Runkolinjasto mahdollistaa helpomman matkustamisen

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa (oik.) vastaili pääskyvuorelaisten kysymyksiin. Turun kaupunginhallituksen jäsenenäkin toimiva Mika Maaskola johti keskustelua.

Pääskyvuoren koululla järjestetyssä aluefoorumissa esiteltiin vuosien 2020–2021 tienoilla valmistuva joukkoliikenteen runkolinjasto. Niin kauppatorin remontilla kuin raitiotien tai superbussin reiteilläkin on vaikutuksensa uuteen linjastoon. Selvää kuitenkin on, että matkustaminen nopeutuu ja helpottuu.

PÄÄSKYVUORI. Jo vuonna 2009 Turussa tehtiin päätös siitä, että kaupunkiin tulee joukkoliikenteen runkolinjasto vuoteen 2020 mennessä. Alkukeväästä 2018 julkaistiin runkolinjastosuunnitelma.

– Mallissa perustan muodostavat linjat, jotka kulkevat niin tiheästi, että matkaan voi lähteä aikatauluja katsomatta. Turussa toteutetaan kehärunkolinja, joka perustuu kauppatorin kautta kulkeviin runkolinjoihin, esitteli Turun Seudun Joukkoliikenteen suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa Pääskyvuoren koululla järjestetyssä aluefoorumissa torstaina 25. lokakuuta.

On olemassa vaihtoihin tai suoriin yhteyksiin perustuvia runkolinjoja. Normaalisti nopeampina pidetään suoriin yhteyksiin perustuvia, mutta kun huomioidaan niihin kuuluvat odotusajat, saattaa vaihdollinen olla nopeampi. Turussa joukkoliikenne perustuu paljolti vaihtoihin Kauppatorin tähden.

– Miksi tuoda ihmisiä tarpeettomasti keskustaan? Runkolinjan myötä matka-aika nopeutuu, luodaan mahdollisuuksia kasvattaa matkamääriä ja siinä sivussa myös keskusta rauhoittuu. Linjasto kattaa suurimman väestönosan liikkumistarpeen, Jorasmaa valaisee.

Monella asialla vaikutusta

Havainnekuva kehärunkolinjasta. (Kuva: Lauri Jorasmaa)

Runkolinjasto tarkoittaa myös muunlaisia uudistuksia.

– Linjaston myötä tulee korkeatasoisia vaihtopysäkkejä ja pysäkkien välejä tihennetään. Sen myötä syntyy myös joukkoliikennekatuja. Matkustajainformaatiota, luotettavuutta ja esteettömyyttä parannetaan.

Suunnittelupäällikön mukaan joukkoliikenteen kannalta ei ole niin suurta merkitystä, tuleeko Turkuun raitiotie vaiko superbussi, mutta sillä on, mitä kautta uuden joukkoliikennemuodon reitit kulkevat. Myös parhaillaan käynnissä olevalla kauppatorin remontilla on vaikutuksensa.

– Torin remontin valmistuminen voi mennä vuoteen 2021 ja minun ehdotukseni on, että runkolinjasto valmistuisi samaan aikaan, Jorasmaa toteaa.

Paranevat yhteydet

Aluefoorumi kokoontui Pääskyvuoren koulun ruokalassa.

Aluefoorumissa huolta herätti keskustassa vähenevien vaihtojen vaikutus keskustan elinvoimaan.

– Runkolinjastolla ei ole suoranaista vaikutusta tässä mielessä. Pikemminkin se voi nopeuttaa kulkua keskustaan, suunnittelupäällikkö vastasi.

Esimerkiksi Pääskyvuoren ja Kohmon välillä ei tällä hetkellä ole kovin hyviä yhteyksiä. Jorasmaan mukaan runkolinjasto tuo tähänkin asiaan helpotusta, kuten myös Varissuon linjaan.

Myös muutamat sunnuntaiaikataulut on koettu ongelmallisiksi: vuoroja on vähän ja olemassa olevissa vuoroissa bussit ovat tupaten täynnä. Myös tämä on tarkoitus huomioida runkolinjastossa.

– Vielä on avoinna se, millaisia busseja otetaan käyttöön. Nykyisiä 15-metrisiä busseja ei saa sähköisenä eikä ihan heti ole tulossakaan saataville. Mietinnän paikka onkin siinä, mennäänkö nivelbusseihin, kaksikerrosbusseihin vai lyhyempiin busseihin, joita sähköisenä saa.

Runkolinjaston kustannusarvio on tehtävä kuluvan vuoden loppuun mennessä.

Jaakko Virrankoski