MEDIA
Posti julkaisi maanantaina pommin; Suomen valtion omistama yhtiö aikoo lopettaa kokonaan ensi vuoden alusta lukien osoitteettomat mainos- ja lehtijakelut.
Turun Seutusanomien näkökulmasta tämä tarkoittaisi sitä, että Posti ei enää jakaisi Turussa, Raisiossa, Kaarinassa, Naantalissa ja naapurikunnissa maksuttomana kotitalouksiin ilmestynyttä lehteämme.
Postin maanantainen tiedote otettiin suomalaisessa lehdistössä vastaan tyrmistyneenä. Monilla alueilla, etenkin isojen kaupunkien ydinalueiden ulkopuolella, Posti on ollut ainoa vaihtoehto toimittaa lehdet ihmisten koteihin. Toteutuuko esimerkiksi suomalainen demokratia ja tiedonkulku, jos ydinkeskustan ulkopuolella asuvat ihmiset eivät saa journalistista tuotetta kotiinsa?
Postin ratkaisu ei ole valitettavasti ensimmäinen, joka lyö kapuloita suomalaisen median rattaisiin. Viimeisten kahden vuoden aikana Postin jakeluhinnat ovat nousseet yli 50 prosenttia ja Turun seudulla vuonna 2022 toteutunut vuoropäiväjakelu on hankaloittanut esimerkiksi Turun Seutusanomien kaltaisen lehden toimintakenttää.
Posti perustelee ratkaisuaan palveluiden digitalisoitumisella, ilmaisjakelujen vähentymisellä ja ilmaisjakelukieltojen lisääntymisellä.
Digitalisaatioon liittyen kaupunki- ja paikallislehtien kannalta on syytä muistaa, että pelkän digilehden julkaisu ilman taloudellisesti kannattavaa printtilehteä on käytännössä mahdotonta; eli digilehteä ei ole ilman printtilehteä.
Ilmaisjakelulehtien määrän lasku on Postilta ontuva perustelu; suurin syy ilmaisjakelulehtien vähentymiseen kun on jakeluhintojen raju kasvu.
Me Turun Seutusanomissa olemme yhä kyenneet tekemään kolmea paikallista lehteämme. Lehtemme saavat hyvää palautetta lukijoilta kertoessaan paikallista asioista ja ilmiöistä. Yrittäjät kiittävät lehteämme siitä, että saamme näkyvyyttä kampanjoille ja yrittäjien palveluille.
Ilmaisjakelukieltojen osalta muutos ei ole viimeisen vuoden aikana ollut merkittävä; Turun Seutusanomien ilmestymisalueella ilmaisjakelukiellot ovat vuodesta 2023 vuoteen 2024 lisääntyneet ainoastaan 1,8 prosenttia.
Marko Vuosjoki päätoimittaja
Kristiina Engström toimitusjohtaja