MYNÄMÄKI. Marras–joulukuussa Mynämäellä Saaren kartanossa työskentelee australialainen tanssitaiteilija Serena Chalker, kanadalainen näytelmäkirjailija, oopperalibretisti, sanoittaja ja kääntäjä Alexis Diamond, sirkustaiteilija Marjukka Erälinna, kirjailija Sami Hilvo, kolumbialainen kuvataiteilija ja yliopistoprofessori Ana Mejia Macmaster, baskimaalainen äänitaiteilija Mikel R. Nieto, tutkija, kuvataiteilija Hilja Roivainen sekä ruotsalais–serbialainen kuvataiteilijatyöpari Marika Troili ja Mirko Nikolić. Taiteilija Matthew Cowan jatkaa Saaren kartanon kutsutaiteilijana.
Chalker kartoittaa Mynämäessä uuden sooloteoksensa From the Outside, In kirjallisten, paikkasidonnaisten ja tanssin tekijöiden kohtaamispaikkaa lakeijasiiven asunnossaan. Diamond puolestaan työstää kartanolla ensimmäistä versiota näytelmästä The White Hotel, joka on palkitun, vuoden 1942 Montrealiin sijoittuvan historiallisen Strange Land ‑näytelmän jatko-osa. Lisäksi hän suunnittelee uusia musikaaliprojekteja.
Erälinna työskentelee AYFL? (Are You Feeling Lucky?) -teoksensa parissa. AYFL?:n ydin on elämän sattumanvaraisuudessa, siinä miten asiat joskus etenevät juuri oikeaan aikaan juuri oikeaan suuntaan ja toisinaan taas kaikki tuntuu tahmealta törmäillessämme sietokykymme rajoja hipoviin vastuksiin. Erälinnan työväline on rengastrapetsi, jolla hän tutkii kaaosta ja harmoniaa kokeellisen sirkustaiteen hengessä.
Hilvon taiteellisen työskentelyn tavoitteena on, että kirjan lukeminen muuttaa lukijan maailman. Hänen kolme edellistä romaaniaan ovat käsitelleet menneisyyden tapahtumia uusista näkökulmista, mutta uudessa romaanissaan, työnimeltään on Noita palaa! – Spektaakkeli, hän siirtyy tulevaisuuteen.
Macmaster jatkaa työskentelyjaksollaan Present Past -projektiaan, jossa hän kyseenalaistaa nykyhetken tavoittamattomuuden ja sen taltioinnin mahdottomuuteen liittyvän paradoksin. Nieto toivoo runsaasti lunta Mynälahden seudulle, sillä hänen hankkeensa Mara-Mara / Sataa lunta (or a soft hiss of this world) tarkastelee, miten nykykielestämme häviää osia luonnonolosuhteiden muuttuessa.
Roivainen työstää Saaren kartanossa taidehistorian väitöskirjan käsikirjoitusta. Hänen väitöskirjansa aihe on Utooppinen maisema pohjoismaisessa 2000-luvun maalaustaiteessa. Tutkimus tuottaa sekä taideteoreettisen tulkinnan utooppisen maiseman käsitteestä että visuaalisen analyysin pohjoismaisen nykytaiteen utooppisista maisemamaalauksista.
Troili ja Nikolić käsittelevät sen sijaan yhteisessä hankkeessaan elämänhallintakirjallisuuden nykyihmisille luomia vaatimuksia ja pohtivat niitä vastustavia keinoja.
TSS