JOUKKOLIIKENNE. Turun kaupunginjohtaja Minna Arve esittää, että Turun kaupunkiseudun suuren joukkoliikenneratkaisun ensimmäinen vaihe käynnistetään aloittamalla kahden raitiotielinjan hanke- ja toteutussuunnittelu. Suunniteltavat linjat olisivat Tiedepuiston linja (Keskusta – Tiedepuisto – Varissuo) ja Raision linja (Keskusta – Länsikeskus – Raisio). Turun kaupunginhallitus käsittelee asiaa maanantaina 11. helmikuuta, jonka jälkeen asia etenee kaupunginvaltuuston päätettäväksi.
Esityksen mukaan edettäessä hankesuunnittelu käynnistyy välittömästi. Hankesuunnitelmassa muun muassa tarkennetaan toteutusmallia, laaditaan selvitys varikon sijainnista, arvioidaan aikataulun osalta liittymistä muihin hankkeisiin, arkeologisten kaivausten vaikutuksia sekä laaditaan aiesopimus Raision kaupungin ja valtion kanssa. Aiesopimuksessa määritellään esimerkiksi osapuolten rahoitusosuudet ja muut vastuut.
Hankesuunnittelun jälkeen laaditaan toteutussuunnitelmat. Toteutussuunnitteluvaihe tarkoittaa tarvittavien asemakaavanmuutosten tekemistä sekä rakennus- ja katusuunnitelmien laatimista. Toteutussuunnitteluvaihe olisi valmis noin vuonna 2023, jolloin kaupunginvaltuusto tekisi päätöksen rakentamisvaiheeseen siirtymisestä. Ensimmäisten linjojen rakentaminen voisi olla valmis vuonna 2026.
– Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneratkaisu on suuri kaupunkikehitysratkaisu, jolla on seudulle poikkeuksellisen suuri strateginen merkitys. Ratkaisu määrittää kaupunkiseudun kehitystä vuosikymmenien päähän, sanoo Minna Arve.
Ratkaisu liittyy Turun kaupungille tärkeisiin strategisiin tavoitteisiin ja hankkeisiin kuten Tiedepuistoon, keskustan kehittämiseen ja Tunnin junaan. Se toteuttaa kaupungin ilmastotavoitteita muuttamalla kulkutapajakaumaa ja tiivistämällä kaupunkirakennetta. Kuntarajat ylittävä joukkoliikenneratkaisu myöskin vahvistaa kaupunkiseudun luontaista työssäkäynti- ja asiointialuetta.
– On itsestään selvää, että sekä meidän alueella toimijoiden että valtion tavoitteena tulee olla Turun seudun nopean kasvun hyödyntäminen rakenteelliseksi, taloussuhdanteista riippumattomaksi positiiviseksi muutokseksi. Merkittävällä rakenteellisella ja seudullisella joukkoliikenneratkaisulla otetaan iso harppaus kohti tätä tavoitetta, Arve jatkaa.
Arvion mukaan kyseisten linjojen investointikustannukset varikkoineen olisivat raitiotienä toteutettuna noin 333 miljoonaa euroa ilman kalustokustannuksia. Valtion on tarkoitus osallistua kustannuksiin 30 prosentin osuudella.
– Joukkoliikenneratkaisulla on merkittävät taloudelliset vaikutukset samalla, kun kaupungin taloudellinen tilanne suhteessa investointipaineisiin on haastava. Toisaalta ratkaisulla pyritään itsessään vahvistamaan kaupungin kehitystä, kasvua ja houkuttelevuutta siten, että kaupungille koituva tulovirta kasvaa ja yksityisen sektorin investointeja toteutuu nopeammin ja useampia, kaupunginjohtaja toteaa.
Esityksen mukaan kaupunginvaltuusto päättäisi toteutussuunnittelun valmistelun jälkeen hankkeen toteuttamistavasta ja -aikataulusta.
TSS