Lauri Keränen ja Matias Kivisaari aikovat rikkoa venemessuilla veden päällä ajamisen nopeusennätyksen.
NAANTALI. Venemessujen päätöspäivänä sunnuntaina 27. toukokuuta nähdään Naantalissa harvinaista motocross-moottoripyöräilyn herkkua, kun Lauri Keränen ja Matias Kivisaari yrittävät rikkoa veden päällä ajamisen Guinnesin maailmanennätyksen. Voimassa oleva, italialaisen moottoripyörämiehen ajama ennätys on 80 kilometriä tunnissa.
– Ennätys menee rikki, jos vain keli on kunnossa, vakuuttaa Lauri Keränen.
Vallitseva keli onkin aivan ratkaiseva.
– Aallokossa ajaminen on paitsi vaikeaa, myös hidasta. Suhteellisen pienetkin aallot syövät vauhtia todella tehokkaasti, joten toivomme aivan tyyntä keliä, miettii Keränen.
Keräsellä on nimissään veden päällä ajamisen matkaennätys, reilut 50 kilometriä. Hän on juuri saanut moottoripyöränsä tiptop-kuntoon, joten uskoo koeajojen perusteella pystyvänsä ajamaan reilustikin yli 80 kilometriä tunnissa. Se ei taida kuitenkaan riittää Guinnesin ennätysten kirjaan nopeusajossa.
– Matias menee varmaan vielä paljon lujempaa, sillä hänellä on tuplasti tehokkaampi kone, naurahtaa Keränen.
Matias Kivisaari ja Lauri Keränen vetävät ajonäytöksen sunnuntaina kello 13 ja alustavasti ennätysyritys on sovittu ajettavaksi kello 17.
– Toivottavasti aikataulu ei ole minuutilleen, sillä haluaisimme kytätä mahdollisimman tyyntä keliä ennen ennätysyritystä, toivoo Keränen.
Kelluva prätkä
Keräsen ja Kivisaaren moottoripyörät ovat erikoisrakenteisia motocross-pyöriä. Miehet ovat itse rakentaneet pyöriin sukset, jotka kannattelevat pyörää ajon aikana. Takapyörä on erikoisvalmisteinen, leveillä lavoilla varustettu rengas, jollaisia saa ostettua tällä hetkellä vain USA:sta. Pyörien moottorit ja polttoainetankit on tehty täysin tiiviiksi, jotta niistä ei pääse öljyä tai bensaa veteen missään tilanteessa.
Isoimmat riskit veden päällä ajamisessa liittyvät siihen, jos kaatuu, ja pyörä upotessaan vetää kuljettajan mukanaan. Keräsellä tätä riskiä ei ole.
– Pyörässäni on airbag, joka laukeaa nurin menossa, ja pyörä jää sen ansiosta kellumaan. Se helpottaa elämää kovasti, kun ei tarvitse aina sukeltaa pyörää pohjasta, vaan sen voi vahingon jälkeen vetää soutuveneen kanssa rantaan, kertoo Keränen.
Keränen on joutunut hinaamaan kelluvaa prätkäänsä vain moottorivikojen jälkeen.
– Minulle ei ole sattunut pahoja kaatumisia. Kaverit, jotka ovat kovasta vauhdista menneet nurin, ovat kertoneet että pönttö on sen jälkeen aika sekaisin ja täynnä vettä, nauraa Keränen.
Veden päällä ajamisen harjoittelu ei sekään ole yksinkertaista. Keräsellä on hyvä tilanne, sillä hän saa ajaa Kajaanissa tuttujen maanomistajien mailla olevilla syrjäisillä lammilla.
Marko Vuosjoki