RAISIO
Suurten kauppakeskusten Luottamus & Maine -tutkimus toteutettiin vuonna 2023 jo neljättä kertaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin kansalaisten näkemyksiä sekä käytöstä liikepinta-alaltaan ja myynnin määrältään kahtatoista suurinta kauppakeskusta kohtaan. Kärkisija ei ole vielä kertaakaan vaihtunut, sillä Kauppakeskus Mylly on pitänyt sitä hallussaan jokaisena tarkasteluvuotena.
– Myllyssä on viime vuosina systemaattisesti ja rohkeasti kehitetty toimintaa ja tehty merkittäviä investointeja kiinteistöön. Asiakkailta ja vuokralaisilta tulevat ehdotukset ja palautteet ovat meille hyvin arvokkaita, ja niitä käytetään, kun suunnittelemme koko ajan entistä parempaa ja elämyksellisempää kauppakeskusta, kertoo Myllyn toimitusjohtaja Mari Hantula.
Tutkimuksessa oli jälleen mukana 12 Suomen suurinta kauppakeskusta, jotka valittiin pinta-alan ja myynnin määrän perusteella. Tutkimukseen osallistui 1 980 suomalaista, jotka vastasivat sähköiseen kyselylomakkeeseen loka–marraskuun 2023 vaihteessa. Kohderyhmänä olivat 15–65 -vuotiaat suomalaiset. Tutkimuksen toteutti riippumaton tutkimusyhtiö T-Media.
– Kauppakeskukset ovat eläneet viimeiset vuodet hyvin poikkeuksellisessa ympäristössä, mikä osaltaan on vaatinut keskuksilta uudenlaista asennetta ja suhtautumista. On selkeästi nähtävissä, että kauppakeskukset, jotka koronan aikana aktiivisesti kehittivät toimintaansa, nauttivat nyt vahvistuvasta kansan suosiosta. Kauppakeskuksille äärimmäisen olennainen tekijä on taito kuunnella ihmisten tarpeita ja näkemyksiä ja kehittää toimintaansa sen pohjalta, toteaa T-Median tiedolla johtamisen asiantuntija Elisa Runsas.
Mylly sai tuoreimmassa tutkimuksessa kokonaismainearvosanan 3,70. Vuonna 2022 arvosana oli 3,67, joka oli jo silloin kauppakeskusten korkein koskaan mitattu kokonaismainearvosana.