MARKKINAT
Turun Saaristolaismarkkinoilla vieraili kolmen päivän aikana yli 58.000 ihmistä. Perjantain koleassa sadesäässä kävijämäärä jäi 6.000:een, mutta lauantaina ja sunnuntaina lämmin ja aurinkoinen kevätsää houkutteli Aurajoen rantaan yli 52.000 ihmistä. Kävijämäärä kasvoikin viime kevään tapahtumasta yli kymmenellä tuhannella.
Kalastajien tuotteet kävivät hyvin kaupaksi, ja suosituimmat tuotteet myytiin loppuun jo ennen päätöspäivää. Myös muita tuotteita myytiin hyvin, ja erityisesti kalaruokapaikoille syntyi ajoittain jonoja.
Turun Saaristolaismarkkinoiden ”Kevään paras kalaherkku 2024” -kilpailun voitti Pirjo ja Reima Salosen Agricolan yrttisilakka. Poikkeuksellisesti palkinnot jaettiin vain kahdelle osallistujalle, kun sekä toisen että kolmannen sijan vei kalastaja Vento Aalto Pyhämaalta tuotteillaan chili-ananassilakka ja sitruuna-valkosipulisilakka.
Kilpailuvastaava Rickard Järvinen Turun Kalamarkkinayhdistyksestä kertoo kilpailun olleen äärimmäisen tasainen, ja kolme parasta tuotetta olivatkin kaikki viiden pisteen sisällä. Kilpailuun sai osallistua Turun Saaristolaismarkkinoille osallistuvat kalastajat itse valitsemillaan silakkatuotteilla. Tuotteita arvioi seitsenhenkinen kalatalousalan ulkopuolelta koostettu raati.
Kevään Saaristolaismarkkinoilla toteutettiin ensimmäistä kertaa myös ”Lasten kalaraati”. Arvovaltainen lasten kalaruokaraati valitsi suosikkituotteeksi huikealla 15/15 pisteellä J. Erikssonin savulohen.
Lisäksi lapsiraati suositteli kalastaja Vento Aallon hauki-lohipihvejä ja purjo-piparjuurisilakkaa, Satavan Saalistajan kellarisilakkaa ja haukipihvejä, Liisa Vainion ahven-lohipihvejä sekä Pirjo ja Reima Salosen lohipasteijoita.
Turun kalamarkkinat jatkuvat jälleen syksyllä, kun järjestyksessään 44. Silakkamarkkinat järjestetään jokirannassa 24.-27. lokakuuta.