Myllyssä voi nyt lähteä virtuaaliseikkailulle

Ohjelmavaihtoehtoja on useita. Tässä on tarjolla esimerkiksi haltioiden kuningaskuntaan tutustumista, laskettelua ja joulupukin pelastamista.

Raision Kauppakeskus Myllyyn kesällä avattu 9D-virtuaalielämyspiste on saavuttanut jo suuren suosion – erityisesti pelaamisesta kiinnostuneiden keskuudessa. Jatkossa 9D:n luomia mahdollisuuksia on tarkoitus hyödyntää myös virtuaalisessa opetuksessa.

RAISIO. Istahdan tähtilaivan kapteenin tuolin mieleen tuovaan istuimeen ja puristan hermostuneesti käsinojilla olevia ohjaimia. Tiedän että 6-vuotias poikani on noin metrin päässä, mutta en enää kuule enkä näe häntä, olen siirtynyt toiseen maailmaan. Huomaan istuvani vuoristoradan vaunussa. Kääntelen päätäni saadakseni tuntumaa ympäristöön. Sitten tunnen tärähdyksen ja vaunu lähtee liikkeelle. Se syöksyy alaspäin ja minua ottaa vatsanpohjasta, ilmavirta lyö naamalle vauhdista, sitten noustaan taas ylös. Jotain pahanilman traakkeja ilmestyy eteeni ja muistan olevani aseistettu. Tähtäin kohdille ja tulta! En ehdi juhlimaan voittoani, sillä vaunu puskee eteenpäin hullun lailla. Kun rata kiertyy ylösalaisin huomaan puristavani käsinojia pysyäkseni epätoivoisesti kyydissä. Tiedän istuvani virtuaalilasit päässä Kauppakeskus Myllyn käytävällä ja että tuoli liikkuu vähän pelin tahtiin. En voi olla oikeasti ylösalaisin, mutta laitteisto on onnistunut huijaamaan kroppaani ja aivojani.

Irrotan lasit päästäni ja 6-vuotias kysyy, missä olin. Sitä on vaikea selittää, se pitää kokea.

Olin vähän huolissani laitteiston testauksesta, sillä kärsin herkästi matkapahoinvoinnista. Liikkuvassa autossa istuessa jo pidemmän tekstarin lukeminen aiheuttaa pientä kuvotusta. Nyt en tunne mitään merkkiä pahoinvoinnista.

Virtuaalilasien aiheuttama pahoinvointi on hyvin henkilökohtaista, kuvan kanssa synkronisoitu liike auttaa paljon sen välttämisessä, kertoo Jarmo Lepistö Makrovisio Oy:stä.

Makrovision 9D Cinema virtuaalielämyspiste sijaitsee Myllyn Olohuoneessa.

Ostosreissulla olleet isä ja poika, Jussi ja Nooa Roine, testaavat laitteistoa jälkeeni. Jussia naurattaa ja Nooa tutkii keskittyneen näköisesti ympäristöään.

Liike tuntui hyvin todelliselta ja kädet puristivat huomaamatta käsinojia, Roineet kertovat kokemuksensa jälkeen.

Nooa Roine kokemassa virtuaalimaailman ihmeitä.

Ei mitään joka kodin tekniikkaa

Avaruuslaivan mieleen tuonut laitteisto pitää sisällään harvinaista teknologiaa.

Keskeisessä roolissa ovat 360 asteen näkökentän tarjoavat virtuaalilasit. Sitä tukevat pelin tai elokuvan tapahtumia myötäilevät liikkeet, joita tehostetaan tuolin kaiuttimista tulevilla äänillä, tuuliefekteillä ja jalkoihin osuvalla “hiirenhännällä”, joka voi antaa tunnetta vaikka kaislikossa liikkumisesta, Lepistö kertoo.

Erilaisia filmejä tai pelejä on valikoimassa lähemmäs kolmekymmentä. Aiheet ja paikat vaihtelevat merenpohjalta avaruuteen. Osa on passiivisia kokemusmatkoja, osa pelejä. Pienemmille lapsille on tarjolla sadunomaisia maailmoja. Kokemuksen kesto on tavallisesti 5–10 minuuttia.

Toimitusjohtaja Rauli Hietasen mukaan tarkoituksena on ollut saada vähän jokaiselle jotakin.

Ohjelmia olisi tarjolla paljon enemmänkin, mutta halusimme pitää valikoiman helpommin käsiteltävänä. Yli sadan vaihtoehdon valikoima tekisi valinnasta asiakkaalle liian vaikeaa. Ikäsuositus meillä on viidestä eteenpäin ja silloinkin keskustellaan asiasta. Lapsille kokemus on hyvin todellinen ja se voi tuntua turhan jännittävältä. Vanhin kokeilija on tainnut olla 88-vuotias, kertoo Hietanen.

Oma jälkikasvuni oli selvästi utelias ja testasi tuolin tärinätoimintoja, Tällä kertaa hän ei kuitenkaan vielä uskaltautunut virtuaalilaseja kokeilemaan.

Hietanen ja Lepistö kertovat monien kokeilijoiden yllättyneen siitä, kuinka vahva kokemus on. Virtuaalimaailman kokeminen on useimmille ollut ensimmäinen kerta. Samansukuista tekniikkaa on miesten tietojen mukaan Suomessa käytössä ainoastaan Linnanmäen virtuaalivuoristoradalla. Esimerkiksi Ruotsissa 9D-penkit ovat olleet kovassa käytössä jo pidemmän aikaa muun muassa Mall of Scandinavia -ostoskeskuksessa.

Tavoitteet opetuskäytössä

Pitkän ajan tavoitteet miehillä on laitteiston saamisessa opetuskäyttöön. Nyt on jo tarjolla muutamia opettavia ohjelmia, kuten avaruusmatka, jota myös kokeilin. Siinä lenneltiin ympäri avaruutta ja päädyin lopulta mustaan aukkoon ja matkustin madonreiässä.

Nyt jo esimerkiksi linja-autonkuljettajia on koulutettu Turussa virtuaalimaailmassa, mutta lähitulevaisuudessa esimerkiksi lääkärit voivat harjoitella virtuaalisesti. Koulumaailmassa itse uraa tehneenä näen myös paljon mahdollisia biologian, fysiikan ja historian opetuksessa, Rauli Hietanen miettii.

Turun yliopiston tutkijoiden ja muiden paikallisten toimijoiden kanssa on jo suunnitteilla yhteistyötä.

Turusta voisi hyvin tulla alan suomalainen edelläkävijä, miehet tuumivat.

Kai Saarto