Varsinais-Suomen VamosVipunen seuraa Helsingin esimerkkiä, jonka mukaan koulutukselle on selkeä tarve nuorten keskuudessa.
NUORET.
Ihan erilainen kuin tavallinen koulu. Näillä sanoilla VamosVipusen valmentaja Venla Heikkilä kuvailee syyskuussa startannutta koulutusta, jossa nuori voi suorittaa peruskoulun loppuun tai korottaa arvosanojaan. Samalla hän saa tukea omiin kipukohtiinsa, joita voivat olla esimerkiksi elämänhallinnan ongelmat, sosiaaliset ja vuorovaikutukselliset haasteet sekä talouteen ja mielenterveyteen liittyvät asiat.
– Kouluun voi esimerkiksi liittyä huonoja muistoja monenkin vuoden takaa. Voi olla kiusaamistaustaa tai haasteita opettajien kanssa. Mitä nuori kokeekaan tarvitsevansa, siihen saa apua. Valmentaja kulkee rinnalla, Heikkilä kertoo.
Lähes kahden kuukauden aikana VamosVipunen on tavoittanut noin 15 varsinaissuomalaista nuorta. Se on Heikkilän mukaan hyvä alku toiminnalle, joka on vasta alkanut.
– Nuoria yhdistää se, että monella heistä on ollut paljon poissaoloja koulusta, hän sanoo.
Miten VamosVipunen sitten eroaa tavallisesta koulusta? Itse opetus on suunnattu 17–29-vuotiaille nuorille ja se järjestetään Turun Kristillisen opiston kautta. Opettaja Marjukka Vilhosen mukaan opetus räätälöidään jokaisen opiskelijan tarpeiden mukaan, eikä Vipusessa ole jaksojen määräämää aikataulua.
– Katsomme, mitä voidaan hyväksilukea peruskoulun oppimäärästä ja mitä jää suoritettavaksi. Opetus järjestetään sen mukaan, että haluaako nuori tehdä monta oppiainetta kerralla pikkuhiljaa vai nopeammalla tahdilla. Otamme huomioon myös jokaisen oman oppimistyylin, Vilhonen kertoo.
Vipusen toimitilat sijaitsevat Turussa Yliopistonkadulla. Vastassa ei ole koulusta tuttua luokkahuonetta vaan kodikas, tilava huone, jossa voi istua pöydän ääreen, käpertyä sohvalle mukavaan asentoon tai asettua vaikka lattialle. Myös etäopiskelu onnistuu.
– Jos nuori haluaa opiskella keskellä mattoa tai ulkona, se on ok ja häntä tuetaan. Vipunen voi olla monelle nuorelle helpompi paikka olla kuin tavallinen koulu, Heikkilä sanoo.
Vapaus tuo myös vastuuta: Vilhosen mukaan koulun kesken jättäneen nuoren voi olla haastavaa sitoutua opiskeluun ja sen tuomaan uuteen rytmiin, joten sisäistä motivaatiota tarvitaan. Nuoren rinnalla kulkevasta valmentajasta on tässä kuitenkin apua.
– Valmentajan tehtävä on katsoa yhdessä nuoren kanssa, että mitkä asiat arjessa hankaloittavat opiskelua ja miten niihin asioihin voi löytää apua, hän kertoo.
Vaikka vastaanotto on ollut Heikkilän ja Vilhosen mukaan erittäin positiivinen ja tarvetta koulutukselle vaikuttaa olevan, määrittelee opintosuoritusten määrä Vipusen tulevaisuuden.
– Ideaalia olisi, jos tänne tulisi 5–10 nuorta opiskelemaan, saisimme tehtyä kursseja ja edistettyä heidän asioitaan, Vilhonen sanoo.
– Vipusta selkeästi tarvitaan, ja olemme saaneet siihen vahvistuksen verkostoiltamme. Tämä palvelu on selkeästi puuttunut aiemmin Varsinais-Suomesta, Heikkilä lisää.
Liisa Kallio