Ranskanmaan talismaani – Renault haastaa kilpailijansa yksilöllisyydellä

Renault Talisman koeajossa Autotalo Pelttarista.

Keskikulutus: 4,6 l / 7,5 l / 5,6 l

Päästöt: 127 g/km

Maksimiteho: 110 kW / 150 hv

Hinta veroineen: 33 090 €

AUTOVERTAILU. Renaultin valikoimiin on tullut Lagunan lakkauttamisen jälkeen korvaajaksi Talisman. Talismanissa on tehty Lagunaan nähden paljon uudistuksia, jotka tekevät autosta helpommin lähestyttävän. Ylemmän keskiluokan sarjaan 2015 esitelty Talisman lisäsi autonvalmistajan tapaan yksilöllisyyttään ja takamatkustajien tilaa. Ajatuksena oli varmastikin koukuttaa myös isompien lasten vanhemmat miettimään Renaultia perheen ykkösautona.

Ensivaikutelma saa koeajajan innostumaan pikkupoikamaisella tavalla. Elegantin sisustan, ison näytön keskikonsolissa ja muunneltavan mittariston ansiosta tuntuu kuin hyppäisi lapsuuden tv-pelien kimppuun. Sisustaa kiertää himmeä led-valaistuksen kajo, jonka väriä voi säädellä viiden eri vaihtoehdon mukaan. Nykyajan tarpeitakaan ei olla unohdettu, vaan autosta löytyy jokaisen matkustajan älylaitteelle USB-latausportti. Ulkoisesti auto miellyttää sulavien linjojensa vuoksi. Selkeä keula on helppo havainnoida myös ratin takaa istuessa.

Ajomukavuutta tehostamaan autoon on asennettu Renaultin 4Control-järjestelmä. Kaupunkiajossa takapyörät kääntyvät etupyörien kanssa vastakkaiseen suuntaan, joskaan ei yhtä suurella kulmalla, auttaakseen luovimista ruuhkaisilla teillä. Maantieajossa takapyörät kääntyvät etupyörien kanssa samaan suuntaan, mikä tuo lisäpitoa ja ajettavuutta korkeampiin nopeuksiin. Kuljettajan ajokokemuksen määrällä ei kuitenkaan ole merkitystä, niin nopeasti auto istuu käteen.

Renault on laittanut pakettiin ajoa helpottavia työkaluja, joista yksi tärkeimpiä mukavuuden kannalta on ehdottomasti mukautuva vakionopeudensäädin. Aluksi säätimet olivat hieman hankalat, mikä tosin johtui tottumuksen puutteesta konsernin tapaan sijoittaa painikkeet. Pienellä harjoittelulla huomasi niiden olevan helposti sormien saatavilla ilman käsien irrottamista ohjauspyörästä.

Auton vahvuus ja heikkous tavalliselle kuluttajalle tulee persoonallisuudesta, joka jakaa mielipiteet. Koeajajan mielestä Talisman tarjoaa kaiken, mitä tämän koko- ja hintaluokan autolta voi vaatia. Samalla siinä tulee mukana jonkin verran ranskalaista taiteellisuutta, jolla Talisman eroaa riittävästi muista vastaavista ajoneuvoista. Peuselementit, kuten taloudellisuus ja käsiteltävyys ovat samalla viivalla muiden kanssa. Turvallisuudesta konserni ei ole tinkinyt, vaan tuttuun tapaan pokkasivat täydet viisi tähteä Euro NCAP:n kolaritestistä. Halvimmillaan auto lähtee matkaan alle kolmellakymmenellä tuhannella. Talisman on myös auto, jota ei vielä hirveästi tule liikenteessä vastaan, joten sekin sopii persoonallisuutta arvostaville ihmisille.

Mikko Seppälä