Katariina Suopajärven ja Sallamari Salmen työkavereihin kuuluvat myös heidän omat koiransa, jotka kulkevat asiakaskäynneillä mukana.
LEMMIKIT.
Pelastusarmeijan tiloihin sisään tullessa vastassa on kirjava ja karvainen koiralauma: sileäkarvainen collie Minka, schipperke Rino ja saksanpaimenkoirat Dilan, Olli ja vasta 9 viikkoa vanha Yakutia nauttivat jokainen vuorollaan rapsutuksista. Eri-ikäisiä, -rotuisia ja -kokoisia koiria yhdistää niiden toiminta, sillä kaikki koirat kulkevat vuorollaan omistajiensa mukana erilaisilla asiakaskäynneillä. Pelastusarmeijan tuetun asumisen palvelun sosiaaliohjaaja Katariina Suopajärvi ja Pöytyällä henkilökohtaisena avustajana toimiva Sallamari Salmi kertovat koirien kulkevan mukana töissä lähes päivittäin.
– Kohtaan työssäni paljon mielenterveys- ja päihdepuolen asiakkaita, jotka ovat syrjäytyneitä. Koira voi olla heille yksi harvoista kontakteista. Esimerkiksi meidän pienin koira Rino on sellainen, joka hyppää pyörätuoliasiakkaiden syliin ja on heidän suosikkinsa, Suopajärvi sanoo.
– Kotihoidon puolella asiakkaat ovat usein vanhempaa väkeä. Minulla on esimerkiksi yksi asiakas, jolla on ollut aiemmin myös saksanpaimenkoiria. Hän innostuu aina kertomaan kuinka hän kävi niiden kanssa paljon näyttelyissä ja koirista ylipäätään, Salmi jatkaa.
Suopajärvellä ja Salmella on molemmilla yhteensä neljä koiraa, mutta asiakaskäynneille he menevät aina yhden koiran kanssa kerrallaan. Monelle asiakkaalle koirien näkeminen on ilo.
– Yhden asiakkaan kasvot alkavat aina loistaa, kun hän huomaa, että tällä kertaa minulla on koira mukana, Salmi sanoo.
Koirat ovat olleet Suopajärven mukana töissä jo yli 10 vuoden ajan.
Nimenomaan nelijalkaisten karvaturrien kautta hän tutustui myös Salmeen kuusi vuotta sitten. Tänä päivänä molempien koirat ilahduttavat heidän asiakkaita.
Suopajärven ja Salmen koirat eivät ole käyneet esimerkiksi kaverikoirakurssia vaan koirat otetaan mukaan asiakaskäynneille niiden luonteen perusteella. Mikä tahansa koira ei sovellu toimintaan.
– Koiran pitää olla jokaisessa tilanteessa ystävällinen, jos vaikka asiakas yhtäkkiä päättää suukottaa koiran päälakea. On myös eduksi, jos koira hakeutuu ihmisen lähelle itsestään hakemaan rapsutuksia, koska asiakkaat tykkäävät koskea ja silittää niitä. Yleinen hyvä käytös on muutenkin suotavaa, Salmi sanoo.
– Kiva ominaisuus on se, että koirilla on aina nälkä ja asiakkaat tykkäävät palkata niitä ruualla. Se on asiakkaille tärkeää, että he saavat antaa koirille palkan, Suopajärvi jatkaa.
Koiralla on monia etuja asiakastyössä: Suopajärven ja Salmen mukaan koira ei esimerkiksi tuomitse ihmistä ulkonäön perusteella ja se auttaa luomaan keskusteluyhteyden asiakkaan ja työntekijän välille.
Asiakkaiden ilahduttamisen lisäksi Suopajärvi sanoo, että myös koirat nauttivat asiakkaiden tapaamisesta.
– Koirista näkee, että ne tykkäävät olla rapsuteltavana. On myös hienoa, kun on voinut yhdistää koirat ja työt. Ei tarvitse jättää koiraa kotiin murjottamaan vaan ne saavat olla mukana töissä auttamassa.
Etenkin yksi asiakaskäynti vuosikymmenen takaa on jäänyt Suopajärven mieleen.
– Menin palvelutaloon koirani kanssa, ja siellä oli hyvin dementoitunut mies, joka ei pystynyt enää tuottamaan puhetta. Koiran nähdessään hän sanoi selkeästi, että hänelläkin on ollut suomenpystykorva. Hoitajat olivat aivan ihmeissään siitä. Tällaiset kokemukset ovat työn parasta antia, kun saa tuoda iloa.
Liisa Kallio