Easy Driver avasi toimipisteen Naantaliin

Autokoulu Easy Driverin liikenneopettajat Miska Aaltonen (vas.) ja Kyösti Yrjänäinen kurvasivat Naantaliin opetusautoineen. Kuva: Ragip Önsoy.

NAANTALI. Autokouluopetus on jatkuvassa murroksessa, mutta konkreettisiin kivijalkatoimintoihin uskotaan vielä vankasti. Paikallisuuteen panostaminen on tärkeää monella tapaa Autokoulu Easy Driverille, joka avasi 4. syyskuuta uuden toimitilan Naantalin keskustaan.

Easy Driverin liikenneopettaja Kyösti Yrjänäinen kertoo, että palvelu haluttiin tuoda lähemmäs naantalilaisia.

– Asiakkaitamme eli autokouluoppilaita vartenhan täällä olemme. Ei ole tarkoituksenmukaista, että he matkaavat esimerkiksi Raisioon tai Turkuun päästäkseen opetukseen. Meitä houkutti myös tieto siitä, että Naantalissa toimii meidän lisäksemme vain yksi autokoulu. Aikaisemmin täällä oli useampia alan toimijoita, sanoo Yrjänäinen.

Laajenemispäätöstä ryyditti entisestään se, että Naantalin toimipisteessä päätoimisesti opettava Miska Aaltonen asuu Merimaskussa. Aaltonen aloitti vuonna 2012 Easy Driverissä mopo-opena, sittemmin hän opettaa myös B-ajokorttiluokkaa.

– Voin noutaa oppilaat vaikka kotiovelta ajo-opetukseen heidän niin toivoessaan, Aaltonen toteaa.

Palvelun joustavuutta lisää mahdollisuus suorittaa autokoulun teoriatunteja etänä virtuaalisesti. Virtuaaliopetuksessa sovelluksineen ja sähköisine materiaaleineen on kuitenkin Aaltosen ja Yrjänäisen mukaan sekä hyvät että huonot puolensa.

– Kaikki autokoulua käyvät eivät ole nuoria, joilta sujuu opiskelu tietokoneen ja mobiililaitteen välityksellä tuosta vain. Toisaalta sähköiset oppimisympäristöt mahdollistavat sen, että yhteydenpito opettajan ja oppilaan välillä on mutkattomampaa. Samalla itseopiskelun määrä ja sen myötä oppilaan vastuu oppimisesta kasvaa. Materiaalit ovat näppärästi mukana mobiililaitteessa koko ajan. Myös tehtävät ja sovitut tapaamiset ovat siellä muistissa, pohtii Aaltonen.

Osa ajotunneista suoritetaan tänä päivänä ajosimulaattorilla.

– Simulaattorilla suoritetaan kolme ajotuntia, mikä on koettu hyväksi määräksi. Ajotilanteiden hallintaan keskittyvään simulaattoriajoon siirrytään vasta sitten, kun auton mekaniikka on tullut pääpiirteiltään tutuksi, sanoo Yrjänäinen.

Alalla eletään muutoksen aikoja: Kuljettajakoulutuksen uudistamista koskevan lakiluonnoksen lausuntokierros päättyi kesäkuussa, ja sen on tarkoitus tulla voimaan heinäkuussa 2018.

– On puhuttu pakollisten teoria- ja ajotuntien määrän vähentämisestä, mikä ei kuulosta kovin hyvältä. Vertailun vuoksi olisi hyvä katsahtaa vuoteen 2011, jolloin mopokortin saadakseen piti ensimmäistä kertaa käydä teoria- ja ajotunneilla sekä suorittaa teoriakoe. Samalla romahtivat mopo-onnettomuudet, Aaltonen huomauttaa.

Katariina Mäkinen-Önsoy