Tutun sporttinen pikku-Pösö

Peugeot
Pikku-Pösön keulassa on hieman rehvakasta, menohaluja uhkuvan auton näköä.

AUTOT
Kaikki yhtään rallia seuranneet ja allekirjoittaneen kanssa samaa ikäluokkaa olevat eli reilusti viime vuosituhannen puolella syntyneet muistavat Peugeotin pienten autojen sporttisuuden ja menestyksen rallipoluilla. Uudistunut Peugeot 208 tarjoaa pienten sporttisten Pösöjen faneille tuttua nautintoa, mutta auto on myös äärimmäisen mukava ja näppärä kaupunkiauto.
Tein pienen koeajon 101-heppaisella hybridi-208:lla enkä pettynyt. Autoon ensi kertaa istuttaessa tulee toki vastaan ”Mitä ihmettä?” -fiilis, sillä näkymät kuskin paikalta ovat tavanomaisesta poikkeavat.
Pikku-Pösössä on kompakti ja kantikas ratti, ja mittaristoon on näkymä ratin yläpuolelta. Isohko kosketusnäyttö hallitsee puolestaan kojelaudan keskustaa.
Peugeot itse kutsuu tätä innovatiivista ohjaamoaan ”Peugeot i-Cockpitiksi”.
Tavallisesta poikkeavaan komboon meni hetki totutellessa – etenkin kantikas ratti tuntui aluksi oudolta. Onneksi Pösössä on kevyt ja myös tunnokas ohjaus, ja hetken rattia pyöriteltyä sen kantikkuus ja kompakti koko eivät enää haitanneet.
Koeajoauto oli automaattivaihteinen, eikä vaihdetta vaihdeta parkista ajoon vaihdekepillä – vaihteenvalitsin on normaalissa paikassa istuinten välissä, mutta se on enemmän nappi kuin keppi. Tämä ei kuitenkaan haitannut minua lainkaan, itseasiassa tällainen vaihteenvalitsin taitaa olla jo arkipäivää – ainakin sähköautoissa.

Ajossa 208 on ihka aito Peugeot. Pikku-Pösö on mitä mainioin kaupunkiauto, sillä se on todella näppärä ja kääntösäde on pieni. Kaupunki- ja parkkipaikkapyörittelyssä auto on todella helppo ajettava – plussana se, että 208 liikahtaa liikennevaloista lähdettäessä mukavan rivakasti.
Isommissa nopeuksissa, maantiellä ja moottoritiellä, eron isompiin autoihin huomaa. Jos Pösöä vertaa vaikkapa aiemmin tänä vuonna testaamaani Alfa Romeo Tonaleen, pitkälle matkalle haluaisin alle Alfan. Pikkuinen Pösö ei voikaan olla yhtä jämäkkä ja junan tavoin etenevä kuin huomattavasti isompi SUV-Alfa.
Mutta entäs, kun mennään mutkaiselle pienemmälle tielle, jossa nopeusrajoitus on 60-80 kilometriä tunnissa? En tiedä, onko Peugeotin rallihistorialla tässä vaikutusta, mutta Maskun ja Naantalin välinen mutkainen pätkä oli täyttä nautintoa Pösöllä. Kädet rattiin 13:50 asentoon ja menoksi! Onneksi koeajoautossa oli asetuksena ylinopeuden varoitin, muuten mutkaisella pätkällä olisin tuntenut itseni ties miksi rallisankariksi…

Marko Vuosjoki