Sukupuoliroolien ilottelua Matin ja Tepon sävelin

Kauko Pajukoski Einona ja Sari Niemi tämän äitinä ovat hulvatonta katsottavaa. Kuva: Milla Rissanen.

Naantalin Teatteri: Kaiken takana on nainen
Käsikirjoittajat: Tiina Brännare ja Eppu Nuotio
Ohjaaja: Teija Söderholm
Tuottaja: Taija Nuotio
Potpurin toteutus: Arja Viitikko
Tanssikoreografiat: Marjo Hakamäki-Salo
Lavastus ja rekvisiitta: Jouni Hiivola, Heidi Hirvonen, Tara Mareen
Ompelutyöt: Seija Lindström
Puvustus: työryhmä

TEATTERIARVIO. Melko tarkalleen vuosi sitten entisen Vapaa-aikatullin tiloihin muuttanut Naantalin Teatteri vietti lauantaina 14. huhtikuuta jo kahdeksatta ensi-iltaansa uusissa tiloissa. Kaiken takana on nainen -musiikkinäytelmä sopii paikkaan kuin nenä päähän. Kahteen tasoon rakennetusta katsomosta on näkyvyys lavalle mainio ja akustiikka pelaa.

Kaiken takana on nainen on tarina Kirstistä (Taija Nuotio) ja Einosta (Kauko Pajukoski), joiden yhteiselo ei ota sujuakseen. Hahmot sukupuolestaan, tai sukupuolettomuudestaan, huolimatta joutuvat aikamoisen höykytyksen kohteeksi. Sukupuoliin perinteisesti liitetyillä stereotyyppisillä rooleilla leikitellään ja niitä tuodaan esiin räikeinkin sanavalinnoin ja teoin. Loppuviimeksi kuitenkin huomataan, että ihmisissä voi ilmetä samankaltaisuutta ja erilaisuutta riippumatta siitä, mitä sukupuolta he edustavat.

Rooleissaan loistavat pääosaparin lisäksi kaikkein kirkkaimmin Einon äiti Eila (Sari Niemi) ja Kirstin äiti Sirkka (Eva Angerman) ihanina anoppeina. Kirstin ystävät Bude (Timo Rainetsalo), Lilli (Marjo Hakamäki-Salo) ja Malla (Anu Kuusela) sekä Einon ystävät Jussi (Jouni Hiivola) ja Toni (Pertti J. Linkojärvi) ansaitsevat erityismaininnat.

Tarinaa vievät eteenpäin lavalta ympäri teatterisalia irrotetut kohtaukset, joissa näyttelijät käyttävät oivallisesti hyväkseen koko salin tilavuutta. Duo taivaan merkit -livebändi on sijoitettu omaan soppeensa, sopivasti lavan sivuun, mutta kuitenkin aitiopaikalle juonenkulkua säestämään.

Nimensä mukaisesti näytelmässä soi isossa roolissa Matti ja Teppo Ruohosen musiikki. Näyttelijät muodostavat useamman moniäänisen lauluryhmän. Laulujen sanoman tehokkuutta latisti ensi-illassa hieman laulunsanojen unohtelu: Joka kerta kun lyriikat joltain unohtuu, yksi ääni katoaa kuorosta.

Lisäksi olisin kaivannut enemmän jämäkkyyttä ja tarkkuutta artikulaatioon – erityisesti laulaessa. Välillä näyttelijät tuntuvat unohtavan, että heidän tulisi laulaa näytteleminään hahmoina, ei omina itsenään. Lyriikoiden tapailu ja tietynlainen tunteen puute kertoo luultavasti kuitenkin vain alkuvaiheen käynnistysvaikeuksista, sillä jo ensi-illassa oli huomattavissa iso ero ensimmäisen ja toisen puoliajan välillä. Väliajan jälkeisellä puoliskolla tunsi, kuinka näyttelijöiden vauhti kiihtyy ja huumori kukkii.

Turkulaisduon hittikappaleilla yhteen sidottu Kaiken takana on nainen on kaiken kaikkiaan 20 näyttelijän suurmusikaali. Harrastajanäyttelijät onnistuvat yllättämään lahjoillaan, joissa vaaditaan näyttelijäntaitojen lisäksi niin laulu- kuin tanssitaitojakin.

Pääosin komediallinen esitys saa myös herkistymään – viimeistään häävalssinakin yleisen Minä rakastan sua -kappaleen kohdalla.

Katariina Mäkinen-Önsoy