eivät vieläkään ole kaikille tuttuja.

Nykyinen tieliikennelaki sanoo,että talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Talvirengaspakko ei siis marraskuun alusta astu automaattisesti voimaan, vaan keli vaikuttaa asiaan.

Talvirenkaitahan on sekä nastallisia että nastattomia. Nastarenkailla saa ajaa marraskuun alusta maaliskuun loppuun kelistä riippumatta. Lokakuun puolella voi kuitenkin vaihtaa nastat alle, jos kelit sitä edellyttävät. Ja samoin keväällä – nastarengaskautta voi jatkaa huhtikuun puolelle, jos liukkaita kelejä vielä on.

Neljä vuotta voimassa ollut tieliikennelaki on siis joustava ja ottaa huomioon keliolosuhteet.

Lain mukaan talvirenkaan kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään kolme millimetriä. Useat rengasvalmistajat kuitenkin suosittelevat renkaiden käyttörajaksi neljää millimetriä. Uudessa talvirenkaassa urasyvyys on noin kymmenen millimetriä.

Traficom suosittelee puolestaan, että loskaisella tai lumisella kelillä, tai muuten vaikeissa olosuhteissa talvirenkaiden kulutuspinnan syvyys olisi hyvä olla vähintään viisi millimetriä.

Talvirenkaita on käytettävä muun muassa henkilöautoissa, pakettiautoissa, moottoripyörissä, mopoissa, kolmipyörissä, nelipyörissä sekä niillä vedettävissä perävaunuissa, jonka luokittelu- tai kytkentämassa on 0,75 – 3,5 tonnia.

Myös ulkomailla rekisteröityjen ajoneuvojen on käytettävä Suomessa talvirenkaita.

Parhaiten talvirenkaat tunnistaa 3PMSF-rengasmerkinnästä (lumipitomerkintä).

Talvirenkaat voivat siis olla nastattomia tai nastallisia.

Nastattomia talvirenkaita, jotka ovat viime vuosina kovasti yleistyneet, kutsutaan kitkarenkaiksi. Niiden pito-ominaisuudet ovat parhaimmillaan lumisella tiellä, mutta esimerkiksi jäisellä tiellä nastarenkaiden pitävyys on huomattavasti parempi.

Nastarenkaat ovat siis turvallisuuden kannalta varmemmat vaihtoehdot, mutta niiden teitä kuluttava vaikutus on kitkarenkaita suurempi. Lisäksi nastat irrottavat tienpinnasta pienhiukkasia, jotka aiheuttavat ihmisille terveyshaittoja.