MIELIPIDE. Kouluvuoden alussa me kaanaalaiset saimme ikävän iskun. Jo kertaalleen kuopatuksi luulemamme idea olikin kesän aikana kaivettu uudestaan esille; Kaanaan päiväkotiin ja kouluun halutaan yhteinen johtaja.
Siis yksi ihminen, joka tekee kahden ihmisen työt yhden ihmisen työajalla. Lasten ikähaarukka 1-vuotiaasta 13 ikävuoteen. Koulun ja päiväkodin puolella on varmasti hyvin erilaiset huolet. Miten yhteinen rehtori voi olla opettajien esimiehenä ja tukena jokapäiväisissä ongelmissa ja hetken päästä miettiä, miten pienten päiväkodin taaperoiden kehitystä edistetään? Me vanhemmat emme tällaista ajatusta ymmärrä.
Olemme kyselleet, mikä tämän ’loistoidean’ perimmäinen tarkoitus on. Onko se säästö palkkamenoissa? Halutaanko olla innovatiivisia ja kokeilla jotain uutta? No, se juna meni jo. Kokeilijoita on jo ollut, paluu vanhaan tehtiin, kun ei löytynytkään sitä superihmistä, joka tekee kahden ihmisen työt. Sujuva siirtyminen päivähoidosta kouluun? Sitä varten ei tarvitse tehdä muutoksia. Se asia toimii jo Kaanaassa, on toiminut jo monen vuoden aikana, ehkäpä parhaiten koko Raisiossa. Kertokaa nyt, hyvät päättäjät ja poliitikot, miksi tämä muutos pitää tehdä?
Toimiakseen hyvin, niin päiväkoti kuin koulukin tarvitsee pedagogista johtajaa, joka on mukana arjessa, siellä ruohonjuuritasolla. Koulun ja esiopetuksen opetussuunnitelmien uudistuminen vaatii johtajilta ja rehtoreilta entistä suuremman työpanoksen, jotta uudistus todella tapahtuisi. Ja vuoden päästä onkin vuorossa uuden varhaiskasvatussuunnitelman läpiajo. Vain todella motivoitunut henkilökunta vetää suuret muutokset läpi varsin vaillinaisella johtamisella. Kaanaassa tätä motivaatiota tuntuu olevan, mutta pitääkö hyvin toimivia työyhteisöjä rankaista toimivuudestaan? Tässä kohtaa mieleen nousee kysymys, miksi työpaikoilla ylipäätään on johtajia, jos koulun ja päiväkodinkin katsotaan voivan pyöriä osa-aikajohtamisella?
Nykyään lienee muotia puhua jaetusta johtajuudesta, jolloin kaikki työyhteisössä ottavat vastuulleen tehtäviä, jotka ovat ennen kuuluneet johtajalle. Kukaan ei kuitenkaan ole jakamassa niitä työntekijän aiempia töitä eteenpäin, jotta aikaa johtajuuden jakamiseen jäisi. Ihan kaikkea lastenhoitajat, lastentarhanopettajat ja opettajatkaan eivät kykene tekemään omien töiden ohella, vaikka ovatkin taitavia huomion jakamisessa! Heidän tärkeimpänä huomionkohteenaan pitää olla lapset. Meidän lapsemme!
Mutta miksi meitä vanhempia sitten huolestuttaa, kun vaikutukset tuntuvat kohdistuvat työyhteisöihin? Siksi, että työyhteisön hyvinvointi heijastuu suoraan meidän lapsiimme. Jos päiväkodin ja koulun henkilökunta uupuu työtaakkansa alle johtajuutta jakaessaan, tai päiväkotiin ja kouluun pääsee pesiytymään epäsuotuisia toimintatapoja heikon johtamisen ja opettajien työtaakan lisääntymisestä johtuvan väsymyksen takia, siitä kärsivät meidän lapsemme. Hyvä johtaja pitää huolen myös siitä, että jokainen lapsi saa riittävästi tukea kasvuun ja oppimiseen, sekä osallistuu oppilashuoltotyöryhmään, jonka toiminta on opetussuunnitelman mukaista ja lain edellyttämää. Jos joku tuentarvitsija pääsee putoamaan kyydistä opettajien uupumisen takia, kuka siitä on vastuussa?
Jokainen tukiverkon läpi pudonnut lapsi on liikaa. Se pikkuruinen säästö, minkä kaupunki ehkä saa työtehtäviä yhdistelemällä, tulee muutaman vuoden päästä vastaan valtavina erityisopetuksen ja muiden tukimuotojen tarpeina. Kovin usein ennakointi tulee halvemmaksi kuin jälkien paikkailu.
Me vanhemmat tolkutamme usein lapsillemme, että mieti, ennen kuin toimit, ettei tule tehtyä mitään typeryyksiä. Sitä samaa toivomme nyt Raision päättäjiltä; miettikää ennen kuin toimitte. Ja ottakaa selvää, mitä siellä ruohonjuuressa tapahtuu. Sieltä se todellinen tietotaito löytyy.
Nyt uusin ehdotus viime perjantailta on yhdistää Tahvio-Tikanmaa-Kaanaan koulut ja näille yhteinen rehtori. Perusongelma ei tässäkään ehdotuksessa häviä minnekään, yksi ihminen tekee kahden ihmisen työt ja kuka siinä kärsii, on meidän lapsemme! Lisäksi opettajille / vararehtorille sysätään lisää työtä, joka on pois meidän lastemme opetuksesta.
Meistä siis ajatus kolmen koulun johtamisesta kauhistuttaa vähintään yhtä paljon kuin ensin esitetty vaihtoehtokin. Koulumaailma on kokonaan omanlaisensa ympäristö, eikä siksi verrattavissa liike-elämään, jossa toiminnan osapuolet ovat kaikki aikuisia. On äärimmäisen uskaliasta ajatella, että koulua voisi johtaa etänä. Koulun johtaminen, kun on niin paljon muutakin kuin opettajien esimiehenä toimiminen; rehtorin fyysinen läsnäolo ja näkyvyys oppilaiden ja koulun arjessa on ehdottoman tärkeää.
Jokainen koulu luo lisäksi hyvin pitkälle itse omat toimintakulttuurinsa. Kahden koulun toimintatapojen välissä sukkuloiminen tai niiden yhdistäminen vaatii johtajalta todella paljon voimavaroja. Lisäksi tällainen ratkaisu kuormittaa valtavan paljon koulujen vararehtoreita, jotka joutuvat ottamaan entistä enemmän vastuuta koulun johtamiseen liittyvissä tehtävissä, sen lisäksi, että hoitavat omaa luokkaansa.
Olemme keränneet adressin tämän ehdotuksen kumoamiseksi, adressin on allekirjoittanut kolmen päivän aikana liki 170 henkilöä – tämä asia siis todellakin koskettaa meitä ja toivomme päättäjiltä inhimillisyyttä päätöksen teossa.
Kaanaan koulun vanhempainyhdistys ry
Kaanaan päiväkodin vanhempainkerho
Raision Vanhemmat ry