Parainen luo uutta menestystarinaa kaupunkistrategian avulla

Kaupunginjohtaja Patrik Nygrén pahoitteli paikallisille yrittäjille, ettei hänellä ole tässä vaiheessa esitellä konkreettisia toimenpiteitä käsittävää kaupunkistrategiaa. Kaupunginjohtaja rohkaisikin yrittäjiä tekemään omia esityksiään strategian sisällöksi.

Rakenteilla olevan Paraisten kaupunkistrategian teemana on luova saaristo. Paraisista halutaan saaristokaupunki, joka houkuttelee ihmisiä asumaan, matkailemaan ja yrittämään.

PARAINEN. Paraisilla rakennetaan täyttä höyryä uutta kaupunkistrategiaa, jonka tavoitteena on luoda saaristokaupungista entistä houkuttelevampi niin asukkaiden, matkailijoiden kuin yrittäjienkin näkökulmasta. Konkreettisia toimenpiteitä vasta kasataan, mutta suuret suuntaviivat ovat jo selvillä.

– Pahoittelen, että en voi vielä tässä vaiheessa esittää teille konkreettisempaa pakettia, mutta toisaalta haluan, että tekin otatte osaa strategian luomiseen. Voitte vielä vaikuttaa sisältöön esittämällä strategiaan niitä asioita, joita te koette työssänne tärkeiksi, kannustaa kaupunginjohtaja Patrik Nygrén paraislaisia yrittäjiä perjantaina 23. maaliskuuta pidetyssä infotilaisuudessa.

Kaupunginjohtaja esitteli pääpiirteittäin strategian teemat yrittäjien aamukahvitilaisuudessa. Ainakin positiivisuus nousi esille yrittäjien kommenteissa.

– Yrittäjän kannalta elinehtoja ovat positiivisuus ja asiakaslähtöisyys. Jotain samanlaista kaipaisi myös kaupunkistrategiaan, kommentoivat yrittäjät.

Saariston saavutettavuudessa parantamisen varaa

Kaupunginjohtaja haastoi yrittäjiä esittämään konkreettisia toimenpiteitä elinkeinoelämän vireyden turvaamiseksi. Hän itse mainitsi Paraisten upean saariston, jonka saavutettavuus ei ole kaikille itsestäänselvyys.

– Omatoimimatkailijalle meidän saaristomme on paratiisi, mutta valmiita paketteja haluavan pitää nähdä turhan paljon vaivaa matkansa eteen, sanoo Nygrén.

Hän vertasi saaristomatkan tilaamista ulkomaanmatkan varaamiseen.

– Jos haluan varata matkan ulkomaille, se onnistuu netissä muutamassa minuutissa. Mutta jos haluaa valmiin matkailupaketin saaristoon, se vaatii useamman puhelinsoiton. Tätä palvelua meidän pitää parantaa, ja toivonkin, että rohkeasti keksitte uusia ratkaisuja. Saaristomatkailun lisääntyminen on kuitenkin meidän kaikkien etu, muistuttaa Nygrén.

Strategiassa viisi painopistealuetta

Kaupunkistrategian vielä valtuuston lopullista hyväksyntää vailla oleva ykkösosa käsittää viisi painopistealuetta. Teemoissa painotetaan luovuutta ja yritteliäisyyttä, yksilöllisiä palveluita, kaupunkimaisuutta, aktiivista vapaa-aikaa ja helppoa lähestyttävyyttä. Teemojen onnistumiseksi vaaditaan uskallusta, joka nousee esiin monessa strategian osassa. Rohkeus kokeilla uusia asioita johtaa joskus epäonnistumiseen, ja strategiassa korostetaankin, että epäonnistumisia ei pidä pelätä.

Strategia on parhaillaan kierroksella kaupungin lautakunnissa. Kaupunginhallitus käsittelee sitä 7. toukokuuta, ja jos isoja muutoksia on tarpeen tehdä, hallitus on varannut mahdollisen toisen käsittelyn toukokuun 28:nneksi päiväksi. Valtuuston on tarkoitus hyväksyä strategia 12. kesäkuuta.

– Pitää muistaa, että kaupunkistrategia on jatkuvasti elävä tuotos. Sitä pitää uudistaa ja hienosäätää kaiken aikaa, vaikka isot suuntaviivat lyödäänkin lukkoon valtuuston päätöksellä, muistuttaa kaupunginjohtaja Nygrén.

Marko Vuosjoki