DB Schenkerin uusi Turun alueen terminaali on rakennettu harjakorkeuteen Liedossa

Schenker kehuu saaneensa Liedon kunnalta äärimmäisen hyvän tuen koko projektiin ensimmäisestä palaverista asti. Jukka Laine (vas.) tulee vastaamaan Liedon terminaalin toiminnasta. Kunnanjohtaja Esko Poikela oli mukana harjannostajaisissa.

Ensi kesänä Liedon Avantissa kasvaa liikennemäärät roimasti, kun muun muassa Postin autojen sekaan tulee myös Schenkerin 300 kuorma-auton kalusto. Myös VAK Huoltopalvelut muuttaa Avantiin, Schenkerin naapuritontille ensi vuoden toukokuussa.

DB Schenkerin Turun alueen terminaali Liedossa

Tontti 10,0 ha

Terminaali 14 000

Ulkohalli 3 300 m²

Pakettiautosuoja 500 m²

Toimistotilat 2 200 m²

Investointi 26,5 meur

Pääurakoitsija WasaGroup Oy

LIETO. Saksalainen kuljetus- ja logistiikkapalveluja tarjoava DB Schenker siirtää terminaalitoimintonsa Turusta Lietoon, Avantin yritysalueelle, kesällä 2020. Uusi terminaali on nyt harjakorkeudessaan. Harjannostajaisia vietettiin torstaina 26. syyskuuta.

14 000 neliön terminaalissa tulee työskentelemään noin 600 ihmistä. Terminaalin kautta kulkee kaikki Schenkerin tämän alueen lähetykset ja lisäksi Skandinavian liikenne.

Toimistotilaa terminaaliin tulee noin 2 200 neliötä. Asiakaspisteellä voi käydä sekä lähettämässä että vastaanottamassa pakettejaan.

Turun alueen osuus koko Suomen Schenkerin liikevaihdosta on 20–25 %.

Paremmat tilat ja liikenneyhteydet

14 000 neliön terminaali on nyt harjakorkeudessaan.

Schenker joutuu väistymään nykyisistä tiloistaan asuntorakentamisen tieltä. Satama-alueella Nosturinkadun vuokrasopimus loppuu ensi vuoden lopussa ja Juhana Herttuan puistokadun sopimus vuonna 2026.

Nyt pääsemme parempien liikenneyhteyksien pariin. Satamassa on ollut ongelmana se, että joudumme kiertämään sinne Raision kautta. Ennen pääsimme ajamaan Turun keskustan läpi, mutta kun se reitti kiellettiin, sijainnistamme tuli epäkäytännöllinen, Schenker Oy:n toimitusjohtaja Petteri Nurmi toteaa.

Uudet tilat tulevat olemaan paremmat myös työturvallisuuden ja tehokkuuden kannalta.

Lisäksi saamme käyttöön maalämmön ja aurinkoenergian, Nurmi iloitsee.

Varastotilaa Schenkerille jää edelleen satamaan ja Pansioon. Lämpötilahallittu terminaali säilyy nykyisellä paikallaan Rieskalähteentiellä.

3 500 lähetystä päivässä

Turun seudun terminaalin läpi kulkee päivittäin noin 3 500 lähetystä. Lähetys voi olla pieni verkkokaupan paketti tai vaikka yhdistelmäkuormallinen tavaraa.

Terminaaliin tulee suurimmaksi osaksi kappaletavaraa ja pakettiliikennettä. Ensin noudetaan tavara asiakkaalta, täällä se lajitellaan oikealle linjalle ja sitten se lähtee vielä saman vuorokauden aikana vastaanottajalle, toimitusjohtaja selittää.

Pakettiliikenteen määrä kasvaa koko ajan verkkokauppojen yleistymisen vuoksi. Kasvavaan kysyntään Schkenker vastaa uudella pakettilajittelijalla.

Se pystyy käsittelemään 4 500 kollia tunnissa. Siinä käytetään tekoälyä hyväksi. Lisäksi tänne on tulossa itsenäisesti liikkuva lavajuna, eli miehittämätön automaattitrukki, Nurmi kertoo.

Schenkerillä investoidaan myös vähäpäästöisempään kalustoon.

Jakeluliikenteeseen tulee täyssähköä ja hybridiä, mutta pitkän matkan liikenteeseen ei ole uusia ratkaisuja näköpiirissä, Nurmi sanoo.

Toiveissa paremmat rampit

DB Schnkerin kuten monen muunkin Avantissa toimivan yrityksen toiveena olisi saada yritysalueelle ja sieltä pois uudet alikulkuliittymät raskasta kalustoa varten.

Se on sekä turvallisuusasia että ympäristöasia, Nurmi sanoo.

Liedon kunnanjohtaja Esko Poikela uskoo, että liittymät voidaan saada tehtyä aikaisintaan vuonna 2023.

Janica Vilen