Turun AMK:n, Valonian, Saariston Rengastien varrella olevien kuntien sekä Bikelandin hankkeessa kehitetään konkreettisia työkaluja pyörämatkailun kehittämiseen.
MATKAILU.
KAPU – Kattavammat pyöräilyverkostot ja palvelut yhteistyöllä -hanke sai alkusysäyksensä Maskun Askaisissa syyskuun alussa järjestetyssä kick off -tilaisuudessa. Kestävän liikkumisen asiantuntija Paula Väisänen Valoniasta alusti Turun AMK:n projektikoordinaattori Heidi Heikkilän kanssa KAPU- ja BAB-hankkeiden tavoitteista tuoda kunnille työkaluja pyörämatkailun edistämiseen.
Valonian ja Turun ammattikorkeakoulun KAPU-hankkeen tavoitteena on tunnistaa ja välittää tietoa pyörämatkailijoiden ja arkipyöräilijöiden matkojen keskeisimmistä kehittämistarpeista kunnille, yrityksille sekä pyörämatkailun ja -liikenteen kehittäjille.
Pyöräystävälliset yritykset löytyvät kartalta bikeland.fi-palvelusta.
Valtakunnallinen Pyörämatkailukeskus lanseerasi Suomen Welcome Cyclist- eli Tervetuloa Pyöräilijä -tunnuksen vuonna 2020.
– Tervetuloa Pyöräilijä -tunnus on ollut tähän mennessä ilmainen. Ensi vuonna siihen tulee pieni maksu. Ohjelmaan mukaan lähteneitä yrityksiä on 650 ja käsittelykulut ovat sellaisia, että tunnukselle täytyy asettaa muutaman kymmenen euron maksu, Pyörämatkailukeskuksen koordinaattori Heli Laukkanen toteaa.
Yhteneväisen asiakaskokemuksen varmistamiseksi on hyvä kertoa lähiseudun palveluista ja aukioloajoista. Yhdellä toimijalla ei ole pakko olla kaikkia palveluja, mutta tieto siitä, mistä niitä saa, on hyvä olla ajantasainen.
– Tieto lähimmästä vesipisteestä, jossa voi täyttää juomapullonsa tai ostaa vettä, sekä sähköpyörän latauspisteestä ovat tärkeitä. Yleensä asiakkaalla on oma laturi mukana, joten pistorasia riittää. Matkailijoille tarjolla olevien ruoka- ja majoituspalveluiden, turvallisen pyöräpysäköinnin sekä pyörän huollossa käytettävien perustyökalujen lisäksi pyörävuokrausta tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa, jatkaa Laukkanen.
Vuosina 2022–2024 toteutetussa BikeMenu2-hankkeessa kartoitettiin uusia pyöräreittejä yli 2 000 kilometriä lounaisen Suomen alueella.
Hankkeessa järjestettiin työpajoja ja opintomatkoja, kehitettiin lähiruualla herkutteleva bikemenu sekä kutsuttiin kokoon Suomen ensimmäinen pyörämatkailufoorumi. Pyörämatkailufoorumin on tarkoitus jatkua ensi keväänä.
– Jonkun verran on jo valmiita pyörämatkailureittejä, joista osa niistä on merkitty. Osasta on olemassa reittiselostuksia. Jatkossa tarvitsemme monikanavaista informaatiota reiteistä viestimiseksi, BikeMenu-hankkeen projektipäällikkö Jouko Parviainen sanoo.
– Seuraavaksi lähdemme paketoimaan ja markkinoimaan reittejä. Hankkeiden tuotteistaminen onnistuu yhteistyöllä toimijoiden kesken. Tulee löytää yhteinen linja niin valtakunnan tasolla kuin kuntien ja maakuntien välillä, lisää Parviainen.
Alueella on muun muassa pyhiinvaellusreittejä, Suuri Postitie, Hämeen Härkätie, läntisen Turun runkoreitit, Maskusta Mynämäkeen ulottuvat Akseli-reitit, Kaarinan, Paimion, Liedon ja Sauvon alueella kulkevat Tammireitit, EuroVelo10 (Vehmaa-Mynämäki-Askainen-Naantali-Turku) sekä Saariston Rengastie.
KAPU-hanke on Euroopan unionin osarahoittama. Hanke on saanut EU:n maaseuturahoitusta Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.
Valonian ja Turun ammattikorkeakoulun hankkeen kuntakumppaneita ovat Masku ja Naantali. Hanketta tukevat myös Kustavi, Mynämäki ja Parainen sekä valtakunnallinen Pyörämatkailukeskus.
Katariina Mäkinen-Önsoy
Tiesitkö?
• Suomessa on mahdollista hyödyntää EU-rahaa, kuten esimerkiksi EU:n maaseuturahoitusta, pyörämatkailun kehittämiseen. Rahoitusta myöntävät ELY-keskukset ja Leader-ryhmät.
• Elokuuhun 2025 asti käynnissä oleva BAB-hanke auttaa alueen viranomaisia yhtenäistämään Itämeren ympäri kulkevan EuroVelo10-pyöräilyreitin infrastruktuurin kehittämistä ja edistämään alueen pyöräilymatkailua.
• KAPU – Kattavammat pyöräilyverkostot ja palvelut yhteistyöllä (2024–2026) –hankkeessa tuodaan yhteen paikallisia palveluntarjoajia, maanomistajia, kuntien edustajia sekä pyöräliikenteen ja -matkailun kehittäjiä kehittämään ratkaisuja pyörämatkailijan palvelujen parantamiseksi.