Turun Normaalikoulun 3B luokalla on ollut käynnissä mielenkiintoinen projekti, joka on näkynyt kevätlukukaudella monessa oppiaineessa.
KOULUTUS.
Turun Varissuolla sijaitsevan Normaalikoulun 3B-luokkalaisten kevään mittainen projekti lähti liikkeelle turkulaisen esikoiskirjailijan Taija Ruuhijärven kirjailijavierailusta. Kirjailijan toiveena on tietysti ennen kaikkea edistää lasten lukutaitoa, mutta ei hän arvannut millaisiin mittasuhteisiin kouluyhteistyö voikaan laajentua.
– Oppilaat olivat valmistaneet animaatioita kirjan seikkailuista. Se oli aivan ihmeellinen yhteensattuma, sillä en ollut heille kertonut haaveistani nähdä Töppötassuja, Millaa, Tumperoista, Maturaista, Tyrannosaurus Rexiä, Temppua ja Teresaa, animaatiohahmoina, kertoo Ruuhijärvi.
Kirjailijavierailu oli kaikin puolin mielenkiintoinen kokemus – kaikille osapuolille.
– Lapsista oli mielenkiintoista tavata henkilö kirjan takana, ja kuulla, mitä kirjailja tekee. Siinä samalla he oppivat vähän myös kirjanteon moninaisista vaiheista, lisää Ruuhijärvi.
Taidemedialinjan oppilaat pääsivät vierailun myötä tutustumaan Momentum Kirjojen vuonna 2023 julkaisemaan Töppötassut – Suuri seikkailu -teokseen.
Juonenkäänteiden lomassa tarinassa vahvistetaan keskinäistä ystävyyttä, opetellaan sosiaalisia selviytymistaitoja, sekä harjoitetaan oman mielen hallintaa kiperissä tilanteissa.
– Töppötassut ovat sukeltaneet oppiaineisiin tehden oppimisesta elämyksellistä äidinkielen, matematiikan, ympäristötiedon ja kuvataiteen tunneilla. Ensi lukuvuonna Töppötassut voivat olla mukana esimerkiksi käsitöissä, kun jatkan aiheen parissa uusien ykkösluokkalaisten kanssa, Turun normaalikoulun lehtori, 3B luokan opettaja Minna Myrsky-Nyberg toteaa.
– Opetusharjoittelijat valmistivat tehtävämonisteet ohjeistukseni perusteella, että opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet täyttyvät, jatkaa Myrsky-Nyberg.
Töppötassuista tuli tänä keväänä myös Turun Norssissa lukuvuosittain pidettävän monialaisen opetuskokonaisuusviikon (MOK) kantava teema.
– MOK-viikon alussa elokuvantekijä Ilmari Nera piti meille elokuvapajan, jossa oppilaat tutustuivat elokuvan tekemisen vaiheisiin kuvakäsikirjoituksesta alkaen, Minna Myrsky-Nyberg sanoo.
Pajassa saatujen tietojen syventämiseksi luokka jaettiin ryhmiin animaatioelokuvien tekoa varten. Animaatioissa Töppötassut seikkailivat muun muassa Muumilaaksossa, jalkapallokentällä ja metsässä.
– Projekti huipentui siihen, kun kutsuimme Taijan tänne katsomaan animaatioita ja herkuttelemaan popcornilla ja mehulla. Monialaisia opetuskokonaisuuksia meillä on ollut ennenkin eri teemoilla, mutta tämä kirjailijavierailusta edennyt projekti on laatuaan ensimmäinen, Myrsky-Nyberg kertoo.
3B luokan oppilaista osa opiskelee suomea toisena kielenä.
Opettajasta on ollut mukavaa huomata, kuinka oppilaiden sanavarasto ja mielikuvitus ovat kehittyneet Töppötassujen kanssa opetellessa.
– Äidinkielessä teimme sanaluokkaharjoituksia ja kirjoitimme tarinan Töppötassuihin liittyen, Ekloan toteaa.
– Töppötassut olivat mukana myös mittauslaskuissa matematiikan tunneilla, Veera sanoo.
– Kuvataiteen tunneilla valmistimme omat Töppötassut-animaatiot, Imran kertoo.
– Lisäksi saimme tehdä omia Töppötassut-hahmoja, Srwa iloitsee.
– Opimme Töppötassut-kirjasta myös italian kieltä sekä monia asioita Italiasta, Mea muistaa.
Töppötassut – Suuri seikkailu -kirjaa voi hankkia parhaiten kirjailijalta suoraan, osoitteesta taijaruuhijarvi.com.
Katariina Mäkinen-Önsoy