Naantalista Kapellskäriin risteilevä Star-luokan alus lisää merkittävästi rahti- ja matkustajakapasiteettia Naantalin satamasta.
NAANTALI. Finnlinesin satsaus Naantalin satamasta tapahtuvaan Ruotsin-liikennöintiin jatkuu entistä vahvempana. Pari viikkoa sitten uusi alus, Finnswan, teki ensimmäisen matkansa reitillä Naantali–Långnäs–Kapellskär. Finnswan on Naantalista vakioreittiä kulkevista aluksista suurin, kaunein ja laadukkain.
– Kyseessä on Star-luokan alus, joka on ehostettu. Teimme reilun kuukauden työt, joiden aikana hytit stailattiin, yleisiä tiloja paranneltiin ja ylipäätään laivan viihtyisyyttä kohennettiin, kertoo Finnlinesin palvelujohtaja Kristiina Uppala.
Finnswanin uskotaan houkuttelevan entistä enemmän turistimatkustajia.
– Naantalin sataman liikennehän palvelee myös Ruotsiin ja sieltä jatkoyhteyksillä esimerkiksi Tanskaan tai Norjaan matkustavia. Uskomme, että Finnswan laadukkaana aluksena houkuttelee linjalle myös muita kuin rahtia kuljettavia, Uppala jatkaa.
Toki, kuten Naantalin satamasta ennenkin matkustavilla, laivaan nousu edellyttää ajoneuvoa.
– Vähintään polkupyörä on oltava matkassa mukana. Emme suoranaisesti kilpaile puhtaasti risteilylle lähtevistä matkustajista Turun satamasta liikennöivien yhtiöiden kanssa, Uppala selittää.
Perhematkalle lähteviä tämä tieto jopa huojentaa.
– Naantalista liikennöivillä laivoilla ei tunnetusti liiku bileporukoita, joten matkustaminen on rauhallista ja hiljaista – hyteissä saa taatusti nukuttua, muistuttaa Uppala.
Rahti ratkaisee edelleen
Vaikka Finnswan on laatuvaikutelmaltaan ja sisätiloiltaan varsin vakuuttava myös risteilymatkustajan näkökulmasta, on laivan ensisijainen tehtävä kuljettaa rahtia Naantalin ja Kapellskärin välillä.
– Finnlines on rahtivetoinen, vaikka 1960–1980-luvuilla satsaus oli vahva myös matkustajapuoleen. Meillä on niin merkittävä tehtävä eurooppalaisissa rahtikuljetuksissa, että sitä ei voi unohtaa, kertoo puolestaan Finnlinesin markkinointipäällikkö Staffan Herlin.
Finnlinesin strategiassa kuitenkin halutaan mahdollistaa sekä rahdin että matkustajien laadukas kuljettaminen samalla laivalla.
– Tämän konseptin onnistumista on moni epäillyt aikoinaan, mutta kuten on nähty, me olemme saaneet sen toimimaan, myhäilee Herlin.
Finnlinesin matkustajakapasiteetti on pieni verrattuna Turusta liikennoiviin Viking Lineen ja Tallink Siljaan, vaikka Finnswan tätä kapasiteettia nostaakin.
– Kuten mainittua, me emme kilpaile bileristeilijöistä. Konseptimme on erilainen kuin Turusta risteilevillä. Finnswanin ansiosta meidän kapasiteettimme riittää nyt sekä rahdin että matkustajien osalta, vakuuttaa Herlin.
Plussaa satamalle ja matkailulle
Finnlinesin väen lisäksi myös naantalilaiset iloitsevat uuden laivan tulosta Naantaliin.
– Finnswaniin mahtuu yli neljä rekkakilometriä entisten kahden ja puolen sijaan, joten tämä alus lisää Naantalin Sataman merkitystä rahtikuljetuksissa merkittävästi, iloitsee Naantalin Sataman toimitusjohtaja Pasi Haarala.
Myös Naantalin Matkailun Tarja Rautiainen toivottaa Finnswanin tervetulleeksi.
– Todella hienoa kuulla, että sataman matkustajakapasiteetti kasvaa – tämä edistää entisestään Naantalin Matkailun ja Finnlinesin yhteistyötä, kiittelee Rautiainen.
Marko Vuosjoki