Turun Seutusanomien organisaatio uudistui 

Turun Seutusanomien myyntiorganisaatio uudistui vuoden vaihteessa. Kristiina Engström (keskellä) toimii vuoden alusta alkaen toimitusjohtajana, Mika Leinonen myyntijohtajana ja Kaisa Puisto myyntipäälliikkönä.

MEDIA 

Turun Seutusanomien myyntiorganisaatio uudistui vuoden vaihteessa. Vuoden verran myynnissämme mukana ollut Kristiina Engström otti toimitusjohtajan tehtävät vastaan Mika Leinosen siirryttyä myyntijohtajaksi.

Kristiina on työskennellyt media-alalla vasta vuoden päivät, mutta into uuteen tehtävään on vahva

– Otin toimen vastaan suurella mielenkiinnolla, sillä ala on minulle uusi. Olen ollut toisella puolen pöytää mediatilan ostajana, joten ikkunan avautuminen paikallisen median maailmaan on ollut hienoa, kuvailee Kristiina tuntojaan.

Turun Seutusanomat satsaa yhä vahvaan printtimediaan, vaikka median murros kohti nettimaailmaa on ollut voimissaan jo vuosia.

– Muuttuvassa maailmassa printti pitää yhä hyvin pintansa. Paikallisuus kiinnostaa ihmisiä. Olemme kulkeneet vastavirtaan ja lisänneet jakeluamme, joten palvelemme viestin viejänä todella hyvin alueemme yrityksiä, yhdistyksiä, kuntia, kaupunkeja ja seurakuntia. Uskon, että kasvu jatkuu vakaana.

Globaalissakin maailmassa ihmisiä kiinnostava paikalliset asiat – ja ehkä jopa aiempaa enemmän. Eikä vahva printti tarkoita sitä, etteikö digilehteäkin kehitettäisi.

– Vahvuutenamme on yhteisöllisyyden edistäminen, eli olemme kiinnostuneita paikallisista asioista ja ilmiöistä ja kerromme niistä. Lehtemme pinta-alasta puolet on juttuja, joten myös ilmoitukset huomataan. Tiimimme on erittäin ketterä, palveleva ja joustava, mikä on asiakkaalle iso etu teknistyvässä maailmassa. Ehdottomasti voimme olla vielä aktiivisempia huolehtimaan asiakkaistamme ja pyrkiä huomioimaan asiakkaiden ja lukijoiden tarpeet herkällä korvalla. Digitaalisen lehden kehittäminen on myös strategiassamme.

 

Myyntijohtajaksi vuoden alusta alkaen siirtynyt Mika Leinonen aloitti lehtialalla kesällä 2006 ja hänen ensimmäinen lehtensä jaettiin 2006 elokuussa.

– Jakelumäärä oli 18 000 ja meillä oli silloin vielä omat lehdenjakajat, muistelee Leinonen.

– Olin aikaisemmin ehtinyt olla erilaisissa myynti- ja markkinointitehtävissä, myös mainostoimistomaailmaa sivuten, sekä ilmoitusten myyjänä, joten en nyt aivan hypännyt suureen tuntemattomaan. Kesällä 2006 kysyin itseltäni ja avovaimolta millaisia uutisia ja juttuja me haluaisimme itse lukea paikallislehdestä. Meitä kiinnosti kuntauutiset, urheilu- ja kulttuuriuutiset sekä paikallisesti alueemme asiat. Siitä sitten lähdettiin liikkeelle palkatun päätoimittajan kanssa.

Turun Seutusanomat on kulkenut vastavirtaan, sillä 17 vuoden aikana – digiaikana – printtilehden jakelumäärä on kasvanut liki kymmenkertaiseksi ja tavoittavuus on nykyisin hieman alle 250.000 lukijaa.

– Tie ei ole missään nimessä ollut helppo. Suurin haaste on räjähdysmäisesti noussut Postin jakelukustannus. Onneksi lehtemme on vakiinnuttanut paikkansa lukijoiden ja ilmoittajien silmissä ja olemme päässeet kehittymään entistä laajemmaksi ja monipuoliseksi paikalliseksi lehtitoimijaksi.

Myyntijohtajaksi siirtyminen ei kuitenkaan ollut Mika Leinoselle millään lailla tuskallinen luopuminen.

– Jossain kohtaa on aika uusille tuulille ja uusille osaajille. Itse täyttäessäni 60 vuotta koin sen ajan olevan nyt kohdallani.

– Kaikkein eniten olen työssäni pitänyt asiakkaiden tapaamisista ja yhteisistä onnistumisista. Sitä haluan jatkossakin tehdä ja hoitaa ilmoitusmyyntiä entistä paremmin. Nyt, uudessa roolissani, voin keskittyä siihen tiiviisti. Meillä on myös aivan mahtava henkilökunta, jonka kanssa viime vuonna ylitimme ennätyksiä koko Suomen mittakaavassa lehtien joukossa.

Kristiina Engström saa siis kokeneen organisaation tuen tehtävässään, ja täyden luottamuksen entiseltä toimitusjohtajalta

– Kristiinan monipuolinen kokemus yrittäjyydestä ja yrittäjäyhdistystoiminnasta antavat hänelle erinomaiset edellytykset tuoda uutta sisältöä yhtiön kehittämiseen.