LIIKENNE.
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeessa tehtävät louhintatyöt ovat käynnissä molempien siltojen osalta. Räjäytyksiä tehdään pitkin vuotta, ja niistä aiheutuu ajoittaista meluhaittaa ympäristöön.
Kuluvan vuoden aikana rakennetaan pääasiassa uusien siltojen perustuksia ja tehdään niihin liittyviä paalutuksia ja louhintoja. Kallion louhinta ja siihen liittyvät louhintaräjäytykset kuuluvat rakennettavan tien levittämiseen sekä sillan anturoiden tekoon. Louhintoja tehdään yhteensä reilun 100 000 m3:n edestä.
– Suurin osa louhintatöistä tullaan tekemään kuluvana vuonna, ja työt jakaantuvat pitkin vuotta. Tiedämme vuoden loppupuolella tarkemmin, onko tarpeen jatkaa louhintoja vuonna 2024. Louhinnasta aiheutuvaa tärinää seurataan hyvin laajasti mittarein ja kiinteistöihin suoritettavilla ennakkokatselmuksilla. Mittaukset ja katselmukset suorittaa riippumaton ulkopuolinen tärinäasiantuntija, selittää projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastosta.
Louhintatöiden lisäksi hankealueilla tehdään melua aiheuttavia paalutus- ja poraustöitä. Melutöitä tehdään viikoittain arkipäivisin kello 7–20 meluilmoitukseen annetun päätöksen määräyksiä noudattaen. Räjäytyksistä ilmoitetaan äänimerkillä ennen räjäytystä. Räjäytyksen ajaksi liikenne pysäytetään tarvittaessa enintään kahdeksaksi minuutiksi. Liikenne pysäytetään siten, että liikenne ei pysähdy eikä jonoudu Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltakansille. Aamu- ja iltapäiväruuhkien sekä viikonloppujen ja juhlapyhien ruuhka-aikaan pysäytyksiä vältetään.
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen tavoitteena on turvata ainoan maantieyhteyden säilyminen entistä parempana Paraisille ja Turunmaan saaristoon. Lisäksi mahdollistetaan alueen valtakunnallisesti merkittävän teollisuuden HCT-kuljetukset. Hanke myös tukee Paraisten elinkeinoelämän ja maankäytön kehittämistä sekä lisää liikenteen turvallisuutta ja asumisviihtyisyyttä. Hankekokonaisuuden kustannusarvio on 128 miljoonaa euroa.
Turun Seutusanomat