Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltatyöt alkavat

Infokyltit asennetaan hankealueen etelä- ja pohjoispäihin. Kirjalansalmen sillan eteläpuolelle rakennetaan liittymiä työmaaliikenteelle. Kuva: Väylävirasto,

Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen työt käynnistyvät lokakuun alussa ensimmäisillä liikennejärjestelyillä.

LIIKENNE. Työt uusien Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen rakentamiseksi ovat alkaneet. Maanantaista 10. lokakuuta alkaen asennetaan tietöistä kertovat tiedotuskyltit Saaristotien varteen hankealueen molempiin päihin.

Infokyltit asennetaan Kaarinan suunnasta tultaessa noin kilometri ennen Kirjalansalmen siltaa ja Paraisten suunnasta tultaessa heti keskusta-alueen pohjoispuolella olevan kiertoliittymän jälkeen.

Työt käynnistyvät Kirjalansalmen sillan pohjoisrannassa johtosiirroilla ja työmaateiden rakentamisella. Lokakuun alussa Kirjalansalmen hankeosuudella suoritetaan myös puunpoistoja. Töiden avulla valmistellaan työmaata itse sillan rakentamiseen. Väylärakentamista tehdään vuosina 2024–2025.

Sillan päätyyn perustetaan työmaa ja käynnistetään työsillan rakentaminen vuonna 2022. Työsilta rakennetaan nykyisen sillan viereen ja työsillalta käsin tullaan rakentamaan uusi silta. Vuonna 2023 käynnistyy pylonitukien rakentaminen, sillan perustusten paalutustyöt sekä sillan teräsrakenteen konepajatyöt.

Sillan etelärannassa tehdään loppuvuodesta 2022 johdonsiirtoja, työmaateitä ja työmaakäyttöön tulevia yksityisteitä. Tämä mahdollistaa Saaristotien kiertotien rakentamisen ja osittaisen käyttöönoton. Vuonna 2023 on tarkoitus jatkaa kiertotien rakentamista sekä käynnistää pohjavahvistustyöt.

Hessundinsalmen pohjoisrannan työt käynnistyvät tänä syksynä Kalakoulun eritasoliittymän valmistelevilla töillä. Tämän johdosta tehdään muun muassa johtosiirtoja sekä rakennetaan kiertotiekäyttöön hyödynnettäviä yksityisteitä. Kalakoulun eritasoliittymän alueella käynnistyy kuivatuksen sekä kävelyn ja pyöräilyn väylien rakentaminen.

Suunnitelmien mukaan itse eritasoliittymän rakentaminen käynnistyy vuonna 2023 ja silloin rakennetaan myös Saaristotietä sekä kiertotiejärjestelyjä. Tavoitteena on ottaa uusi Kalakoulun risteyssilta käyttöön jo vuonna 2024. Vuodelle 2025 jäisi näin vanhan tulopenkereen purku ja kävelyn ja pyöräilyn väylien valmistuminen.

Merkittävimmät liikennejärjestelyt tulevat sijoittumaan vuosille 2023–2025. Järjestelykohteet sijoittuvat pääosin Hessundinsalmen ja Kirjalansalmen siltojen eteläisten tulopenkereiden alueelle sekä kolmen rakennettavan alikulkusillan alueille (Ekbackan ja Valoniemen alikulkukäytävä sekä Kalakoulun risteyssilta).

Saaristotiellä varataan liikenteen käyttöön yksi ajokaista molempiin ajosuuntiin koko hankkeen ajan ja liittymien kääntymiskaistoja ei suljeta. Tieosuudella on paikoin voimassa alennettu nopeusrajoitus niiltä osin kuin se on työn tekemisen ja turvallisuuden kannalta välttämätöntä. Työnaikaisissa järjestelyissä huomioidaan erikoiskuljetusten aukkovaatimukset koko työn ajaksi.

Tietyissä rakentamisen vaiheissa, kuten louhintatöissä, käytetään enintään kahdeksan minuutin liikenteen pysäytyksiä. Liikenne pysäytetään siten, että liikenne ei pysähdy eikä jonoudu Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltakansille. Aamu- ja iltapäiväruuhkien sekä viikonloppu- ja juhlapyhien ruuhka-aikaan pysäytyksiä vältetään. Vedenalaista melua tai samentumista aihetavia työvaiheita ei tehdä 15.4–15.6. välisenä aikana.

Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen tavoitteena on turvata ainoan maantieyhteyden säilyminen entistä parempana Paraisille ja Turunmaan saaristoon. Lisäksi mahdollistetaan alueen valtakunnallisesti merkittävän teollisuuden HCT-kuljetukset. Hanke myös tukee Paraisten elinkeinoelämän ja maankäytön kehittämistä sekä lisää liikenteen turvallisuutta ja asumisviihtyisyyttä. Hankekokonaisuuden kustannusarvio on 128 miljoonaa euroa.

Valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta vastaa Väylävirasto.

Turun Seutusanomat