NAANTALI. VarTu-kouluturvallisuushankkeen koulutuspäivät saivat jatkoa 27.–29.9.2016 Luolalan paloasemalla Naantalissa. Tällä kertaa koulutuspäivien pääaiheena oli liikenneturvallisuus, josta luennoivat Liikenneturvan sekä poliisin edustajat. Pelastuslaitoksen osuudessa käytiin sen sijaan läpi koulujen pelastussuunnitelmien laadintaa.
Luolalan VarTu-koulutukseen osallistuivat muun muassa Hovirinnan koulu ja S:t Karins svenska skola Kaarinasta, Pahkamäen koulu Liedosta, Lemun koulu, Tammenahjon koulu, Hemmingin koulu ja Kurittulan koulu Maskusta, Kuparivuoren koulu, Taimon koulu ja Rymättylän koulu Naantalista, Kirkonpiirin koulu Nousiaisista sekä Kerttulan koulu Raisiosta.
Haastattelimme turvallisuusvastaavina Kaarinan Hovirinnan koulussa, Kaarinan ruotsinkielisessä koulussa ja Naantalin Kuparivuoren koulussa toimivia Janina Lahtosta, Lotta Liljeströmiä ja Meri Jaakkolaa. Turvallisuusvastaavien tehtävänä on edistää turvallisuusosaamista omassa koulussaan ja toimia linkkinä koulun ja pelastuslaitoksen välillä.
Pyöräilyajokortilla liikenteeseen
Lotta Liljeström on ollut alusta eli vuodesta 2015 alkaen mukana koulutuksissa, kun taas Janina Lahtonen on aloittanut vasta tänä syksynä koulunsa turvallisuusvastaavana.
– Täältä saa hyviä esimerkkejä pelastussuunnitelman tekemiseen. Lisäksi on käyty läpi käyttäytymissääntöjä sekä ideoita siitä, miten oppilaat voisi ottaa mukaan liikenneturvallisuussuunnitteluun. Pyrimme välttämään luennoimista, koska lapset oppivat parhaiten yhdessä toiminnallisesti, Lahtonen kertoo.
Hovirinnan koulun ja samassa rakennuksessa sijaitsevan S:t Karins svenska skolan ympäristö on Liljeströmin ja Lahtosen mukaan turvallinen.
– Koulun ympärillä on hidastetöyssyjä ja suojateitä. Se oli harmi, kun nopeusnäyttötaulut eli niin kutsutut hymynaamataulut poistettiin, sillä ne toimivat hyvin, Liljeström sanoo.
Hovirinnan koulussa on lisäksi toisen luokan oppilaille perinteisesti pidetty pyöräkoulua, jota on pitänyt ajokouluttaja.
– Vasta kuvallisen pyöräilyajokortin suoritettuaan oppilas saa luvan pyöräillä kouluun. Näin olemme onnistuneet vähentämään vaaratilanteita, Lahtonen lisää.
Turvallisuusasennetta arkeen
Meri Jaakkola on käynyt koulutuksissa siitä lähtien kun niitä on järjestetty eli vuodesta 2015.
– Koulutuspäiville osallistumalla voi näppärästi ylläpitää ja päivittää turvallisuustietoutta, toteaa Jaakkola.
Jatkuvana polttavana puheenaiheena on Jaakkolan mukaan saattoliikenne.
– Asiaa on käyty läpi yhdessä koulumme vanhempainyhdistyksen kanssa. Yhteisenä huolena paitsi meidän koulussa myös lähiseudun kouluissa ovat koulupihat, jotka ruuhkautuvat lapsiaan kuskaavista vanhemmista, sanoo Jaakkola.
– Se on myös asennekysymys, koska koulumatkoilla saatava arkiliikunta on mitä parhain tapa pitää yllä peruskuntoa, lisää Jaakkola.
Vaaranpaikkana koulunsa ympäristössä Jaakkola näkee Kuparivuoren mäen.
– Siinä saa olla tarkkana, ettei juokse auton alle tietä ylittäessä. Näkyvyys mäessä on nimittäin hyvin heikko. Myös Ukko-Pekan sillalla liikkuminen vaatii varovaisuutta, sillä siellä ovat niin kävelijät ja pyöräilijät kuin mopoilijatkin, Jaakkola huomauttaa.
Kuparivuoren koulussa henkilöstö käy alkusammutus- ja EA-koulutuksissa. Lisäksi 2. luokan oppilaille järjestetään turvallisuustunteja.
Kumppanuuskoulut verkostoituvat
Edelliset VarTu-koulutukset järjestettiin keväällä 2016, jolloin aiheina olivat mm. pelastuslaitoksen palontutkinta, lasten luvattomaan sytyttelyyn puuttuva Tulipysäkki-toiminta ja kouluturvallisuus poliisin näkökulmasta.
Koulutukset ovat osa varsinaissuomalaista VarTu-kouluturvallisuushanketta. Kumppanuuskouluille tarjotaan koulutusten ja neuvonnan lisäksi mahdollisuutta verkostoitua muiden koulujen turvallisuusvastaavien kanssa. Pelastuslaitos odottaa puolestaan kouluilta sitoutumista henkilöstönsä, oppilaidensa ja heidän kotiensa turvallisuustietouden parantamiseen oman koulunsa osalta.
VarTu – Varsinaissuomalaista Turvallisuutta on kevään 2014 nimikilpailun tulos, jossa Varsinais-Suomen peruskoulut saivat ehdottaa nimeä hankkeelle. Voittajanimen perusteluineen keksi Raision Vaisaaren koulun 8E-luokka.
Katariina Mäkinen-Önsoy