YRITYSUUTISET. Raision keskustassa toimivan vakuutusyhtiö Turvan palvelupisteen uusi yrittäjä Aki Aalto on onnistunut tuplaamaan toimipisteensä myynnin tämän vuoden aikana. Parantaakseen palvelua entisestään hän aikoo jatkossa pitää ovensa auki viisi päivää viikossa entisen kolmen sijaan. Usko parempaan ensi vuoteen on yrittäjällä vahva.
– Kyllä tämä herättää positiivisia ajatuksia ja uskoa huomiseen. Jos vaikka tuo kymmenen vuotta kestänyt yleinen taloudellinen kurimus alkaisi vihdoin helpottaa, hän toivoo.
Tämän vuoden aikana saatuun menestykseen ovat vaikuttaneet yleiset asiat, muun muassa alhainen korkotaso ja autoveron uudistukset, jotka ovat lisänneet asunto- ja automyyntiä sekä vene- ja moottoripyöräkauppaa. Sitä kautta myös vakuuttamisen tarve on kasvanut. Toisaalta Aalto näkee menestyksen syitä myös Turvan linjauksissa.
– Vakuutusala digitalisoituu kovaa vauhtia. Meilläkin on tietysti digipalveluita käytössä. Esimerkiksi sähköiset allekirjoitukset helpottavat paljon. Digitalisaatio on kyllä hyvä renki, mutta huono isäntä. Siksi me Turvassa panostamme edelleen henkilökohtaiseen kasvokkain tapahtuvaan palveluun, hän kertoo.
Asiakkaat kaipaavat kasvokkain tapaamista erityisesti silloin, kun on vähänkin enemmän vakuutettavaa.
– Silloin onkin hyvä käyttää oman vakuutusturvan miettimiseen vaikka tunti aikaa asiantuntijan kanssa, neuvoo Aalto.
Yksityisasiakkaiden ykkönen
Turva valittiin EPSI Rating -tutkimuksessa tänä vuonna yksityisasiakkaiden suosikkiyhtiöksi.
– Yksityisasiakkaiden tyytyväisyyden laskiessa toimialalla keskimäärin, Turva ainoana pystyi sitä parantamaan. Turva nousikin nyt uudelleen yksityisasiakkaiden ykköseksi. Turvan koettu tuotelaatu ja vastine rahalle ovat asiakkaiden mielestä parhaat. Turva välittää asiakkaistaan ja on saavutettavissa silloin, kun asiakas tarvitsee apua. Turvan asiakkaana oleminen koetaan myös helpoksi ja Turvan asiakkaat ovat myös alan uskollisimpia, EPSI Rating -tutkimuksessa todetaan.
Tutkimuksen mukaan myös LähiTapiola ja OP paransivat tulostaan asiakkaana olemisen helppoudesta ja avun saamisesta. OP on asiakkaiden mielestä luotettavin ja pitää asiakkaat hyvin ajan tasalla selkeällä ja tarkoituksenmukaisella informaatiolla. Asiakkaiden odotukset ovat kasvaneet alan parhaita eli Turvaa ja LähiTapiolaa kohtaan. Toimialan erittäin hyvän keskiarvon alle jäävät If ja Fennia, joiden palvelunlaadun koettu heikennys on suurin.
Ensi vuonna uusi liikennevakuutuslaki
1. tammikuuta tulee voimaan uusi liikennevakuutuslaki, joka koskee kaikkia vakuutusyhtiöitä. Sen myötä muun muassa liikennevahinkojen käsittelyajat tulevat nopeutumaan entisestään.
– Meillä päätökset ovat tulleet tähän asti muutenkin nopeasti. Keskimääräinen käsittelyaika on vain muutamia päiviä. Jos kaikki tarvittavat tiedot on kasassa, korvauspäätöksen saa tietysti saman tien. Mutta nyt jokaisen yhtiön on pakko toimia uusien aikaikkunoiden puitteissa, Aalto kommentoi.
Uuden lain myötä Turva päätti uudistaa liikennevakuutuksensa.
– Ennen liikennevakuutuksen maksimibonus oli 70 %, jatkossa bonusta voi saada jopa 80 %. Uuteen alkavaan liikennevakuutukseen asiakas voi saada meiltä jopa 30% bonuksen. Ennen bonukset olivat autokohtaisia ja jatkossa henkilökohtaisia, eli saman bonuksen saa kaikkiin autoihinsa, Aalto kertoo.
Asiakkaat usein kauhistelevat sitä, kuinka kallis liikennevakuutus on ollut vaikkapa nollabonuksilla.
– Se ei ole kallis sen vuoksi, että itse ajoneuvo olisi kallis korvata vaan siksi, että jos vaikkapa nuori ihminen vammautuu, maksamme siitä korvauksia hyvin pitkään. Liikennevakuutushan on myös varsin kattava vakuutus, joka korvaa liikennevahingossa aiheutuneet henkilövahingot sekä syyttömän osapuolen omaisuusvahingot, muistuttaa Aalto.
Turva tekee Tampereen yliopiston vakuutustieteiden kanssa tiivistä yhteistyötä selvittääkseen muun muassa digitalisaation ja robotisaation vaikutuksia vakuutusalaan.
– Jos autot alkavat ajaa täysin itse tai jos yksityisautoilu alkaa vähentyä roimasti, niin se vaikuttaa tietysti myös vakuuttamiseen. Lisäksi esimerkiksi Volvolla on tavoitteena, että vuoden 2020 jälkeen heidän uudet autonsa olisivat niin turvallisia, ettei yksikään matkustaja vammaudu vakavasti tai menehdy onnettomuustilanteessa. Mikäli siihen mennään, se tulee väistämättä vaikuttamaan myös vakuutusmaksuihin, Aalto uskoo.
Janica Vilen