Vaalan tasoristeys halutaan korvata eritasoliittymällä

VAALA. Turun kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 14. maraskuuta hyväksyä Kuusimäki-nimisen asemakaavanmuutosehdotuksen. Kaavamuutoksella varaudutaan muun muassa sillan rakentamiseen, joka korvaisi nykyisen Vaalan rautatietasoristeyksen.

SDP:n valtuutettu Mika Maaskola jätti kokouksessa valtuustoaloitteen, jossa hän esittää, että kaupunki aloittaa ripeästi Liikenneviraston kanssa neuvottelut vaaralliseksi kokemansa Turku–Helsinki-junaradan viimeisen tasoristeyksen poistamiseksi ja korvaamiseksi mahdollisimman nopeasti asemakaavan mukaisesti sillalla.

– Vaalan tasoristeyksen poistaminen on ollut esillä ja toistakymmentä vuotta. Sitä ovat hidastaneet muun muassa meluselvitykset ja luontoarvojen selvittäminen. Kyseiset selvitykset on nyt tehty, Maaskola perustelee ehdotustaan.

Vaalan tasoristeys sijaitsee erittäin vilkkaalla Helsingin radalla. Sen ylittää vilkas 6 100 auton arkipäivän liikenne, joka suuntautuu muun muassa Lausteelle, Varissuolle ja ripeästi kasvavalle Skanssin alueelle. Tulevaisuudessa liikenteen ennustetaan nousevan 7 600 autoon päivässä. Tasoristeyksen ylittää päivän aikana myös suuri määrä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, eikä onnettomuuksilta olla vuosien varrella vältytty.

Helsingin rataa ollaan parhaillaan kehittämässä voimakkaasti.

– Hallitus esittää Tunnin juna -hankkeelle 40 miljoonan euron suunnittelurahaa. Tällaisilta nopean junayhteyden radoilta tulee jo turvallisuussyistä poistaa kaikki tasoristeykset, Maaskola linjaa.

Turun kaupungin suunnittelupäällikkö Matti Salonen ei yllättynyt aloitteesta.

– Asia on ollut esillä jo 30 vuotta, mutta ratkaisuehdotukset ovat vaihdelleet. Nyt mietimme, mitä eritasoratkaisu tulisi edellyttämään kaupungilta. Uskon, että asia tulee etenemään Tunnin juna -hankkeen yhteydessä. Lisäksi rakentamisen kustannuksista tääytyy neuvotella, Salonen kommentoi.

Tasoristeyksessä tie tai kevyen liikenteen väylä risteää rautatien kanssa samassa tasossa. Niitä on Liikenneviraston mukaan valtion rataverkolla vielä noin 2 800. Niitä kuitenkin poistetaan jatkuvasti kehittämishankkeiden ja peruskorjausten yhteydessä sekä yksittäisten tasoristeysten poistoina. Vuonna 2015 poistettiin 22 ja vuonna 2014 38 tasoristeystä.

Janica Vilen