Maaliskuussa Sibelius-museossa juhlistetaan naistenpäivää, tutustutaan nokkahuilujen historiaan ja nautitaan pariisilaissävelistä.
MUSIIKKI.
Kansainvälistä naistenpäivää juhlitaan Sibelius-museolla 8. maaliskuuta, kun sopraano Pia Pajala ja pianisti Eveliina Kytömäki esittävät liedkonsertissaan naissäveltäjien teoksia ja kertovat myös tarinoista näiden takana. Ohjelmassa kuullaan harvinaisempiakin sävellyksiä.
– Ohjelmaan on valikoitunut omien nuottiarkistojemme suosikkeja, kuten Helvi Leiviskän ja Nadia Boulangerin yksinlauluja. Olemme tehneet salapoliisityötä ja saaneet käyttöömme teosharvinaisuuksia Sibelius-museon ja Kansalliskirjaston kokoelmista. Wagneriaaniseen tyyliin säveltäneen Aina Korhosen kaksi laulua löytyivät Helsingin naisorkesterin nuotistosta, Pajala ja Kytömäki paljastavat.
Konsertti alkaa suomalaissyntyisen, Tukholmassa elämäntyönsä tehneen Laura Netzelin kolmella saksankielisellä laululla.
– Laura Netzel julkaisi teoksiaan usein nimimerkillä N. Lago, jotta niihin suhtauduttaisiin avoimin mielin eikä niitä lokeroitaisi vähempiarvoisiksi yritelmiksi, he jatkavat.
Ohjelmaan mahtuu myös yksi Turussa vaikuttanut säveltäjä.
– Greta Dahlström oli musiikinopettaja, kansanmusiikinkerääjä, kuoronjohtaja ja säveltäjä. Hänen teostensa käsikirjoitukset on lahjoittanut Sibelius-museon arkistoon hänen poikansa musiikintieteilijä Fabian Dahlström. Näistä esitämme kaksi laulua Nattlig Madonna ja Vassens visa, kertovat Kytömäki ja Pajala.
Turun konservatorion laulun lehtorina työskentelevä sopraanoPia Pajala konsertoi erilaisissa kokoonpanoissa niin duona, kamarimuusikkona kuin kuorojen ja orkestereiden solistina. Eveliina Kytömäki asuu Turussa ja työskentelee Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiassa pianonsoiton ja pianopedagogiikan lehtorina.
Ranskalaisessa illassa 13. maaliskuuta kuullaan kaksi erityylistä kamarimusiikin merkkiteosta Pariisissa vaikuttaneilta säveltäjiltä Maurice Ravelilta ja César Franckilta.
Ravelin jousikvartetto on säveltäjän nuoruuden teos, jonka hän kirjoitti osana opintoaan Pariisin konservatoriossa vuonna 1903.
César Franck on syntyjään belgialainen, mutta hän asui ja työskenteli suurimman osan elämästään Pariisissa. Franck elätti itsensä muun muassa urkurina ja tuli tunnetuksi taidokkaista improvisaatioistaan. Pianokvintetto on sävelletty vuonna 1879 ja se on tyyliltään lähempänä esim. Brahmsia ja Schubertia kuin pariisilaisen koulukunnan säveltäjiä.
Duoillassa 20.3. kuullaan Erkki Lahesmaata (sello) ja Eveliina Kytömäkeä (piano). Konsertin avaa Igor Stravinskyn Suite Italienne, jonka säveltäjä muokkasi suositusta Pulcinella-baletistaan. Tätä seuraa Laura Netzelin täysromanttinen sonaatti op. 66 vuodelta 1899.
Ammattinokkahuilisti Eero Saunamäki tarjoaa ainutlaatuisen esityksen 27. maaliskuuta tunnin mittaisessa esityksessään, jossa Saunamäki kuljettaa yleisön nokkahuilun historian kautta nykypäivään.
Turun Seutusanomat