Vastaanottohuoneiden vähäinen määrä on aiemmin tuottanut päänvaivaa.
LEMMIKIT.
Marraskuun alusta Evidensia Turku on ollut virallisesti Jokirannan Eläinlääkärit. Klinikka kuuluu edelleen Evidensia-ketjuun, mutta klinikkamanageri Pauliina Kotamäen mukaan nimenmuutoksella halutaan korostaa tiettyjä asioita.
– Idea on siinä, että haluamme korostaa paikallisuutta ja itsenäisyyttä. Kuulumme yhä ketjuun emmekä yritä sitä piilottaa, sillä ketju tuo raamit ja turvaa. Saamme kuitenkin pääasiassa itse päättää, miten toimimme ja ketä täällä työskentelee. Klinikkaa myös johtaa eläinlääkäri, hän kertoo.
Nimen vaihtumisen yhteydessä klinikka remontoi tilojaan. Valmista pitäisi olla 4. joulukuuta. Remontti onkin toistaiseksi ainut asia, joka vaikuttaa asiakkaisiin nimenmuutokseen liittyen.
– Puhelinnumero ja nettisivut ovat edelleen samat kuten myös työntekijät ja aukioloajat. Jos remonttia ei olisi, niin ainut konkreettinen ero olisi siinä, miten vastaamme puhelimeen, Kotamäki sanoo.
Klinikan tiloissa kissa- ja koira-asiakkaille on omat odotushuoneensa. Remontin aikana kissapuolen odotustila pienenee, sillä vastaanottohuoneita tulee yksi lisää. Uusi huone kodinomainen niin sanottu monitoimihuone ja lisäksi klinikalle saadaan eristyshuone, joka on esimerkiksi oksentavia potilaita varten. Myös lattia uusitaan, sillä niiden liukkaudesta on tullut palautetta asiakkailta.
– Kissojen uuteen vastaanottohuoneeseen tulee tasoja, jonne kissat voivat kiivetä halutessaan. Tällä tuetaan lajityypillistä käyttäytymistä. Monitoimihuone sisustetaan kodinomaisesti, ja se on erityisesti lemmikkien lopetuskäyntejä varten. Ne ovat yleensä raskaita käyntejä omistajalle, joten haluamme tehdä tilasta vähemmän kliinisen ja pelottavan.
Klinikalla on vilkasta
Jokirannan Eläinlääkärit -klinikan johtajan Jens Kraushaarin mukaan yleisimmät syyt saapua klinikalle ovat erilaiset korva- ja iho-ongelmat, kastraatiot ja sterilisaatiot, rokotukset ja hampaiden hoito.
– Periaatteessa syy voi olla mikä vain päivittäiseen huoltoon liittyvä, sillä olemme esimielipide- ja ensiapuklinikka. Meillä on myös hyvät varustelut hätätilanteille. Rokotuksia teemme varmaan lukumäärällisesti eniten. Niiden lisäksi tehdään paljon lemmikin hampaiden perushuoltoa ja kirurgisia toimenpiteitä kuten hampaiden poistoja, hän kertoo.
– Teemme myös yhteistyötä Raision Eläinsairaala Vettorin kanssa. Voimme helposti lähettää potilaita toiselle klinikalle tarvittaessa, Kotamäki lisää.
Kesällä esimerkiksi Iltalehti uutisoi, että koronavirus aiheutti lemmikkibuumin Suomessa. Jokirannan Eläinlääkärit -klinikalla oli asiakasmäärissä pieni notkahdus maaliskuussa, mutta sen jälkeen ei ole ollut hiljaista.
– Korona-aika ei ole koetellut meitä niin rajusti kuin monia muita. Ihmiset ovat hankkineet lemmikin ollessaan esimerkiksi etätöissä kotona, ja sen takia meillä on ollut normaalia vilkkaampaa, Kotamäki kertoo.
Lempeä eläinlääkärikäynti
Nimenmuutoksen ja loppusuoralla olevan remontin lisäksi Jokirannan Eläinlääkäreillä on jo selkeät suunnitelmat tulevalle. Kraushaarin mukaan he haluavat panostaa entisestään palveluun.
– Yksi tavoitteista on lauantain päivystysmahdollisuuden avaaminen ja hammaspuolen kirurgian vahvistaminen. Haluamme kuitenkin vahvistaa palvelua kokonaisvaltaisesti. Uusi kodinomainen tila auttaa siinä, sillä tila on vaikeissa toimenpiteissä mukavampi omistajalle ja lemmikille, hän sanoo.
– Haluaisimme tehdä eläinlääkärikäynnistä vähemmän kliinisen. Asiantuntijuus säilyy, ja eläinlääketiede edellä mennään aina, mutta käynti itsessään olisi lempeä ja lämmin. Se on konkreettinen tavoite, Kotamäki jatkaa.
Liisa Kallio