Itäisten kuntien reitistöhanke polkaistiin käyntiin aloitustyöpajassa

Kahvitauolla hankkeesta kiinnostuneet tutkivat kohteena olevien alueiden karttoja. Kuvat: Jaakko Virrankoski.

Kaarinan, Liedon, Paimion ja Sauvon yhteinen virkistys- ja luontomatkailureitistöhanke on saanut paikalliset tahot ynnä muut kiinnostuneet liikkeelle sankoin joukoin. Hankkeen tavoitteena on toteuttaa kuntarajat ylittävä virkistysreitistö, joka saa ihmiset liikkumaan ja tukee samalla matkailun toimintaedellytyksiä. Keskiviikkona 30. elokuuta Kavalton tilalla järjestetyssä aloitustyöpajassa esiteltiin aiempia kokemuksia vastaavanlaisista hankkeista ja myös osallistujilla oli mahdollisuus tuoda esiin näkemyksiään.

MATKAILU. Elokuun alussa toimintansa aloittanut itäisten kuntien reitistöhanke pyrkii kehittämään matalan kynnyksen pyöräily-, melonta- ja patikointireittejä Kaarinan, Liedon, Paimion ja Sauvon alueella. Hanke haluaa osaltaan tarjota ratkaisuja niihin kansanterveydellisiin riskeihin, joita lisääntynyt ruutuaika ja päivittäisen liikunnan vähäisyys aiheuttavat.

Laajempana tavoitteena on Raasepori-Hangon seudun ja Varsinais-Suomen kattava virkistysreitistö, joka muodostaisi niin valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin kiinnostavan kokonaisuuden.

– Reittien suunnitteluun otetaan ehdotuksia myös kuntalaisilta, ja reittejä valittaessa on tärkeää neuvotella erityisesti maanomistajien ja tienhoitokuntien kanssa, toteaa hankkeen projektipäällikkö Jouko Parviainen.

Hanke on vaiheistettu siten, että suunnitteluvaihe päättyy 28.2.2018.

– Toisessa vaiheessa reittejä ryhdytään merkitsemään ja palveluvarustuksia kunnostamaan tai rakentamaan yhteistyössä eri järjestöjen ja yhdistysten kanssa. Pääreittien pitäisi olla merkittynä kesän 2018 alussa, mutta työ kokonaisuudessaan jatkunee kesään 2020 saakka, projektipäällikkö Jouko Parviainen kertoo.

Benjamin Donner oli kertomassa Kemiönsaarella toteutetusta pyöräilyreitistöstä.

Haasteita kohti

Esimerkiksi Kemiönsaaren alueella on jo kehitetty pyöräilyreittejä sekä oman alueen asukkaiden että matkailijoiden käyttöön. Kokemuksista oli kertomassa Kemiönsaaren matkailupäällikkö Benjamin Donner, joka toi esille myös vastaan tulleet haasteet.

– Kemiönsaarelle oli saatava noin 30 uutta tienkäyttölupaa ja niin ikään 170 uutta kylttiä, joista noin 40 toteutui. Myös se, miten saadaan käyttökelpoinen ja havainnollinen kartta koko reitistä, jossa näkyisi 120 palvelukohdetta, osoittautui haasteelliseksi, Donner kertoo.

Matkailupäällikön mukaan itäisten kuntien reitistöhankkeenkin kohdalla on aiheellista pohtia, miten pitää se tarpeeksi laajana, mutta samaan aikaan loogisena ja ymmärrettävänä tuotteena.

Hanke kiinnostaa yrittäjiä

Paikalla Kavalton tilan navettarakennuksessa oli myös runsaasti hankkeesta kiinnostuneita yrittäjiä.

Sauvossa toimivaa Eco Camp Grelsböleä edustanutta Miia Juvankoskea hanke on kiinnostanut jo vuoden päivät.

– Erityisesti minua kiinnostaa pyöräily- ja maastopyöräilyreitistöt ja niiden yhteenliittäminen Kemiöön, koska olemme Kemiön rajalla. Tilallemme mahdollisesti ulottuvaa melontareitistöä ajatellen rannassamme on myös laituri, johon olisi helppo rantautua, Juvankoski toteaa.

Eco Camp Grelsbölessä on lisäksi rantasauna, erilaista iltaohjelmaa ja mahdollisuus majoittua.

Reitistöhanketta hallinnoi Kaarinan kaupunki. Hanke on saanut myönteisen päätöksen Leader-tuesta Varsin Hyvä ry:n hallitukselta.

Työ jatkuu nyt jokaisessa osallistujakunnassa järjestettävissä kumppanuustyöpajoissa, joista ensimmäinen järjestettiin jo tiistaina 5.9. Sauvossa. Piikkiössä, Kuusistossa, Paimiossa ja Liedossa työpajat järjestetään myöhemmin syyskuussa.

Jaakko Virrankoski