Rasekon LastenAmis tarjoaa oppia käytännön kautta

Lietsalan koulun 6. luokan oppilaat Freya ja Aino tutkivat sarvikuonorobotin ohjeita.
Lietsalan koulun 6. luokan oppilaat Freya ja Aino tutkivat sarvikuonorobotin ohjeita.

Fab Lab Raseko ja Lasten Amis tarjoavat jatkomahdollisuuden STEAM-opetukseen toiselle asteelle ammatilliseen koulutukseen ja tukevat varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen STEAM-opetusta.

KOULUTUS.

Raision seudun koulutuskuntayhtymän (Raseko) kehittämä LastenAmis on oppimisympäristö ja toimintamalli ammatillisen koulutuksen yhteistyölle varhaiskasvatuksen sekä perusopetuksen parissa.

Toimintamallissa Rasekon opiskelijat hankkivat osaamista oman tutkintonsa suorittamiseksi yhteistyötä toteuttamalla: LastenAmiksen työpajat tarjoavat vaihtelua oppimisympäristöön ja -tapoihin erityisesti lähihoitajaksi opiskeleville. Työpajojen sisällöt ovat olleet monipuolisia sisältäen muun muassa ohjelmointia, satuhetkiä, eskarien toimintapäiviä ja liikuntatuokioita.

– Se vaihtelee, mikä LEGO Education -ratkaisu meillä on kulloinkin vuorossa. Viimeisen vuoden aikana meillä on ollut STEAM-oppimistyökaluna käytössä LEGO Education Spike Prime 10+-setti, joka on suunnattu peruskoulun 4.–6.-luokkalaisille. Neljäs-, viides- ja kuudesluokkalaiset treenaavat juuri STEAM-taitoja, koodausta ja robotiikkaa, perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti. WeDo 2.0 -ratkaisut ovat soveltuvia myös peruskoulun ensimmäisten luokkien oppilaille, LastenAmis kehittämisasiantuntijana toimiva kasvatusaineiden lehtori Anu Järvinen Rasekosta sanoo.

Helmikuun alkupuolella LastenAmiksen LEGO Education – robotiikkaa ja ohjelmointia -työpajaan osallistui oppilaita Lietsalan koulusta.

Työpajoissa vierailee kevät- ja syyslukukausien aikana säännöllisesti Rasekon omistajakuntien alueella olevien peruskoulujen oppilasryhmiä.

Freya ja Aino muokkasivat sarvikuonorobotista Barbie-bilehileauton.
Freya ja Aino muokkasivat sarvikuonorobotista Barbie-bilehileauton.

– Sarvikuonorobotin rakentaminen ja ohjelmoiminen on hauskaa. Robotti tulee saada liikkeelle ja pysähtymään tietyssä kohtaa, kuudetta luokkaa Naantalissa sijaitsevassa Lietsalan koulussa käyvät Aino ja Freya esittelevät.

Robottia sai testailujen jälkeen muokata mieleisekseen, ja Ainolle ja Freyalle oli heti selvää, mitä he rakentavat.

– Tästä tulee Barbie-bilehileauto! he jatkavat.

Koodaus ja ohjelmointi kuulu peruskoulun STEAM-opetuksen (Science, Technology, Engineering, Art, Math) osa-alueisiin.

STEAM kulkee mukana oppilaiden arjessa monessa oppiaineessa. Se on pedagoginen toimintamalli, jonka keskiössä on luova ajattelu.

Fab Lab Rasekossa järjestettävien LEGO Education -työpajojen ohjausvastuussa ovat lähihoitaja- sekä tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat osana opintojaan.

Rasekon lähihoitajaopiskelijat Eeva Äijö ja Alina Laine ohjaamassa LastenAmiksen LEGO Education – robotiikkaa ja ohjelmointia – työpajaa Lietsalan koulun kuudesluokkalaisille.
Rasekon lähihoitajaopiskelijat Eeva Äijö ja Alina Laine ohjaamassa LastenAmiksen LEGO Education – robotiikkaa ja ohjelmointia – työpajaa Lietsalan koulun kuudesluokkalaisille.

Ohjaajina toimiessaan opiskelijat saavat vastuuta ja mahdollisuuden kehittää taitojaan oikeiden asiakkaiden kanssa todellisessa tilanteessa.

– Suoritimme kurssin, jossa tutustuimme ohjelmaan paremmin ja kävimme sen sisältöä läpi sekä valmistimme PowerPoint-esityksen. Työpajaa ohjatessa pääsee harjoittelemaan koulutukseemme sisältyvien ammattitaitovaatimusten mukaisia osioita, toisen vuoden lasten ja nuorten kasvatuksen ja hoidon osaamisalan lähihoitajaopiskelijat Peppi Porema ja Elviira Tarvainen Rasekosta kertovat.

Sosiaali- ja terveysalan perustutkintoon kuuluu opiskelijatyötoiminta, jossa opiskelijat harjoittelevat muun muassa vuorovaikutustaitoja, tiimityötä, ohjaustaitoja, pedagogista toimintaa, turvallisuudesta huolehtimista sekä digi- ja teknologiataitoja.

LastenAmiksessa lapsilla ja nuorilla on aktiivinen rooli. He saavat tehdä ja kokeilla itse, oppia uutta ja kehittää taitojaan motivoivassa ympäristössä. Rasekon kehittämä oppimisympäristö tarjoaa liikunnan, leikkien, kokeilemisen, oivaltamisen ja innostuksen kautta onnistumisen elämyksiä sekä uudenlaista toiminnallisuutta oppimiseen.

Katariina Mäkinen-Önsoy

 

 

Rasekossa sähkö- ja automaatioalaa opiskeleva Oliver Munkki esittelee kuudesluokkalaisille peliä.
Rasekossa sähkö- ja automaatioalaa opiskeleva Oliver Munkki esittelee kuudesluokkalaisille peliä.

Tiesitkö?

• Rasekon LastenAmis -toiminta käynnistyi vuonna 2018 ainoana Suomessa.
• LastenAmis-kattonimekkeen alle kerättiin useita lapsille suunnattuja toimintamuotoja, joita Rasekossa oli jo aiemmin kehitetty.
• Kehitystyön edetessä käynnistettiin uutena toimintamuotona LEGO Education – robotiikkaa ja ohjelmointia alakoululaisille – työpajat, jotka saivat heti suuren suosion!
• Ohjelmoinnin opetusta sisältävä perusopetuksen uusi opetussuunnitelma oli astunut voimaan vuonna 2016.

Lietsalan koulun oppilaat pääsivät vierailunsa aikana tutustumaan myös Rasekon sähköalalle vähän isompien robottien toimintaan. Robotteja esittelivät sähkö-ja automaatioalan perustutkinnon opiskelijat.
Lietsalan koulun oppilaat pääsivät vierailunsa aikana tutustumaan myös Rasekon sähköalaan vähän isompien robottien toimintaan. Robotteja esittelivät sähkö-ja automaatioalan perustutkinnon opiskelijat.