Syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna järjestettävän vanhan musiikin festivaalin, Aboastran teemana on England, my England.
MUSIIKKI.
Aboastra – turkulainen vanhan musiikin festivaali järjestetään Suomen vanhimmassa kaupungissa jo kolmannen kerran 1.–3. syyskuuta. Festivaalin otsikkona on England, my England ja teemasäveltäjä on William Byrd (noin 1540–1623), jonka kuolemasta tulee kuluneeksi tänä vuonna 400 vuotta.
Perjantaina 1. syyskuuta kello 19 on festivaalin avauskonserttina Turunlinnan kuninkaansalissa Suomen eturivin cembalistin Elina Mustosen näyttämöllinen teos Her Infinite Variety – Shakespearen naiset sanoin ja sävelin. Teos herättää eloon Shakespearen tekstit ja aikakauden musiikin ainutlaatuisella tavalla. Elina Mustonen toimii lavalla sekä näyttelijänä että muusikkona. Musiikki esitetään Shakespearen ajan suosituimmalla kotisoittimella virginaalilla.
Festivaalin ohjelma jatkuu Elina Mustosen luennolla Virginaali – kotien ja kuningattaren suosikki lauantaina 2.9. kello 10 Turun konservatorion Crichton -salissa.
Luento on tarkoitettu kaikille englantilaisesta 1500- ja 1600-luvun vaihteen musiikista kiinnostuneille ja tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden ensikosketukseen cembalon harvinaisemman pikkusisaren kanssa.
Virginaali oli varsinkin Englannissa suosituin kotikosketinsoitin 1500- ja 1600-luvuilla. Kuriositeettina mainittakoon, että sitä pidettiin erityisen sopivana instrumenttina tytöille ja nuorille naisille, ja se oli itse kuningatar Elisabet I:n lempisoitin. Elinan soittimen on rakentanut arvostettu cembalonrakentaja Willem Kroesbergen Utrehctissa, Hollannissa, vuonna 1985. Se on kopio 1600-luvulla rakennetusta flaamilaisesta soittimesta. Virginaaleja on Suomessa varsin harvassa, ja tämä yksilö omaa poikkeuksellisen kauniin ja kantavan äänen. Luennolle on vapaa pääsy!
Englannin ja William Byrdin teema jatkuu 2.9. iltakuudelta William and friends -konsertilla Betel-kirkossa. Konsertissa esiintyvät Hanne Lund ja Katriina Rainio (barokkiviulu), Miika Uuksulainen ja Mikko Multamäki (viola da gamba) sekä Julia Tamminen (cembalo ja urut). Konsertissa vaihtelevat neliäänisen jousiyhtyeen, soolocembalon sekä jousten ja urkujen luomat erilaiset sointimaailmat.
Festivaalin teemasäveltäjä William Byrd (noin 1540–1623) on itseoikeutetusti esillä usean teoksen kautta.
Byrdin aikalaisten ja maanmiesten säveltämä musiikki täydentää konsertin monipuoliseksi ja aikakauden sointimaailmaa hyvin kuvaavaksi kokonaisuudeksi. Tuohon sointimaailmaan kuuluu erityisesti moniääniset gambayhtyeet eli “consortit”, jotka olivat Elisabetin aikaan (1558–1603) erittäin suosittuja Englannissa. Tässä konsertissa yhtyeen muodostavat kaksi viulua ja kaksi viola da gambaa, sillä viulu oli alkanut saavuttaa suosiota Euroopassa jo 1500-luvulla.
Vanhan makasiinin rouhea ja tunnelmallinen tila (Amiraalistonkatu 8) tarjoaa kiehtovat puitteet eläytyä muun muassa Henry Purcellin ja John Dowlandin mestarillisiin lauluihin 2.9. kello 20.30.
Luuttulauluduo Ophelia (Sanna Kola, mezzosopraano ja Tuomas Kourula, luuttu & teorbi) vie kuulijat varjojen ja unen maailmaan konsertissaan Mad Songes and Songes of the Nyghte. Tarinoiden ja henkilöhahmojen kautta luodataan äärimmäisiäkin tunnetiloja epätoivon ja jopa hulluuden partaalta rauhaan ja resignaatioon.
Britteinsaarten valloittava varhainen musiikki herää eloon Suomen kolmen keskiaikaisen musiikin ekspertin voimin.
Laulajat Sanna Kola, Uli Kontu-Korhonen ja Anneliina Rif sekä kiehtovat keskiaikaiset soittimet loihtivat musiikillisen englantilaismaiseman Amiraalistonkadun makasiiniin Bryd one Brere -keskiaikaisen musiikin konsertissa 3. syyskuuta. Säveltäjänimien joukossa on niin kuninkaallisia kuin kirkonmiehiäkin, ja elämään kietoutuvat niin niityllä kirmaavien eläinten äänet kuin sodan jyly ja pyhäköistä kaikuva veisuu.
From Rosy Bowers -loppukonsertissa 3.9. kello 18 Betel-kirkossa cembalisti Julia Tamminen ja helsinkiläinen barokkisopraano Milla Mäkinen vievät yleisön Purcellin musiikkitarinoiden jännittävään maailmaan. Englantilainen barokkisäveltäjä Henry Purcell on ennen kaikkea tunnettu ooppera-, näyttämömusiikki- sekä laulutuotannostaan.
Englantilaisilla renessanssin ajan säveltäjillä, muun muassa William Byrdillä, oli iso rooli Purcellin ilmeikkään tyylin muodostumisessa. Lisäksi Purcell sai vaikutteita aikansa italialaisilta ja saksalaisilta säveltäjiltä. Jokainen laulu on tavallaan miniooppera, ne jakautuvat usein moniin eri karaktäärin sisältäviin osiin. Laulujen rakenteille on tyypillistä erilaisten kontrastoivien tunnetilojen (affektien) intensiivinen vaihtelu. Cembalolle Purcell puolestaan sävelsi esimerkiksi elegantteja tanssisarjoja ja yksittäisiä lyhyitä kappaleita, esimerkiksi groundeja.
Koko festivaalin ohjelmaan sekä lipputietoihin voi tutustua täällä ja täällä. Festivaalia tukee Suomen Kulttuurirahaston Varsinais-Suomen rahasto, Turun konservatorio ja Turun AMK:n Taideakatemia. Aboastran taiteelliset johtajat ovat barokkiviulisti Hanne Lund ja cembalisti Julia Tamminen.
Turun Seutusanomat