Fiestalla näppärästi kauppaan ja kaupunkiajoon

Ford Fiestan EcoBoost Titanium varustetasolla tarjosi koeajoon Laakkoset Raisio.

Keskikulutus: 3,7 l / 5,3 l / 4,3 l

Päästöt: 99 g/km

Maksimiteho: 74 kW / 99 hv

Hinta veroineen: 18 900 €

AUTOVERTAILU. Ford Fiestan EcoBoost Titanium varustetasolla tarjoaa vähäistä kulutusta ja ketterää liikkumista. Bluetooth-handsfree, englannin kielinen ääniohjaus, vakionopeudensäädin, automaattiset pyyhkijät sadetunnistimella ja lämmitettävä tuulilasi kuuluu Fordin kovimpaan varustetasoon, joka kulkee edelleen nimellä Titanium.

Auton tunnistaa ensivilkaisulla Ford-konsernin tuotteeksi. Linjat ovat pysyneet läpi kaikkien automallien samanmoisina. Iso keula rikkoo pikkuauton ulkoasua. Sisätiloihin katsoessa saa edelleen mielleyhtymän vanhojen science fiction -elokuvien tyyppisen avaruussukkulan ohjaamoon. Tilaa on kuljettajalle ja etumatkustajalle mukavasti tarjolla, takana istuvien kustannuksella. Muunneltavuus on edelleen Fiestan heikkous omassa kokoluokassaan. Tästä johtuen takapenkillä matkustaakin tilavasti lähinnä lapset.

Fiestan vahvuus löytyy konehuoneesta. Kolmesylinterinen EcoBoost –moottori valittiin vuoden moottoriksi kolmesti peräkkäin vuosina 2012, 2013 ja 2014 (Engine of the Year). Moottorien luvataan pienentävän polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä peräti 20 %. Kaupungissa ajaessa auto onkin todella pirteä. 170 Nm vääntömomentti vastaa nykyisten diesel-moottoreiden vääntöä. Liikkeelle lähtö kahden aikuisen ja kahden lapsen istuessa kyydissä on vaivatonta. Maantielle siirryttäessä kulutus on todella pientä ja kahdeksankympin nopeuksissa auto käyttäytyy mallikkaasti. Ensimmäisen kerran tehoa alkaakin kaivata satasen alueella ajoneuvoyhdistelmiä ohittaessa. Kiihtyvyys asettaa moottorin koville ja ohitustilanteissa pitää olla reilusti tilaa vastaantulevien suhteen.

Edut korostuvat kaupungissa. Pysäköintitila on helppo löytää ja kääntösäde on pieni. Edes ruuhkaisissa ja ahtaissa parkkihalleissa ei auton kanssa tuntenut olevansa lähelläkään seiniä tai muita ajoneuvoja. Penkin säädöt ovat riittävät, ja ajoasennon löytää itselleen pidempikin kuljettaja. Tällöin tosin tulee jo mainittu takamatkustajien ahtaus esille.

Lämmitettävä tuulilasi tuli Fordilla käyttöön jo 1993-vuoden Mondeossa ja on lisävaruste, joka edelleen jakaa mielipiteitä. Itse ominaisuus on turvallisuutta lisäävä sekä pakkasaamuja helpottava. Omaan kokemukseeni Ford on toteuttanut lasin lämmityksen todella hienosti. Haalean harmaat sahalaitaiset lämmityslangat häviävät näkökentästä jo lyhyessä ajossa. Suomen olosuhteissa tuulilasi pysyy auki kesät talvet.

Ford Fiesta on kaiken kaikkiaan edullinen kaupunkiauto, jonka varustetaso on kokoluokkaansa riittävä. Sen saa myös automaattivaihteistolla, jolloin lähtöhinta on karvan alle 20 000 euroa. Tämä menopeli täyttää kakkosauton tarpeet vallan mainiosti ja siinä sivussa tarjoaa mukisemattoman ajokokemuksen loistavalla moottoriteknologialla.

Mikko Seppälä