Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueiden yrityksiin IT-ratkaisuja ja tietoliikennepalveluja toimittava VSP on kasvusuunnassa.
TYÖLLISYYS. Vakka-Suomen Puhelimella (VSP) on hyviä uutisia: Merkittävänä varsinaissuomalaisena työnantajana VSP:llä on laajentamisaikeita. Jo lähes 350 asiakaspalvelun ammattilaista työllistävänä yhtiönä se suunnittelee neljännen palvelukeskuksen avaamista.
Suomen johtavista ulkoistetun asiakaspalvelun tuottajiin kuuluvan VSP:n asiakaspalveluliiketoiminta on kasvanut viime vuosina vahvasti. Yhtiö on valmis palkkaamaan jopa kymmeniä asiakasneuvojia vakinaiseen työhön lokakuun puolivälistä alkaen uudella toiminta-alueellaan Porvoossa, jossa yhtiötä kiinnostaa erityisesti ruotsinkielinen työvoima.
Vakka-Suomen Puhelimella on palvelukeskukset Salossa, Turussa sekä Uudessakaupungissa, joissa on niin ikään asiakasneuvojan paikkoja tällä hetkellä vapaana. Asiakasneuvojan työtä on palvelukeskuksessa tapahtuvan perehdytysjakson jälkeen mahdollista tehdä myös etätyönä.
– Investointipäätöksemme edellyttää, että löydämme ensivaiheessa vähintään 25–30 henkilöä vakinaiseen työhön ja alueella on myös kasvupotentiaalia, taustoittaa liiketoimintajohtaja Jyri Pouttu VSP:stä.
Työvoimatarve johtuu liiketoiminnan akuutista kasvusta sekä tulevaisuuden kasvumahdollisuuksista.
Kasvu edellyttää sitä, että tehtäviin löytyy soveltuvaa työvoimaa.
– Elämme 24/7-yhteiskunnassa, jossa asiakkaat asioivat haluamaansa aikaan, itselleen parhaiten sopivassa palvelukanavassa ja haluamallaan kielellä. Asiakaspalveluun kohdistuvat vaatimukset niin teknologian, osaamisen, tehokkuuden kuin laadunkin näkökulmasta kasvattavat tarvetta ja halua toiminnan ulkoistamiseen eri toimialoilla ja monen kokoluokan yhtiöissä, Pouttu sanoo.
Pouttu muistuttaa, että asiakaspalvelun teknistyminen ja rutiiniasioiden automatisointi eivät ole vähentäneet henkilötyön tarvetta ja merkitystä. VSP:n asiakasneuvojat ovat tuotettavien palvelujen kautta osa monen suomalaisen arkea joka päivä.
– Asiakaspalvelun muuntaminen kuluerästä liiketoiminnan vauhdittajaksi vaatii isoja investointeja teknologiaan, mutta se ei vielä riitä. Vaikka monet rutiinitehtävät automatisoidaan, tarvitaan tulevaisuudessakin tekijöitä ammattitaitoa ja päättelyä vaativiin tehtäviin, joihin tekoäly ei kykene. Me autamme yrityksiä ratkaisemaan nämä haasteet, hän jatkaa.
Asiakasneuvojat palvelevat asiakkaita eri kanavissa.
Kanavina ovat puhelin, chat ja sähköposti. Työssään asiakasneuvojat käyttävät erilaisia tietojärjestelmiä työnsä tukena.
– Emme vaadi tiettyä koulutustaustaa tai kokemustakaan, sillä tarjoamme työhön erittäin kattavan koulutuksen. Välttämättömiä taitoja ovat sujuva suullinen ja kirjallinen kommunikointitaito, vuorotyövalmius sekä perustason IT-taidot. Asenne on meille yksi tärkeimmistä asioista – haluamme tuottaa huippuunsa vietyä asiakaskokemusta ja siksi palava halu palvella on meille erityisen tärkeä valintakriteeri, Pouttu toteaa.
Tällä hetkellä yhteensä 400 työntekijää työllistävän Vakka-Suomen Puhelimen liikevaihto on yli 21 miljoonaa euroa.
VSP järjestää yhteistyössä TE-toimiston kanssa asiakasneuvojan työtä koskevan livelähetyksen verkossa torstaina 2. syyskuuta kello 13.
Seutusanomat Vakka