Viennistä riippuvaiselle maalle on elintärkeää, että sen tuotteet käyvät kaupaksi maailmalla. Vaikka maailmantalous on hiljalleen elpymässä, näyttää Suomi jääneen paikoilleen. Elämme kahdeksatta laihaa vuotta finanssikriisin jälkeen ja talouskasvumme on ollut kotimaisen kysynnän varassa. Ilman ulkomaisia investointeja ja viennin kasvua jäämme auttamattomasti kilpailijamaidemme jalkoihin.
Nykyiseen hallitusohjelmaan kirjattiin tavoite 72 prosentin työllisyydestä vaalikauden loppuun mennessä. Parhaassa työiässä olevien ihmisten työllistyminen on koko yhteiskunnan etu. Erityisen huolestuttavana pidän työikäisten nuorten naisten työllisyystilannetta: 25–34-vuotiaiden naisten työllisyysaste on meillä 68 prosenttia, kun se Ruotsissa on 79 prosenttia.
Varsinaissuomalaisille pilkahduksia talouden piristymisestä on tullut ripotellen. Tuore Meyerin ilmoitus Turun telakan kahden uuden jättiristeilijän tilauksesta on merkittävä piristysruiske koko maakunnalle ja Suomelle. Miljardien tilaukset vauhdittavat meriklusterin alihankkijaverkoston lisäksi palvelusektoria. Myös autoteollisuus kukoistaa jälleen: Uudenkaupungin autotehtaan tuotantolinjoille on tämän vuoden aikana palkattu jo yli 150 työntekijää. Autoja valmistuu tehtaalta nyt enemmän kuin koskaan aiemmin.
Varsinais-Suomen lääketeollisuudella menee nyt lujaa. Valtaosa maan merkittävimmistä lääketehtaista ja diagnostiikkayrityksistä sijaitsee juuri Varsinais-Suomessa. Suuret yritykset vetävät ympärilleen pienten ja keskisuurten yritysten verkoston ja koko alue menestyy. Viimeisimmän pk-yritysbarometrin mukaan varsinaissuomalaisten yritysten tulevaisuudennäkymät ovat yleisesti ottaen positiivisia. Toiveikkuutta vahvistaviksi tekijöiksi mainittiin erityisesti Turun telakan ja lääketeollisuuden tilanne.
Valoisan tulevaisuuden varmistamiseksi teollisuuteen ja yrityksiin tarvitaan suuri määrä uusia osaajia. Meriklusterin ja autotehtaan työvoiman saatavuus ja osaamisen kehittäminen on varmistettava. On myös huolehdittava, että alueen korkeakoulut vetävät jatkossakin puoleensa nuoria. Onneksi korkeakoulut ovat sitoutuneet uudistamaan pääsykoejärjestelmäänsä niin, että ulkoa oppimista vaativista pääsykokeista luovutaan.
Varsinais-Suomi on koko maan viennin kannalta yksi tärkeimmistä alueista. Risteilijät ja pääosa autoista ja lääkkeistä menee suoraan kansainvälisille markkinoille. Maakunnan pk-yrityksistäkin lähes joka viidennellä on vientiä tai liiketoimintaa ulkomailla. Suomi tarvitsee viennilleen veturia. Varsinais-Suomi voi olla se, mutta tarvitsemme siihen myös tunnin junan.
Anne-Mari Virolainen
Kansanedustaja
Liedon kunnanvaltuuston 1. varapuheenjohtaja