Turun kaupunginteatteri tuo Kullervon tarinan nykyaikaan

Helmi-Leena Nummelalle Kullervon rooli on harvinaista herkkua. Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Kullervo käsittelee niin sukupolvet ylittävää väkivaltaa kuin kostoa. Samaan aikaan naisvaltainen näyttämötyöryhmä tuo esiin aggression sukupuolittuneisuuden.

 

TEATTERI.

 

Linda Wallgrenin ohjaama ja muun muassa Helmi-Leena Nummelan tähdittämä Kullervo sai ensi-iltansa viime viikon perjantaina 3. syyskuuta. Monelle tuttu Kullervo on Aleksis Kiven Kalevalasta tuttu, traaginen hahmo, jonka kohdalla mikään ei tunnu onnistuvan. Ohjaaja Linda Wallgren kertoo kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä nähtävän sovituksen noudattavan alkuperäistä juonta.

 

– Kalevalasta tutun tarinan perusasiat ovat olemassa, mutta sovituksessa ja näytelmäversiossa on tuotu henkilöitä enemmän tähän aikaan ja tilanteisiin, joihin katsoja voi samaistua. Näytelmä voi luoda mielenkiintoisen hetken niin tarinan tunteville kuin heille, joille se ei ole tuttu, hän sanoo.

 

Tarttuminen Kullervon kaltaiseen tarinaan ja sen tuominen nykyaikaan tarjoaa Wallgrenin mukaan mahdollisuuden peilata eri aikakausia ja suomalaista yhteiskuntaa klassikon kautta.

 

– Näytelmä tarjoaa hyvän mahdollisuuden tuulettaa alkuperäistarinaa ja pohtia esimerkiksi ulkopuolisuutta ja nähdyksi tulemiseen liittyviä kysymyksiä.

Kullervo on sovitettu viidelle näyttelijälle, jotka ovat kaikki naisia. Helmi-Leena Nummela näyttelee Kullervoa, jolta on viety kaikki ja joka kokee olevansa ulkopuolinen kaikkialla. Hän yrittää olla paras versio itsestään, tyytyä tavalliseen elämään ja tarttua ohikiitäviin mahdollisuuksiin, mutta elämä potkii silti päähän.

Näytelmässä käsitellään muun muassa kostoa ja aggressiota, jota on totuttu näkemään aiemmin miesten esittämänä.

 

– Naisten pitäisi perinteisen ajattelun mukaan olla hiljaa ja ymmärtäväisiä, eikä aggressiota yleensä mielletä naiselliseksi. Se herättää kysymyksen siitä, että kuka saa kokea minkälaisia tunteita, Wallgren sanoo.

 

Hänen mukaansa suuria tarinoita leimaa usein sama kaava: miespäähenkilö on toimija, joka lähtee kostamaan läheistensä kokemaa vääryyttä ja se purkautuu aggressiivisuutena. Vaikka naisella olisi samat tunteet, samanlaista purkausta harvoin näkee.

 

– Kullervossa kaikki viisi naisnäyttelijää tekevät erilaiset roolit ja luovat uuden kerroksen, sillä he eivät yleensä esitä tällaisia rooleja.

Wallgren on erityisen iloinen siitä, että yleisö pääsee näkemään Kullervon livenä. Vielä muutama viikko sitten tekijöiden piti jännittää, että pääsevätkö he yleisön eteen ollenkaan koronatilanteen takia. Se on ollut Wallgrenin mukaan henkisesti raskasta.

 

– Ihmiset ovat olleet aika lamaantuneita, kun kovalla työllä tehty lopputulos ei välttämättä päädy näyttämölle ollenkaan. Vasta viikko ennen ensi-iltaa saimme tiedon, että voimme ottaa 120 henkeä katsomaan näytelmää. Muuten produktio on ollut sinänsä helppo, kun on loistavat näyttelijät ja tiimi.

 

Kullervo on nähtävissä Turun kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä 30. joulukuuta saakka. Linda Wallgren kehottaa jokaista lähtemään teatteriin katsomaan sen nimenomaan juonen takia.

 

– Se on hyvä, vahva ja jännittävä näytelmä, jossa on tunnistettavia, samaistuttavia ja inhimillisiä kokemuksia. Esitys on visuaalisesti yllättävä. Se on tragedia, mutta siinä on myös huumoria ja lempeyttä ihmisiä kohtaan. Uskon, että siitä löytää jokaiselle jotakin.

 

Liisa Kallio