Raision kirjastotalon näyttelykeväässä maisemien ja kasvojen kertomaa

Yhdessä-teemaisen Kameralla ja pensselillä -näyttelyn avajaisissa lauloi ja musisoi Friisilän alakoulun luokka. Kuva: Paula Ehrman.

Suomi100-juhlavuoden kunniaksi YHDESSÄ-teemalla toteutettava Kameralla ja pensselillä -näyttely esittelee valokuvia ja näkemyksiä Raisiosta. Riitta Nylanderin Kasvot kertovat – akvarellimonotypioita -näyttely sen sijaan kuvastaa herkkää tunnelmointia ihmishahmojen muodossa.

RAISIO. Maaliskuun ajan Raision kirjastotalon Aulagalleriassa esillä oleva Kameralla ja pensselillä -yhteisnäyttely toteuttaa Suomen itsenäisyyden juhlavuoden YHDESSÄ-teemaa monella tapaa. Yhteistyön näyttelyn pystyttämiseksi aloittivat Raision Kamerat ry ja Raision seudun taideyhdistys.

– Valokuvaajat kuvasivat Raisiota eri puolilta ja taideyhdistyksen maalarit toteuttivat valokuvista omaan näkemykseensä perustuvia maalauksia, jotka edustavat eri tekniikoita, Raision Kameroiden puheenjohtaja Tuija Nummela kertoo.

Oili Niittynen Kaupunginjohtaja-työnsä (sekatekn./akryyli) vierellä. Vasemmalla Tarja Suojasen (ei kuvassa) öljyväriteos Kirkonmies. Molemmat valokuvat otti Arto Korhonen. Kuva: Ragip Önsoy.

– Teoksissa on nähtävillä harrastajamaalaajien tulkintoja esimerkiksi rodometsän kukinnasta, Krookilan tuulimyllystä sekä kaupunginjohtaja Ari Korhosesta, Raision seudun taideyhdistyksen varapuheenjohtaja Oili Niittynen esittelee.

Raisio näkyviin eri kuvakulmista

Näyttelyn 22 työtä jurytti Raision museo Harkon museonjohtaja Heli Isolehto. Kuvaajia oli seitsemän ja maalaajia 16.

– Raision Kameroiden jäsenten ottamia valokuvia oli alun perin noin 100 kappaletta. Kuratoin ne, joista Raisio on parhaiten tunnistettavissa eli nähtävyyksistään ja rakennuksistaan, Isolehto sanoo.
– Osa taideyhdistyksen jäsenistä oli tarttunut useampaan aiheeseen, osa taas oli ottanut inspiraatiokseen yhden valokuvan. Jokaiselta tekijältä valitsin mukaan vähintään yhden maalauksen, jatkaa Isolehto.

Taideyhdistyksen Paula Ehrmanin mukaan ensimmäinen Kameralla ja pensselillä -yhteisnäyttely toteutettiin viime marraskuussa Nousiaisten kirjaston Galleriaan.

Tarja-Maija Mussaaren (vas.) kiinalaista tussitekniikkaa ja vesivärejä yhdistelevä työ Rodo-metsä kukkii on näkemys Marja Jämän valokuvasta ja Paula Ehrmanin Krookilan tuulimylly -öljyvärimaalaus on tulkinta Seppo Rantalan valokuvasta. Kuva: Ragip Önsoy.

– Kokeilimme tuolloin paikallisen kamerakerhon ja taideyhdistyksen yhteistyötä. Suomi100-juhlallisuuksien kunniaksi päätimme laajentaa yhteistyöverkostoa entisestään paikallisiin oppilaitoksiin, jotka lähtivät ilomielin mukaan, Ehrman toteaa.

– Kypsyttelimme pitkään ideaa yhteisestä näyttelystä, josta kehkeytyikin lopulta toiminnallinen eri-ikäisiä kuntalaisia yhdistävä tapahtuma, lisää Tuija Nummela.

Kolmannen tason näyttelyyn tuovat Raision lukiolaiset ja Kerttulan alakoululaiset, jotka tekevät omat maalauksensa ja piirustuksensa näyttelyn kuvista paikan päällä Aulagalleriassa. Tällä hetkellä töitä on nähtävillä lukiolaisilta, kun taas 21.3. on vuorossa alakoululaisten maalausretki kirjastotalolle.

Akvarellimonotypioita toisessa kerroksessa

Raisiolaisen Riitta Nylanderin näyttely Kasvot kertovat – akvarellimonotypioita on esillä 13. huhtikuuta asti Raision Kirjastotalon musiikki- ja taideosaston näyttelytilassa.

Kasvot ovat aina puhutelleet Nylanderia, joka pyrkii töissään herkkyyteen, rosoisuuteen ja tunteeseen akvarellimonotypian keinoin.

– Teoksistani osa on mielikuvituksen tuotetta ja osa mallin mukaan maalattuja, kertoo Nylander viime syksyn ja kuluvan vuoden tammikuun välillä syntyneistä töistään.

Raisiolaisen Riitta Nylanderin näyttely Kasvot kertovat – akvarellimonotypioita on esillä 13. huhtikuuta asti Raision Kirjastotalon musiikki- ja taideosaston näyttelytilassa. Kuva: Ragip Önsoy.

Piirtäminen oli Nylanderin lapsuuden ja nuoruuden rakkain harrastus, joka jäi tauolle aikuisiässä.

– Piirtämisestä uudelleen innostuneena aloin käydä hiilipiirustus- ja croquis-kursseilla. Opiskelin myös öljyvärimaalausta, jonka kautta tutustuin maisemakuviin. Akvarellien maalaamisen aloitin vuonna 2011, jolloin palasin kasvokuvien maailmaan, Nylander sanoo.

Teokset on maalattu vesiväreillä laatalle. Värin kuivuttua ne on vedostettu hiertämällä kostutetulle akvarellipaperille.

– Akvarellimonotypiaa ei voi ainakaan kutsua öljyvärimaalausta nopeammaksi tekniikaksi, sillä siinä on niin monta vaihetta, Nylander selittää.
– Tekniikassa on omat haasteensa. Samankaltaisuutta öljyväreillä työskentelyyn löytyy myös värien sekoittelumahdollisuuksista ja lopputuloksen yllätyksellisyydestä, hymyilee Nylander.

Katariina Mäkinen-Önsoy