Viime viikon lumimyräkkä katkoi sähköjä Luonnonmaalla. Noin 350 asiakasta oli vajaat pari tuntia sähköttä. Seutusanomat kävi tutustumassa Naantalin Energian valvomossa selvittämässä, miten sähkökatkoja ratkotaan.
NAANTALI. Viime viikon lumimyräkkä aiheutti sähkökatkoja laajalti, ja myös Naantalin Energian asiakasalueella kärsittiin sähköttömyydestä. Pahimmillaan noin 350 asiakasta oli ilman sähköä parin tunnin ajan.
– Nopeasti satava märkä lumi on tyypillinen vikojen aiheuttaja. Lumi katkoo oksia ja joskus myös kaataa puita linjojen päälle, kertoo Naantalin Energian verkostotöiden johtaja Esa Nyyssönen.
Naantalin Energian alueella on kuitenkin verrattain varsin vähän sähkökatkoja, ja ne ovat tehokkaan paikallistamisen ja asentajien paikallistuntemuksen ansiosta varsin lyhyitä.
– Kun vuosien tilastoja ynnätään, voidaan laskea, että naantalilaiset ovat keskimäärin vain kuusi minuuttia vuodessa ilman sähköä, kertoo Naantalin Energian verkostopäällikkö Jarno Ala-Kokko.
Esimerkiksi viime vuonna Naantalin Energialla ei ollut yhtään viimeviikkoista vastaavaa vikatilannetta. Pahimmilta myrskyiltä ollaan vältytty.
Luonnonmaalla epävarmempi tilanne
Naantalin Energialla on 6 300 asiakasta, joista noin tuhat on Luonnonmaalla. Sähköviat ilmenevät yleensä juuri siellä. Viime viikon lumimyräkkä aiheutti jo tämän vuoden kolmannen vikatilanteen Luonnonmaalla.
Naantali Energialla on kaksi asemaa. Karvetista jaetaan sähköt mantereen puolelle käytännössä kokonaan maakaapelilla, johon sääilmiöt eivät vaikuta. Luonnonmaan asiakkaille jaetaan sähköt Kukolan asemalta, ja siellä on vielä paljon perinteisiä maanpäällisiä sähkölinjoja.
Jatkuva päivystys nopeuttaa toimintaa
Naantalin Energialla on ympärivuorokautinen valvonta.
– Meillä on jatkuva päivystys, joten saamme viat nopeasti paikallistettua oikosulkuilmaisimien ja muuntamoiden automatiikan ansiosta, ja asentajat tuntevat seudun hyvin. Nämä tekijät yhdessä auttavat nopeaan viankorjantaan, kertoo Ala-Kokko.
Karvetin aseman varsinaisessa valvomossa ei silti pidetä ympäri vuorokauden miehitystä, sillä nykytekniikka mahdollistaa vian paikallistamisen etänä.
– Kun korkeajänniteverkkoon tulee vika, järjestelmä tekee ilmoituksen päivystäjän kännykkään. Hän voi ottaa etäyhteyden valvomoon omalta kotikoneeltaan ja tehdä tismalleen saman paikallistamisen, minkä tekisi täällä Karvetissakin. Pystymme nopeasti eristämään vika-alueen ja lähettämään asentajat korjaamaan tilannetta, kertoo Ala-Kokko.
Aina asentajaa ei edes tarvita.
– Korkeajänniteverkon vioissa järjestelmä tekee myös automaattisesti jälleenkytkennät, jotka ratkaisevat usein tilanteen, jos sähköt ovat pätkäisseet esimerkiksi linnun lennettyä päin linjaa. Jos jälleenkytkentä ei auta, syynä voivat olla esimerkiksi viime viikon tapaiset tilanteet: linjalle pudonneet oksat tai lumen painosta linjalle taipuneet puut.
Yleensä viat saadaan korjattua minuuteissa.
– Yli tunnin mittaiset sähkökatkot ovat harvinaisia, kertoo Nyyssönen.
Naantalin Energia myös tiedottaa vikatilanteista mahdollisimman nopeasti, esimerkiksi internetsivuillaan ja Facebookissa. Vian paikallistaminen ja sen korjaaminen on kuitenkin aina tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä.
Marko Vuosjoki