Yksi yhtenäinen Tokmanni -strategia yhdisti 7 myymäläketjua Tokmanni-brändin alle lokakuun 2015 loppuun mennessä.
YRITYSUUTISET. Raision Kauppakujalle S-marketin entisiin tiloihin 4. toukokuuta avattu Tokmanni edustaa myyntijohtaja Panu Porkan mukaan keskikokoista myymälää.
– Tokmannilla on yksi myymäläkonsepti, jota skaalataan liiketilan koon mukaan. Läheisistä Tokmanneista Kauppakeskus Myllyssä ja Mynämäessä olevat edustavat pieniä, tämä Raision keskustan myyntipinta-alaltaan noin 2325-neliömetrinen keskikokoista sekä Länsikeskuksen ja Maskun isoja myymälöitä.
Jos esimerkiksi Myllyn myymälä vastaa autoilevan tai joukkoliikennettä käyttävän asiakkaan tarpeisiin, Raision keskustan myymälään on helppo kulkea vaikka kävellen tai pyörällä.
– Lisäksi myymälän välittömässä läheisyydessä sijaitsevan parkkihallin ansiosta ostoksille on helppo saapua autolla. Jos kiinnostus jatkuu avajaispäivän mittakaavassa, parkkipaikkoja voi joutua hakemaan myös hieman kauempaa, Porkka toteaa positiivisena ongelmana.
15 uutta työpaikkaa
Raision keskustan Tokmanni työllistää 15 henkilöä. Myymäläpäällikkönä toimii Mynämäen Tokmannista kotikaupunkiinsa Raisioon siirtynyt Mervi Eklund.
– Olen ollut 14 vuotta Tokmannin palveluksessa. Uskon vahvasti, että myymälälle on Raision keskustassa tilausta, mikä nähtiin jo avajaisaamun noin tuhannen asiakkaan jonossa, Eklund hymyilee.
Uusi myymälä toi tullessaan saman tien 15 uutta työpaikkaa, joista kahteentoista otettiin aivan uudet työtekijät. Kolmeen tehtävään siirtyi henkilökuntaa Tokmannin muista myymälöistä.
– Työllisyysvaikutus on huomattava, sillä näiden kolmen siirtyneen tilalle on lisäksi palkattu edellisiin paikkoihin uudet työntekijät, Porkka sanoo.
Juhlapuheen myymälän avajaisissa pitänyt Raision kaupunginjohtaja Ari Korhonen on tyytyväinen paitsi työllisyysvaikutuksiin myös keskustan elävöittämistä edistäviin toimintoihin.
– Hyvät ja toimivat kauppapaikat pitävät kyllä pintansa. Moni on Anttilan lähdön jälkeen pitkään kaivannut Raision keskustaan monipuolista tavarataloa, josta saisi niin käyttötavaraa kuin elintarvikkeita, Korhonen kommentoi.
Vastuullisuus ja yhtenäisyys kaikessa toiminnassa
Vuonna 2013 aloitettu Yksi yhtenäinen Tokmanni -strategia, joka yhdisti 7 myymäläketjua Tokmanni-brändin alle, saatiin päätökseen lokakuussa 2015. Paikallisesti Tokmanniksi muuttuivat Vapaa Valinnat ja Tarjoustalot, Lisäksi konserniin kuuluivat Robinhood, Maxi-Makasiini, Maxi-Kodintukku ja Säästöpörssi.
– Kyse on alueellisista ketjuista, joista haluttiin tehdä keskenään yhtenäisiä liittämällä ne yhteen ja samaan Tokmanni-brändiin. Taustalla on tavoite muodostaa selkeämpi myymäläketju, jonka myös asiakkaat tunnistavat helpommin, Porkka selittää.
Tokmanni valvoo arvojensa mukaisesti, että tuotteet valmistetaan eettisesti hyväksyttävissä tuotanto-olosuhteissa.
– Vastuullisuus on meille strateginen fokusalue, ja haluamme toimia vastuullisesti kaikessa toiminnassamme, toteaa Tokmannin toimitusjohtaja Heikki Väänänen.
Myyntijohtaja Panu Porkka kertoo, että kuluttajat ovat tänä päivänä hyvin valveutuneita, eivätkä epäröi kysyä tuotteiden alkuperää tai vastuullisten hankintojen toteutumista.
– Tuotteistamme 70 prosenttia on kotimaisia, hyödynnämme myymälöissämme uusiutuvaa energiaa ja kierrätys on toimivaa. Työllistämisen lisäksi olemme vastuullinen kouluttaja, sillä usean nuoren ensimmäinen työpaikka on juuri kaupan alan tehtävissä, Porkka lisää.
Katariina Mäkinen-Önsoy
Avajaistunnelmia Ragip Önsoyn kuvaamana: