Nesteen ylpeys, Hollannissa vuonna 1953 valmistunut tankkilaiva Tupavuori muistetaan parhaiten traagisesta lopustaan. Alus räjähti Naantalin jalostamon laiturissa 5.10.1958 vieden mukanaan kolme miehistön jäsentä. Korjauskelvottomaksi todettuna se purettiin Teijon telakalla vuotta myöhemmin.
HISTORIA. Raision kirjastotalolla lokakuun loppuun asti esillä oleva näyttely tuo eteemme valokuvia ja lehtileikkeitä tasan 60 vuoden takaisista tapahtumista. Tuolloin 5. lokakuuta 1958 sattui tankkilaiva Tupavuoren onnettomuus Naantalin Nesteen jalostamon edustalla.
Näyttelyn ovat koonneet kotiseutunsa historiasta kiinnostuneet Altti Koivisto ja Kai Viertola Raision kaupunginkirjastolta.
– Mediat uutisoivat Tupavuoresta ahkerasti koko sen yhdeksän kuukautta kestäneiden nostotöiden aikana. Nämä lehtileikkeet ovat peräisin Raisiossa sijaitsevasta Turun yliopiston kirjaston sanomalehti- ja pienpainatepalveluiden varastosta, Koivisto kertoo.
– Näyttelyn mahdollistivat Kamera-aitan valokuvaaja Per-Johan Lundstenin ottamat kuvat, jotka puolestaan ovat lainassa Åbo Akademin merihistorialliselta osastolta. Harmi vain, että pienoismallia Tupavuoresta emme onnistuneet löytämään, Koivisto lisää.
Viime keväänä kirjastolla käynyt Lundsten muisteli Suomen Neptunilta saamaansa toimeksiantoa Tupavuoren pelastustöiden kuvaamisesta.
– Hän kertoi, että kaiken kaikkiaan kuvauskertoja kertyi noin 40. Tämä tarkoitti sitä, että meitä odotti Åbo Akademissa viisi isoa albumia täynnä valokuvia onnettomuudesta. Näyttelyssä näistä kuvista esillä on vain 10 valokuvan otos, Koivisto toteaa.
Sukeltajat tärkeässä roolissa
Rotterdamissa, Hollannissa vuonna 1953 valmistunut Tupavuori oli aikansa suurin alus Suomen kauppalaivastossa. Neste Oy:lle tankkilaiva luovutettiin tammikuussa 1954.
– Tästä neljän vuoden päästä Naantalin jalostamon laiturissa tapahtuneessa tankkiräjähdyksessä kolme ihmistä kuoli ja viisi loukkaantui, Koivisto sanoo.
Ensimmäisen raakaöljylastin tankkilaiva toi kesäkuussa 1957 vasta valmistuneelle Nesteen Naantalin jalostamolle.
– Montakaan lastia Nesteen ylpeydeksi nimetty alus ei ehtinyt Naantaliin siis kuljettaa ennen tuhoisaa onnettomuuttaan, Koivisto jatkaa.
Koivisto nostaa esiin valtavan ja vaarallisen työn, jonka sukeltajat tekivät aluksen pelastustöissä.
– Ei sovi unohtaa suomalaisia ja ruotsalaisia sukeltajia, jotka laittoivat henkensä alttiiksi hitsatessaan teräslevyjä räjähdyksessä auenneen oikean kyljen tilkkeeksi. Näiden toimien avulla laiva oli ylipäätään mahdollista nostaa pois vedestä.
Onnettomuus opetti
– Kaasuja poistettiin puhaltamalla tankkeihin kuivaa korvausilmaa, jolloin kannen tankkiluukut olivat auki. Kannella olleesta apukoneen pakoputkesta lentänyt kipinä aiheutti tällöin tuhoisan räjähdyksen, Koivisto kertaa.
Tupavuoren räjähdysonnettomuus muutti tankkilaivojen turvallisuusjärjestelyjä. Eräänä tärkeimmistä kehitystoimista oli suojaavan inerttikaasun käyttö tyhjissä tankeissa.
– Ilmeisesti juuri tyhjä tankki oli altis räjähdykselle. Onni tässä kauheassa onnettomuudessa oli, että räjähdys tapahtui sunnuntaina, jolloin 40:stä miehistön jäsenestä vain puolet oli paikalla ja suurin osaNN maissa, Koivisto toteaa.
Katariina Mäkinen-Önsoy
Tiesitkö?
Nesteen ylpeys, Rotterdamissa, Hollannissa vuonna 1953 vesille laskettu Tupavuori oli valmistuessaan Suomen kauppalaivaston suurin alus. Sen kantavuus oli 15 228 dw-tonnia, ja kooltaan se oli 10 500 bruttorekisteritonnia. Aluksen pituus oli 159,2 metriä, leveys 19,8 metriä ja suurin syväys 8,7 metriä. Tupavuori luovutettiin Neste Oy:lle tammikuun 12. päivänä 1954. Kesäkuussa 1957 se toi ensimmäisen raakaöljylastin vasta valmistuneelle Nesteen Naantalin jalostamolle.