K-market Kaarina Center kuljettaa ostoskassit kotiin asti

K-market Kaarina Centerin kauppiaat Marko Mondolin ja Kaisa Lahtovaara-Mondolin aloittavat yhteistyön Ruokapostilaatikko Viilean ja Postin kanssa.

YRITYSUUTISET. K-market Kaarina Center on avannut verkkokaupan 4. marraskuuta. Verkkokaupasta on mahdollista tilata ruuat, jotka kaupan henkilökunta kerää valmiiksi kassiin. Valmiin kassin voi noutaa kaupasta itse tai sen saa halutessaan myös kuljetettuna kotiovelle asti.

– Toiminta vielä melko pienimuotoista, mutta kasvaa koko ajan. Ei tämä ainakaan vielä mikään bisnes ole, mutta haluamme panostaa hyvään palveluun. Tämä palvelu tuo merkkitävän helpotuksen arkeen esimerkiksi vanhuksille tai lapsia kotona hoitaville aikuisille. Yksi asiakkaamme on kertonut tottuneensa Amerikassa kotiinkuljetuspalveluun. Toinen asiakas taas tilaa ruuat Helsingistä käsin ikääntyneelle kaarinalaiselle äidilleen, kertoo kauppiaspariskunta Marko Mondolin ja Kaisa Lahtovaara-Mondolin.

Verkkokaupasta saa kaikkia muita tuotteita paitsi tupakkaa ja alkoholia. Joitain tuotteita toimitetaan kauppaan harvemmin. Siltä varalta, että tuote on loppu, asiakkaat voivat nettikaupassa kertoa, saako tuotteen korvata toisella vastaavalla.

Tuotteet maksetaan pankkikortilla tai poikkeustapauksissa käteisellä. Myös noudettaessa kauppiaat lupaavat tarvittaessa tulla parkkipaikalle tuomaan ja veloittamaan ostokset eli autosta ei tarvitse nousta. 18.12. asti Kaarina Center toimittaa kaikki yli 60 euron suuruiset tilaukset kotiin maksutta. Pienemmille kotiinkuljetuksille hinta on hinnaston mukainen 9,9 euroa. Noutopalvelun hinta taas 4,9 euroa.

Vielä kotiinkuljetukset eivät ole vaatineet lisätyövoimaa, vaan ne on saatu hoidettua kauppiaspariskunnan toimesta kaikkina arkipäivinä.

– Jos tilauksen tekee aamulla ennen kymmentä, on ostokset mahdollista saada kotiin vielä samana päivänä, sanovat kauppiaat.

Ensimmäisellä kerralla ostoskassin tilaus on hieman työläämpi prosessi, kun palveluun pitää rekisteröityä.

– Sen jälkeen ostosten teko on kuitenkin nopeaa ja helppoa. Palveluun pystyy myös tallentamaan vakiopohjan, jota voi sitten lähteä muokkaamaan, ettei joka kerta tarvitse klikata erikseen viittä maitoa, selittää Marko Mondolin.

Ostokset voi saada myös viileään postilaatikkoon

Kaarina Centerillä alkaa 30.11. myös toinen kotiinkuljetuspalvelu, joka järjestetään yhteistyössä Ruokapostilaatikko Viilean ja Postin kanssa. Posti siis toimittaa Kaarina Centeristä tilatut ostokset asiakkaan pihalle asennettuun ruokapostilaatikkoon, jossa ruuat säilyvät säässä kuin säässä.

Kyseessä on ruostumattomasta teräksestä valmistettu suomalainen postilaatikko, joka toimii jääkaapin tavoin. Yläosassa on lokero tavalliselle postille ja viileä 89-litrainen alaosa on tarkoitettu ruokatilauksille.

Viilea-laatikoihin tilaukset toimitetaan Kaarinassa tiistaisin ja perjantaisin.

– Tällä hetkellä Turun alueella on parikymmentä ruokapostilaatikkoa, mutta vuoden loppuun mennessä niitä tulee olemaan satoja, ennustaa Viilean edustaja Kari Lonkainen.

– Ruokapostilaatikot ovat ratkaisseet ”last mile problemin” eli sen, että asiakkaan pitää olla kotona silloin, kun tuote toimitetaan. Nyt aikaikkuna on suurempi, kun ostokset voi jättää postilaatikkoon, jossa ne eivät pilaannu, Lonkainen selittää.

Sauvon Kylmähuolto Oy on valtuutettu huoltamaan laatikoita.

Postilaatikoita esiteltiin Kaarina Centerin pihalla torstaina 19.11. ja 23.11. asiakkaille arvottiin kolme Viilea-ruokapostilaatikkoa.

Janica Vilen